کد خبر: ۷۸۷۰۲
زمان انتشار: ۱۹:۲۲     ۲۱ شهريور ۱۳۹۱

به گزارش خبرگزاری فارس، کمیته بین المللی المپیک در مورد شرایط مدیریت ورزشی ایران و برخی از موارد نامه ای را به کمیته ملی المپیک ایران ارسال کرد که در این نامه به موضوعات حساسی اشاره شده است.

 

ترجمه کامل متن نامه ارسالی کمیته بین المللی المپیک به شرح زیر است:

ارسالی به آقای علی‌آبادی رئیس کمیته ملی المپیک، آقای بهرام افشارزاده، دبیر کل کمیته ملی المپیک

لوزان - سوئیس- 17 آگوست 2012(27مرداد 1391)

موضوع: وضعیت جنبش المپیک در کشور ایران

آقای رئیس

آقای دبیرکل

قبل از هرچیز از شرکت شما در جلسه پربار لندن با نمایندگان فدراسیون‌های جهانی تشکر می‌کنیم، همچنین امیدواریم که هیئت شما پس از بازی‌های فوق‌العاده موفق لندن به سلامت به میهن بازگشته باشند.

همچنان که در جلسه بحث شد ما موضع مشترک خود را در قبال وضعیت فعلی ورزش کشورتان که استقلال چندین فدراسیون ورزشی را به مخاطره انداخته است، حضورتان اعلام می‌داریم:

1) رابطه بین جنبش المپیک و مقامات دولتی

جنبش المپیک از نقش کلیدی مقامات دولتی در توسعه و پیشبرد ورزش در سطح ملی تقدیر می‌نماید و در نتیجه به طور جدی کمیته ملی المپیک، فدراسیون های ملی و مقامات دولتی را تشویق می‌نماید که با روابط حسنه‌ و فعالیت‌های تکمیلی که به سود ورزش و ورزشکاران می‌باشد، آن را توسعه دهند. اگرچه چنین همکاری بایستی بر پایه مشارکت و بدون هیچ دخالتی و بر اساس احترام متقابل و کامل برای حوزه قضایی، قدرت، مسئولیت‌ها و حقوق ویژه طرفین باشد.

این بدین معناست که به ویژه مقامات دولتی‌ نباید در امور داخلی، عملیاتی، ‌اداری، مدیریتی، ساختار، انتخابات و غیره سازمان‌های متعلق به جنبش المپیک در سطح ملی (مخصوصاً کمیته ملی المپیک و فدراسیون‌های ورزش ملی) دخالت کنند، چون‌که این سازمان‌ها باید سازمان های خودگردانی باشند که ابتدائاً از طریق اساسنامه ها و نظامنامه های مربوط خود و سپس قوانین نهادهای بین المللی که متولی امور آنان هستند و یا آنها را به رسمیت می شناسند اداره شوند.

مخصوصاً توجه شما را به اصول و قوانینی که به روشنی در منشور المپیک آمده‌اند جلب می‌نمایم:

پاراگراف پنجم مربوطه به اصول بنیادی المپیزم؛ به این نکته تاکید کرد که از آنجایی که ورزش در کالبد جامعه رخ می دهد، سازمان های ورزشی مربوط به جنبش المپیک باید حقوق و التزامات خودمختار بودن را داشته باشند، که شامل وضع و کنترل قوانین ورزشی، تعیین ساختار و سازمان خود، داشتن حق انتخاب آزاد به دور از هر گونه دخالت خارج از سازمان و مسئولیت حصول اطمینان از اعمال شدن این اصول اداره کردن به طور مطلوب است.

قانون 27.6: "کمیته های ملی المپیک باید استقلال خود را حفظ کنند و در برابر کلیه فشارها از هر نوع، شامل فشارهای سیاسی، قانونی، مذهبی و اقتصادی که ممکن است آنها را از برآورده کردن منشور المپیک محروم نماید مقاومت کنند."

قانون 27.9 جدای از تمهیدات و تحریم‌های در نظر گرفته شده در خصوص تخلف از منشور المپیک، هیئت اجرایی IOC می‌تواند هرگونه تصمیم مقتضی را به منظور حمایت از جنبش المپیک در کشور مربوط هر کدام از کمیته‌های ملی المپیک انجام دهد که شامل؛ تعلیق یا عدم به رسمیت شناختن نظام نامه، قانون و یا سایر مقررات مخل در کشور مورد نظر و یا هر گونه حرکتی از جانب بدنه دولت و یا هر سازمان دیگر که عملکرد آن را مختل و یا در انجام رسالت و ابراز وجود حیطه ملی المپیک ممانعتی به عمل آورد، می باشد. اگر قوانین و اساسنامه‌های موجود در این کشور یا عملی از طرف دولت یا هر سازمان دیگر در عملکرد NOC و انجام رسالت آن خللی وارد نماید، هیئت اجرایی کمیته بین المللی المپیک قبل از اخذ چنین تصمیمی به چنین کمیته ملی المپیکی فرصت اصلاح را پیشنهاد می دهد.

با توجه به اصول بنیادی و قوانین یاد شده، انتظار می رود به خاطر حفظ منافع ورزش و ورزشکاران در کشور شما مقامات ذیربط مسئول، NOC و فدراسیون‌های ورزشی ملی بتوانند به طور منطقی در یک رفتار سازنده و هماهنگ به عنوان همکار و در احترام متقابل برای حوزه قدرت یکدیگر با هم همکاری نمایند.

2) چارچوب قانونی برای سازمان‌های ورزش ملی متعلق به جنبش المپیک

سازمان‌های ملی ورزش (مخصوصاً NOC و فدراسیون‌های ملی) متعلق به جنبش المپیک اصولاً از طریق منشور المپیک، توسط مقررات فدراسیون های جهانی مربوط(تا جایی که فدراسیون ملی مدنظر هستند) و طبق اساسنامه خود فدراسیون اداره می شوند. سازمان‌های ورزشی ملی بایستی در چارچوب قانون عمومی کشور خود که در آن بنا شده‌اند، عمل نمایند به شرط اینکه این قوانین ورزشی ملی در تضاد با اصول اولیه و قوانین حاکم بر منشور المپیک نباشند. اگر این قوانین اجرایی ورزشی ملی سازگار با اصول و قوانین جنبش المپیک نباشند NOC مربوط به فدراسیون‌های ورزشی ملی بایستی در تعامل با مسئولین دولتی تلاش نمایند که این تناقض را برطرف نموده و اطمینان حاصل نمایند که قوانین در استقلال فدراسیون‌های ورزشی متعلق به جنبش المپیک دخالت ننمایند.

با توجه به موضوع فوق انتظار می‌رود NOC و فدراسیون‌های ورزشی ملی در تعامل با مسئولین ذیربط جهت بازبینی و اصلاح ماده‌های خاص قوانین ایران که در تضاد با اصول استقلال جنبش المپیک هستند، اقدام نمایند. هر ماده‌ای از قانون را که در تضاد با اصل استقلال است بایستی بدون فوت وقت بازبینی و یا منسوخ نمایند. مخصوصاً این نکته شایان ذکر است که مقامات دولتی نمی‌توانند در انتخابات سازمان‌های ورزشی ملی و همچنین اساسنامه آنها که تحت حوزه قدرت خودشان می باشد، مداخله کنند و بایستی بر اساس مجمع عمومی‌شان تصویب گردد و همچنین سازمان‌های ورزشی بین‌المللی که فدراسیون‌های ملی عضوی از آنها هستند، مسئول تأیید این اساسنامه می‌باشند.

لطفاً با مقامات دولتی خود بر این اساس عمل نموده و سریعا ما را در جریان تکمیل روند بازبینی ماده‌های در تضاد با منشور المپیک قرار دهید. IOC و شورای المپیک آسیا آماده هرگونه همکاری در این خصوص می‌باشند.

تقاضا می شود NOC ایران از همه فدراسیون‌های ملی بخواهد اساسنامه خود را به فدراسیون‌های جهانی مربوط برای بازبینی، اظهارنظر و تأیید ارسال نمایند. هیچ‌گونه انتخاباتی در فدراسیون‌های ملی (کمیته ملی المپیک) تا زمانی که کلیه فدراسیون‌ها اساسنامه خود را برای بازبینی، اظهارنظر و تأیید به فدراسیون‌های جهانی مربوط ارائه ننموده‌اند مورد تأیید نمی‌باشد.

3) موارد کنونی مربوط به تعدادی از فدراسیون‌های ملی

با توجه به اصول ذکر شده فوق، دولت نمی‌تواند هیچ عضوی از اعضای اجرایی سازمان‌های ورزشی متعلق به جنبش المپیک را برکنار یا منصوب نماید. بنابراین از شما می‌خواهیم این نامه را به مسئولین دولتی مربوط اطلاع دهید تا وضعیت مربوط به فدراسیون‌های ملی شنا، دوچرخه‌سواری، تیراندازی و قایقرانی را فوراً به حالت اولیه برگردانند که این می‌تواند خواسته فدراسیون‌های جهانی مربوط را برای برگزاری انتخابات جدید برای هر کدام از این فدراسیون‌ها که بایستی بر اساس اساسنامه بازبینی شده و تأیید شده فدراسیون جهانی مربوط باشد، تحقق بخشد.

مسئولان دولتی باید آگاه باشند که موقعیت فدراسیون‌های جهانی را بایستی کاملاً محترم شمارند. اگر چنین نشود، فدراسیون‌های ملی تعلیق می‌شوند که متأسفانه به فعالیت‌های فدراسیون‌های ملی و حضور ورزشکاران ایرانی در سطح بین‌المللی آسیب وارد می‌شود.

لطفاً خیلی سریع ما را در جریان حل موضوع فدراسیون‌های یادشده قرار دهید.

خلاصه انتظار می‌رود NOC ایران موضوعات ذیل را با مسئولین دولتی در میان گذاشته و اطمینان حاصل نمایند:

1) ماده‌‌های قوانین ورزشی مالی که در تضاد با منشور المپیک و علی‌الخصوص اصل استقلال می‌باشند، بازبینی، اصلاح و یا منسوخ گردند تا ورزش ملی در هماهنگی کامل با اصول بنیادی جنبش المپبک به ویژه اصل استقلال قرار گیرد.

2) قبل از انجام هر انتخابات جدیدی، باید اساسنامه هر کدام از فدراسیون‌های ملی برای بازبینی، اظهارنظر و تأیید به فدراسیون‌های جهانی مربوط ارسال گردد.

3) شرایطی که باعث نقض استقلال تعدادی از فدراسیون‌های ملی ورزشی شده، توسط مقامات دولتی در تبعیت از موضع فدراسیون های جهانی مربوط، باید به وضعیت قبلی برگردد.

در نهایت لطفاً نسخه‌ای از اساسنامه کنونی NOC ایران که در سیستم دولتی ثبت شده است را برای ما ارسال نمائید. لطفاً ما را در جریان پیشرفت و توسعه،‌ در هر یک از این موارد بسیار مهم که نگرانی بزرگی برای سازمان‌های ورزشی بین‌المللی است، قرار دهید.

از همکاری شما سپاسگزاریم و منتظر پاسخ سریع شما می‌باشیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها