کد خبر: ۷۹۱۲۹
زمان انتشار: ۰۹:۳۹     ۲۵ شهريور ۱۳۹۱
به گزارش 598 به نقل از بولتن نيوز، برنامه «نوبت شما» كه روز شنبه از شبكه سلطنتي بي بي سي فارسي پخش مي‌شود يكي از آن دست برنامه‌هايي است كه با گاف‌هاي متعددي كه در طول عمر فعاليت خود داشته، موجب شده تا هميشه به عنوان يكي از سوژه‌هاي داغ رسانه‌هاي ايران مورد نظر قرار بگيرد.



به گزارش بولتن، برنامه نوبت شما برنامه ای مخاطب محور است که تاکید زیادی بر گذاشتن بار اصلی برنامه روی مخاطب دارد اما در عمل تئوری های از پیش طراحی شده آن به نحوی است که همه چیز از جمله ارائه نظرات مخاطبان را تحت الشعاع قرار می دهد.

امروز نيز اين برنامه با توجه به اعتراضات گسترده‌اي كه در سراسر جهان اسلام عليه فيلم موهن كارگردان صهيونيستي صورت گرفته، سؤال خود را حول همين محور طراحي كرده است. در سايت اين شبكه در مورد محتواي برنامه امروز نوبت شماي امروز اينطور آمده است:

توهین به مقدسات و واکنش‌های خشونت آمیز؛ چه کسی مسئول است؟

ساخت یک فیلم ضد اسلامی و انتشار آن بر روی اینترنت اعتراض های گسترده ای در کشورهای مختلف اسلامی درپی داشته است. شامگاه چهارشنبه 12 سپتامبر، جان کریستوفر، سفیر آمریکا در لیبی، در حمله به کنسولگری ایالات متحده در اعتراض به این فیلم کشته شد. پیش از آن، معترضان به سفارت آمریکا در قاهره هم حمله کردند و پرچم آمریکا را پایین کشیدند. روز پنجشنبه هم، مسلمانان معترض به سفارت آمریکا در صنعا پایتخت یمن حمله کردند.



همچنین خبرگزاری های ایران نیز از تجمع "صدها تن از دانشجویان" در مقابل سفارت سوییس در روز پنج‌شنبه (۲۳ شهریور) و همچنین راهپیمایی نمازگزاران تهرانی در روز جمعه (۲۴ شهریور) خبر دادند که در اعتراض به ساخت این فیلم صورت گرفت.

شما درباره واکنش ها به این فیلم ضد اسلامی چه فکر می کنید؟ فکر می کنید اگر کسی نسبت به اینگونه توهین‌ها اعتراض دارد، راه بیان این اعتراض چیست؟

این نخستین بار نیست که توهین به مقدسات مسلمانان، چنین واکنش های خشونت آمیزی را به دنبال دارد. دولت آمریکا، ضمن محکوم کردن انتشار این فیلم می گوید حملات خشونت بار به نمایندگی های این کشور نیز توجیه پذیر نیست و عوامل آن باید مجازات شوند.

شما چه کسی را مسئول این خشونت ها می دانید؟ سازندگان این فیلم ضد اسلامی؟ کسانی که در اعتراض به فیلم، دست به خشونت می زنند؟ دولت هایی که جلو توهین‌ها را نمی گیرند؟

برخلاف کشورهای اروپایی، در آمریکا توهین به مقدسات جرم محسوب نمی شود. با استفاده از همین آزادی، سال گذشته یک کشیش آمریکایی (تری جونز) نسخه ای از قرآن را آتش زد و واکنش های خشونت آمیزی را برانگیخت که در افغانستان به کشته شدن چند کارمند سازمان ملل متحد و کشته و مجروح شدن عده از از مردم محلی انجامید. به نظر شما راه جلوگیری از چنین برخوردهای خشونت آمیز در آینده چیست؟

به هر حال بايد منتظر بود و تماشا كرد كه چه اتفاقاتي در اين برنامه رخ مي دهد اما با توجه به سياست هاي پيشين اين برنامه و همينطور خط مشي كلي شبكه سلطنتي بي بي سي، نظر مي رسد مي‌توان برخي از اهداف و مقاصد سياسي مورد نظر اين برنامه را اينگونه برشمرد:



1- تطهير چهره دولتمردان و سياسيون آمريكايي از دست داشتن در ساخت چنين فيلمي. و اينكه اساسا ساخت و توليد چنين فيلم هايي خارج از حيطه نظارت دولت و سياسيون آمريكايي است و آنها دخالتي در ساخت اين فيلم نداشته‌اند.

2- نشان دادن چهره اي انسان دوستانه و طرفدار مذهب از سياسيون آمريكايي، با اشاره به سخنان چند روز قبل هيلاري كلينتون.

3- نفي هرگونه ارتباط بين توليدگنندگان و عوامل اجرايي اين فيلم با رژيم صهيونيستي.

4- دفاع از آزادي بيان و اينكه هر انساني حق دارد حرف‌ها و سخنان خود را فارغ از هرگونه قيد و بندي بر زبان بياورد حتي اگر اين سخنان، به منزله توهيني به ساير انسان‌ها و عقائد آنان باشد.

5- ارتباط دادن اعتراضات مردمي با جريانات سلفي و راديكاليسم اسلامي و اينكه اساسا معترضان به اين فيلم، صرفا عده‌اي بنيادگرا از نوع گروهك القاعده بوده‌اند و در نتيجه تحريف واقعيت و ماهيت اصلي اعتراضات گسترده مسلمانان در جهان اسلام.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها