کد خبر: ۷۹۶۶
زمان انتشار: ۱۲:۴۵     ۱۸ دی ۱۳۸۹

به گزارش خبرنگار دیپلماسی عمومی مشرق، موئسسه ای وابسته به دستگاه دیپلماسی عمومی آمریکا به نام "اکشن میل" که خود را "طراح و سازنده تغییر" معرفی می کند؛ از سال 2006 میلادی، پویشی با نام "ترس، بس است!" (enough fear)، را طراحی و اجرا کرده که پلی برای گفت وگوی مستقیم و بی واسطه میان مردم ایران و آمریکا ایجاد کرده است.
این مؤسسه، ارتباط نزدیک میان مردم ایران و آمریکا را با این بهانه دنبال می کند که "باید با هم ارتباط مستقیم داشته باشیم، تا آمریکا مجبور به جنگ با ایران نشود!"
دانستن این نکته خالی از لطف نیست که کشورهایی که آمریکا در این چند سال به آنها تجاوز کرده است، با آمریکا رابطه نزدیک و مستقیم داشته اند!
تحلیلگران می گویند شکست ایران در دیپلماسی عمومی و نزدیکی به مردم ایران، اولین قدم برای حمله و انهدام قطعی ایران است.

 

مؤسسه برگزارکننده این پویش، را ه های ارتباط را از سه طریق ممکن ساخته و مخاطبان خود را این گونه راهنمایی کرده است:
اگر شما از ایران یا آمریکا هستید به سه روش می توانید در این کار مشارکت نمایید:
• در برنامه کاربردی فیس بوک ما ثبت نام نمایید تا با یک دوست مکاتبه ای ایرانی یا آمریکایی مرتبط شوید.
• برنامه کاربردی گفت وگوی اینترنتی تک به تک ما را امتحان کنید تا هم اکنون گفت وگویی داشته باشید.
• برای یکی از خطوط تلفن قرمز آمریکا/ایران، به ما ملحق شوید.
در مرحله اول بعد از اینکه در صفحه فیس بوک این پویش، عضو می شوید، مؤسسه فردی را از کشور مقابل (آمریکا یا ایران)، به شما معرفی می کند تا باهم دوست بوده و با هم ارتباط فیس بوکی داشته باشید.
در مرحله دوم، سعی داریم از طریق خطوط مستقیم تلفنی میان مردم ایران و آمریکا ارتباط بر قرار کنیم. دستگاه های تلفن در مکان های عمومی در آمریکا نصب می شوند و با داوطلبان در ایران تماس گرفته می شود. در کنار هر تلفن در آمریکا مترجمی با ما همکاری خواهد کرد و از رهگذران برای مکالمه ای کوتاه با ایرانیان دعوت می شود. این تماس های تلفنی نشانه خواسته مشترک همه ما برای گفت وگو بین دو کشور است و این دیپلماسی مردمی، راهی است برای پل زدن میان آن دسته از مردم ایران و آمریکا که تا کنون امکان برقراری چنین ارتباطی را نداشته اند.

 

در مرحله سوم، ارتباط شما از طریق اتاق گفت وگو (چت روم) محقق خواهد شد.
در توضیحاتی که در پایگاه اینترنتی این مؤسسه آمده است، گردانندگان، دلیل برگزاری پویش "ترس، بس است!" را چنین عنوان می کنند که: علاوه بر دوری جغرافیایی ایران با آمریکا، از زمان انقلاب اسلامی، روابط دو کشور بشدت محدود شده است.
اکشن میل، در سال 2004 میلادی نیز پویش موفق "به بوش پشت کن!" را برگزار کرد و تاکنون پویش های زیادی را با موفقیت به اجرا در آورده است. اما از سال 2006 میلادی هنوز پویش اخیرش دستاورد چشمگیری نداشته است.

شیرین عبادی با حمایت از این طرح، درباره این پویش می گوید: «هر گونه حمله نظامی، منجر به آشفتگی منطقه و وخیم تر شدن وضع حقوق بشر و دموکراسی در ایران خواهد شد. اگرچه این پویش از سیاست مذاکره مستقیم با مردم ایران حمایت می کند، اما برای اینکه مشکل رابطه ایران و آمریکا حل شود این مذاکره باید در سه سطح مردم مجلس و دولتمردان هر دو کشور صورت گیرد.
به گفته این پویش، اشاره شیرین عبادی به مفهوم "زیپ دیپلماسی" است. یعنی همه دندانه های زیپِ دیپلماسی دو کشور باید به هم چفت شوند تا در سایر سطوح دو کشور به هم پیوند زده شوند.
در ادامه توصیف اهداف، مسؤولان این پویش ادعا می کنند: «پویش "بیم بس است!"، قصد دارد تا فضایی را که مدت مدیدی است خالی مانده، پُر کند "گفت وگو میان آمریکا و ایران." ما به اندازه کافی این وضع را تحمل کرده ایم و اگر رهبران ما گام نخست را به سوی دیپلماسی برندارند ما مردمان دو کشور، خود این گام را از طرف آنها خواهیم برداشت!» برقراری دوباره رابطه میان ایران و آمریکا، به معنای برقراری دوباره رابطه میان مردمان این دو کشور است. ما این کار را به مستقیم ترین وجه ممکن یعنی، آغاز مکالمه های تک به تک انجام می دهیم. مردم ایران دعوت می شوند تا مستقیماً با مردم آمریکا مکالمه کنند و مردم آمریکا دعوت می شوند تا مستقیماً با مردم ایران مکالمه کنند. شما می توانید در مورد هرآنچه می خواهید صحبت کنید. تمام آنچه که ما از شما انتظار داریم فقط این است که به یکدیگر احترام بگذارید."

گردانندگان پویش در قسمت "درباره" وبگاه خود ضمن ادعای صلح دوستی، بر گذاشتن تصویر دست خود به نشانه توقف جنگ، در قسمت گالری وبگاه تأکید ورزیده اند. شایان ذکر است باوجود اینکه چهار سال از برگزاری این پویش نمایشی می گذرد اما هنوز تعداد اعضای این پویش به 200  نفر نرسیده است.

  

در بخش "درباره" چنین آمده است: مبارزه "ترس، بس است" کوششی است جهانی برای جلوگیری از وقوع جنگ بین آمریکا و ایران. ما عکس آمریکایی ها و ایرانیان را در این وب سایت گردآوری می کنیم تا بدین وسیله، همبستگی مان را در نیل به این هدف نشان دهیم!
گردانندگان این پویش در ادامه با اعلام اینکه "عکس ها آشکارترین بخش این مبارزه محسوب می شوند"، افزوده اند: «ما امیدواریم این اقدام را در آینده گسترش داده و با بکارگیری اقدامات ابداعی و به دور از خشونت به هر دو طرف این درگیری فشار وارد نماییم تا برای یک راه حل صلح آمیز تلاش کنند. اگر شما نظری در مورد چگونگی همکاری ایرانیان و آمریکایی ها در این پروژه دارید، لطفا آن را برای ما ارسال دارید.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها