علامه مصباح یزدی، رئيس مؤسسه آموزشي و
پژوهشي امامخميني(ره) که چندی پیش در حاشیه یک مصاحبه از یامین پور مجری
سابق برنامه "دیروز، امروز،فردا" در قالب سئوالی انتقادی و اعتراضی پرسیده
بود: "پس چرا برنامه تعطيل شد؟!"، و با جواب ساده " چه عرض کنم!" یامین پور
مواجه شده بود، اینبار خود پا به میدان گذاشت و مسئولین صدا و سیما را
مورد انتقاد شدید قرار داد.
به گزارش سرویس سیاسی بی باک،
آنروز یامین پور حیا کرد و خطاب به حضرت علامه مصباح نگفت که علت تعطیلی
برنامه "دیروز امروز فردا" و آغاز مجدد آن با سبک و اجرایی که نشان از "
دیروز، دیروز و باز هم دیروز" دارد، درست از همان علتی نشئات می گیرد که
مسئولین صدا و سیما از ترس آنها و ایادی داخلیشان در رسانه ملی، سخنرانی
های مطهری زمان را یا پخش نمی کنند یا اگر هم از دستشان در رود و از ترس
اعتراضات مردمی مجبور به پخش شوند، در ساعاتی قرار می دهند که پیک خواب
مردم است!
امّا امروز مطهری زمان در سخنانی آتشین در هشداری به
مسئولین صدا و سیما گفت: اگر انحرافي در دينداري مردم پديد آيد بزرگترين
گناه را مسوولان صدا و سيما مرتكب شدهاند كه جلوي انحراف را نگرفته و دين
را به مردم معرفي نكردهاند.
علامه مصباح یزدی مصباحيزدي، صبح
امروز در همايش دين و رسانه اظهار داشت: وظيفه امروز ما اين است كه خودمان
دين را بشناسيم و مردم را به سمت اينكه خواهان اسلام و اجراي احكام آن
شوند سوق دهيم و صدا و سيما سنگينترين مسووليت را در اين زمينه برعهده
دارد.
مصباحيزدي تصريح كرد: رسانهها در اين زمينه بالاترين نقش را
دارند تا خط امام را كه همان خط اسلام است تبيين كنند و با رعايت اصول
روانشناسي مردم را به اين سمت سوق دهند كه خواهان اسلام و اجراي احكام آن
باشند و سنگينترين مسووليت بر عهده صدا و سيما است.
وي در بخش
ابتدايي سخنانش با بيان اينكه دين تعاريف متعددي دارد، عنوان كرد: در يكي
از اين تعاريف، دين اموري است كه رابطه انسان را با خدا تنظيم ميكند كه
شامل اموري همانند نماز و روزه و عزاداري و سينه زني ميشود.
رييس
مؤسسه آموزشي و پژوهشي امامخميني(ره) ادامه داد: اگر دين را به اين معنا
بگيريم ارتباطش با رسانه بسيار محدود است و در همين مسائل خلاصه ميشود اما
دين تعبير ديگري هم دارد كه با قرآن و روايات سازگارتر است.
وي
بيان كرد: تعريف ديگر دين از بينش و باورهاي انسان شروع ميشود و تمامي
ابعاد زندگي اجتماعي و اقتصادي و سياسي و ... را در بر ميگيرد؛ هر چيزي از
اين ديدگاه مطالعه شود ديني است.
علامه مصباحيزدي با بيان اينكه
فرهنگ سكولار غربي، دين را اموري سليقهاي و شخصي ميداند، عنوان كرد:
اسلام و قرآن اين ديدگاه را قبول ندارند، طبق نظر اسلام ريشههاي دين اصول
دين هستند آن هم نه با تفسير عاميانهاي كه ما از اصول دين ياد گرفتهايم.
وي
با اشاره به دو نگرش دو قطبي درباره انسان در جهان كه يكي از نگاه
ماترياليستي و ديگري از نگاه قرآني به او مينگرد، اظهار كرد: در نگاه
غربي، انسان موجودي است كه از اسپرم به وجود آمده و طي 90 سال يا كمتر و
بيشتر قرار است در اين دنيا باشد و بعد هم نابود ميشود در حالي كه از نگاه
اسلام و قرآن انسان هرگز نميميرد و زندگي او بي نهايت است و هيچگاه نابود
نميشود و تنها لباس عوض ميكند.
رييس مؤسسه آموزشي و پژوهشي
امامخميني(ره) تأكيد كرد: در ديدگاه ماترياليستي كه تنها راه شناخت را حس
ميداند نميتوان معاد و خدا را اثبات كرد اما در نگاه اسلامي، علاوه بر
حس، عقل و وحي نيز بهعنوان راه شناخت مطرح هستند و وحي هم غيرقابل ترديد
است.
وي با بيان اينكه هنوز مكاتب بشري نتوانستهاند به خوب و بد
پاسخ يقيني بدهند، تصريح كرد: بسياري از مكاتب بشري خوب و بد را تابع
قرارداد ميدانند و برايشان پسند جامعه و مردم مطرح است اما از ديدگاه
دينداران تمامي افعال اختياري انسان هم تابع دين است.
علامه
مصباحيزدي، بيان كرد: مردم ايران ثابت كردهاند به نماز و روزه و دعاي سحر
و .. علاقه زيادي دارند، اگر در دينداري مردم به همين حد اكتفا كنيم توليد
چند برنامه براي جلب رضايت آنها كافي است، اما اگر دين را به معناي ديگرش
تعريف كنيم در اينجا ديگر تنها رضايت مردم در كار نيست بلكه خدا و قيامت
در كار است و مسوولان فرهنگي ابتدا بايد جواب خدا را بدهند و بايد كاري
كنند كه مردم علاوه بر شادي دنيوي شادي ابدي داشته باشند.
ایشان
عنوان كردند: اگر با تعريف اول از دين سر و كار داشته باشيم ميگوئيم فعال
براي دنيا برنامه ميسازيم اگر قيامتي هم بود چون فردا شود فكر فردا كنيم،
اما دين ميگويد انسان بايد در همين عمر كوتاه سرنوشت بينهايت خود را رقم
بزند، آن روز ديگر روز عمل نيست بلكه روز حساب است.
وي افزود:
براساس اين نگاه ديگر مسوولان صدا و سيما تنها در برابر مجلس و دولت و مردم
مسوول نيستند بلكه قبل از همه در مقابل خدا مسووليت دارند و برنامههايشان
نبايد به زندگي دنيا معطوف باشد.
علامه مصباحيزدي، با بيان اينكه
برخي شادي دنيا را با شادي آخرت قابل جمع نميدانند، تأكيد كرد: البته
اسلام به گونهاي است كه ميتوان شادي دنيا را با آخرت جمع كرد، هم ميتوان
در اين دنيا رفاه عالي داشت و در عين حال به سعادت آخرت هم لطمهاي نخورد.
وي گفت: براي سنجش نسبت دين و رسانه ابتدا بايد ببينيم مراد از دين كدام دين است و بعد از رابطه ميان اين دو سخن بگوئيم.
اين
استاد حوزه علميه در پايان تأكيد كرد: اگر مراد از دين تعريف دوم است
وظيفه رسانهها بهويژه صدا و سيما در اين زمينه بسيار سنگين است و اگر
انحرافي در دين مردم پديد آيد مسوولان اين رسانه مرتكب بزرگترين گناه
شدهاند.