کد خبر: ۷۸۷۴۰
زمان انتشار: ۲۰:۳۹     ۲۱ شهريور ۱۳۹۱
واکنش اصلاح طلبان نسبت به مصاحبه رئیس جمهور:
در کنار تمامی انتقادها به احمدی نژاد به دلیل مصاحبه تلویزیونی وی، بازسازی عجیب جریانات پیش از انتخابات دهم از سوی مدعیان اصلاح طلبی به بهانه سخنان مطروحه در این مصاحبه، جای بسی تامل دارد
سرویس سیاسی پایگاه 598، پس از وقایع تاسف بار سال 88 و نمره مردودی بسیاری از فعال سیاست که عموما در جرگه اصلاح طلبان قرار داشتند، انتخابات مجلس از سوی این عده تحریم شد. اما مدعیان اصلاحات که حضور پرشور مردم را در انتخابات مجلس مشاهده کرده و متوجه شدند در صورت عدم ورود به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، آینده سیاسی خود را به خطر می اندازند، تصمیم به شرکت در این انتخابات گرفته و از ماهها پیش فعالیت های خود را در این راستا سازماندهی کردند.

به موازات شروع فعالیت های انتخاباتی اصلاح طلبان، دو موضوع عمده، خوراک جنگ رسانه ای مابین ایشان و اصولگرایان را فراهم کرد. از یک سو جبهه اصلاحات که برادری خود را ثابت نکرده بود، مدعی شد مورد فشار سیاسی قرار دارد و برای رفع موانع به منظور بازگشت به آزادی های پیشین، جار و جنجال رسانه ای را آغاز کرد.

در مقابل، علی رغم هم صدایی عده ای از اصولگرایان پیشین با موج اصلاح طلبان، اکثریت این جریان، خطر ورود دوباره فتنه گران پیشین را گوشزد کرده و متذکر شدند در شرایطی که نه پشیمانی از گذشته در میان اصلاحاتیان وجود دارد و نه جریان محدود کننده ای در برابر آن ها، ورود دوباره ایشان به عرصه انتخابات، شرایط گذشته را بازتولید خواهد کرد. بر این اساس از افراد و احزابی که اقدام به فعالیت انتخاباتی کرده بودند، درخواست شد تا زاویه بندی صریح خود را با فتنه گران 88 اعلام کرده و این عمل را به عنوان پیش شرط ورود به عرصه انتخابات اعلام کردند.

اما در مقابل این درخواست منطقی، مدعیان اصلاح طلبی نه تنها پاسخ مثبتی ندادند بلکه شروع به عملیات رسانه ای بر علیه اصولگرایان کردند که کسی حق گذاشتن پیش شرط برای ورود اشخاص دیگر به فضای سیاسی را ندارد. در حالی که این شرط گذاری از مقام امری صادر نشده بود بلکه عموم مردم را مخاطب خود قرار داده و قضاوت آنها را در این رابطه خواستار می شد. ضمن این که پیشنهادی بود برای صحت عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها.

نپذیرفتن این پیش شرط از سوی اصلاح طلبان، ثابت کرد هنوز پیوندهای عمیقی میان آنها و آشوبگران سال 88 وجود دارد. امری که بر بسیاری از مردم پوشیده نبود. و این پیوند، هم اکنون پس از گذشت حدودا 6 ماه از پیش شرط گذاری اصولگرایان، خود را به وضوح نمایان کرده است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران چند شب پیش در مصاحبه ای، در پاسخ به مصاحبه کننده برنامه که امسال را سال پایانی دولت خطاب کرده بود، گفت: "از کجا می دانید امسال سال پایانی دولت است؟ دولت برای ملت است و ملت همیشه ماندگار است"

این سخن رئیس جمهور مورد انتقادات بسیاری واقع شد و معانی برداشتی مختلفی از آن منتشر شد. نکته ای که در این رابطه وجود دارد این است که فارغ از هرگونه تائید یا تکذیب عملکردی دولت و در مقام بررسی حقوقی، طبیعتا محمود احمدی نژاد نیز مانند بسیاری دیگر از سیاستمداران، فردی سیاسی بوده و تلاش احتمالی وی برای تصدی پست ریاست جمهوری توسط یکی از همفکران خود، نه تنها هیچ مشکل قانونی ندارد بلکه امری معقول و مرسوم در تمامی دموکراسی های دنیاست. قضاوت در مورد کاستی ها یا خدمات دولت هم به عهده مردم است. ضمن این که منظور احمدی نژاد از این سخن می تواند از جریان سازی وی و زمینه سازی های دولت وی برای دولت های بعدی خبر دهد.

از زاویه دید مذکور، انتقادها می تواند در حوزه عملکرد صورت بگیرد نه در حوزه حق که قانون آن را تعیین کرده است. اما مدعیان اصلاح طلبی که پیش از این متذکر شدیم پیوندهای آنها با فتنه گران سبز مشهود بود و تعلقات قلبی و فکری ایشان با آشوبگران واضح و مبرهن بود، در اقدامی عجیب، پلی میان این سخن رئیس جمهور و ادعاهای دروغین خود در گذشته برقرار کردند و اقدام به زمینه سازی خطرناکی کردند که بوی همان آشوب های سال 88 را می دهد. این افراد سخنان رئیس جمهور را تلویحا نتیجه از پیش تعیین شده انتخابات تفسیر کردند و مدعی شدند احمدی نژاد قصد ترک قدرت را ندارد و این سخن وی به معنای برنامه ریزی برای تقلب به نفع یکی از همفکران خود می باشد.

واضح و مبرهن است که این تفسیر از سخنان احمدی نژاد، همان ادعای واهی و دروغینی است که فتنه گران در سال 88، کشور را ماهها بر اساس آن به آشوب کشیدند. با بررسی ایام رقابتهای انتخاباتی در دوره دهم نیز متوجه می شویم، از ماهها پیش از موعد رای گیری زمینه سازی این ادعا انجام می شود تا باور آن برای مردم آسان گردد. و متاسفانه امروز نیز رفتار سیاسی این عده، نمایانگر همان مسیر است و از عدم پشیمانی ایشان حکایت دارد. بر این اساس لازم است به این عده توصیه کنیم که مردم پیش از این موضع تند و برگشت ناپذیر خود را نسبت به اعمال تفرقه افکنانه ایشان نشان داده اند . فلذا اگر به دنبال کسب آبروی از دست رفته و بازگشت به عرصه سیاست می باشند، می بایست هر چه زودتر ترک اعمال ساختارشکنانه کرده و به صورت عملی عدم همبستگی با فتنه گران را به اثبات برسانند.

منبع: شبستان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۵
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۸ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۱
۲
۰
فک نکنم ابروشون رفته باشه
پاسخ
احمد67
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۱ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۱
۰
۳
حالا یه حرفی تو اون شرایط زد.
واقعا که بعضی ها فقط دنباله اینن که از صحبتهای مسئولین یه نقطه بگیرند.
این همه خدمات دولت که اگه بشماریم خیلی زیادند جایی بازتاب نداره(که خلاف نظر رهبریه) ولی این نکات خیلی ساده رو بعضی ها میکنند موضوع روز مملکت
پاسخ
بنده خدا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۱ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۱
۲
۰
همه آشوبگرن همه فتنه می کنن همه کافرن همه بدن چون شما میگید؟؟؟
دس بردارید.
با همه دنیا دشمن شدیم. همه تحریممون کردن.چرا نشست جنبش غیر متعهد ها علنی برگزار نشد.
گرونی سر به فلک میزنه. فقیر فیرتر شده پول نداره نمیتونه بنزین موتورشو بزنه ثروتمندا بنزین سوپر آزاد میزنن باک شاسی بلنداشون...
یارانه برا انرژی داده شد همه چی جلوتر از انرژی گرون شد اونم چند برابر قیمت قبلی!
میاین میگید فلانیل سفر استانی رفت. واقعا چه نمایش قشنگی بود.بابا پول بیت المالو خرج کرد رفت.
لعن مردمو به جون نخرید ای اونایی که خبرسازی می کنید.
پاسخ
سمن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۸ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۱
حرف دل اکثریت مردم رو نوشتی .... ایول ای خدا چرا فریاد رسی برای مردم بیچاره ی ایران نمیفرستی مردم مردن ... صداشونو بشنو خدایــــــــــــــــــاااا میبینی شرمنده شدن پدرهارو در برابر بچه هاشونو کاری نمیکنی ؟؟؟
سمن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۴ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۱
۱
۰
این جمله دولت برای ملت است رو خیلی خوب اومدی ..... ؟؟؟؟؟؟ جک گفتیا؟؟ اصلاً دولت به تنها چیزی که فکر نمیکنه مردمه .... فقط جیب خودشون پر بشه . نرخ گرونی اجناس رو حساب کنید و یارانه ای که به مردم میدید هم حساب کنید واقعاً که تو کشوری زندگی میکنیم که این همه نفت داره بعد ما مردمش اینقدر مشکلات داریم و بدبختی داره بیدار میکنه فقر بیداد میکنه ... دیدم کسی که پول خریدن دو تا نون رو نداشت .برسد روزی که در محضر خدا جوابگو باشید
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها