به صورت کلی اجلاس غیر متعهد ها را چگونه ارزیابی می کنید؟
برگزاری اجلاس در کشور به هرحال نشان
دهنده ی توانایی در مدیریت این اجلاس با این ظرفیت و با این سطح و حجم میهمانان
است . علاوه بر آن مدیریت اجلاس قابل تحسین بود در واقع کاستی در آن دیده
نشد و در نهایت فرآیند آن منجر به تصویب سند بسیار مهمی شد که در سه سال آینده که
مدیریت و ریاست جنبش عدم تعهد با جمهوری اسلامی ایران است از مواد 11گانه و
محتوانه ی 700 صفحه ای این اسناد به خوبی می شود در جهت استقرار صلح پایدار در
دنیا ، در جهت مقابله با نقض حقوق بشر ، در جهت تثبیت اقتدار جمهوری اسلامی
ایران فعالیت های صلح امیز هسته ای ، به خوبی بهره برداری کرد
نکته ی مهم دیگر در کنار همه ی موفقیت ها این بود که دو سوم از کشورهای دنیا از نزدیک آمدند در داخل کشور و مواجه شدند با شرایط مناسب کشور ما ، پیشرفت های کشور ما و در واقع با یک اقدام مدبرانه تمام سیاه نمایی ها و حرکت های مذبوحانه ی دشمنان انقلاب اسلامی و امپراطوری های رسانه ای و خبری خنثی شد یعنی به هرحال این ها آمدند و از نزدیک مواجه شدند با و ضعیت کشور ما .
از دیگر امتیازات این اجلاس دعوت از جمع کثیری از خبرنگاران بود، یعنی خبرنگار های مختلف از تمام قاره های دنیا حتی از آمریکا حضور داشتند و به صورت آزاد می توانستند تمام اخبار را مخابره بکنند. حالا چقدر در کشور خودشان آزادی است که این پیام ها و اخبار به خوبی برای مردم انتشار پیدا کند، این بحث جداگانه ای است چون که تردید وجود دارد که در کشور هایشان این همه آزادی وجود داشته باشد که بتوانند پیام ها و محتوای بسیار عمیق و تاریخی این اجلاس را منعکس کنند. این ها بالاخره سند برجسته ایی بود.
از همه مهم تر مشخص شد که ظرفیت تاثیر گذار 120 کشور قطعا می تواند موثر باشد و در سازمان ملل متحد تحولی ایجاد کند. با این بصیرت و آگاهی بخشی که انجام شد. مشخص شد که وزنه ی این 120 کشور در واقع برتری دارد به آن 60 کشور دیگر که در مجموع 180 کشور عضو سازمان ملل متحد را تشکیل می دهند. این جا واقعا رکن رکین ولایت مقام معظم رهبری متجلی شد که علاوه بر این که مراسم افتتتاحیه را با یک صعه ی صدر و با یک بزرگواری انجام دادند و با یک اندیشه و نگاه بلند ملاقات را پذیرفتند و در این ملاقات های حضوری که بعضی از آن ها هم به صورت خصوصی انجام می شد، مطالب مهمی که برای اداره دنیا و تاثیر گذاری روی مدیریت مشترک دنیا موثر است را بیان کردند .
به نظر می رسد در چند سال گذشته عدم تعهد نتوانسته است که کارایی خود را به اثبات برساند به نظر شما دلیل این امر چیست؟
همین طور است. دلیلش هم این است که اساسنامه و روح میثاق جنبش عدم تعهد، حدود 60 سال پیش منعقد شد و با توجه به این اساسنامه است که اعضای جنبش به شرطی می توانند عضو این حرکت و جنبش باشند که وابسته به قطب های دنیا و ابر قدرت ها نباشند.
اما شیطنت هایی که استکبار جهانی به طور مستقیم و غیر مستقیم انجام داد خیلی از عضوهای جنبش عدم تعهد را تحت تاثیر خودش قرار داد و کشورهایی مثل مصر در زمان مبارک و یا برخی کشورهایی که عضو جنبش عدم تعهد بودند به این میثاق نامه وفدار نبودند و باعث شد جنبش نتواند تاثیر گذار باشد الان خیلی از شرکت کنندگان در این جنبش اعتراف و اقرار کردند که وقتی ریاست این جنبش با جمهوری اسلامی ایران است به معنای واقعی غیر متعهدها در مقابل استکبار جهانی و استعمار گران است و امید دارند به وسیله ایران، در این جنبش، حرکت هایی صورت بگیرد که یک نظم جدیدی را در دنیا ایجاد کند .به همین دلیل از ریاست ایران بر جنبش تشکر کردند چون که ایران به معنای واقعی وابسته نیست . کشورهای دیگر چون وابسته بودند ملاحظاتی داشتند و به روح حاکم بر تعهدات حاکم بر جنبش وفادار نبودند.
از محور های قابل توجه اجلاس 16 که همه باید دقت کنند و دستاوردهای خیلی مهمی خواهد داشت این است که تا الان حرکت ها یا سازمان های منطقه ای یا بین المللی که در دنیا بوجود آمده بر اساس مشارکت حداکثری نبوده بلکه چند کشور ان را بوجود آوردند و چند کشور سعی کردند به صورت یک قیم منویات خودشان را تحمیل کنند.
مثلا خود سازمان ملل متحد که الان بزرگترین سازمان باحضور کشورهاست فقط یکسری کشورهای خاص در تنظیم اساسنامه هایشان دخل و تصرف دارند و یا در اعلامیه ی جهانی حقوق بشر فقط چند کشور محدو نشستند و تنظیم کردند و بعد هم به کشورهای دیگر تحمیل کردند. اما سند نهایی اجلاس 16 جنبش عدم تعهد با مشارکت فعال، با مشارکت با نشاط ، با مشارکت آگاهانه ی 120 کشور تهیه شده بنابراین به لحاظ کیفی در استعلاء و برتری قرار دارد هم اسنادش، هم خود اجلاسش نسبت به سازمان های دیگر و این پیشنهاد که جنبش انشا الله در این سه سال که ریاستش با ایران است از حالت جنبش به یک سازمان تبدیل شود بعد از اینکه دبیر خانه اش تشکیل شد به عنوان یک سازمان در بیاید قطعا تنه خواهد زد به عملکرد و تاثیر گذاری سازمان ملل متحد یعنی تاثیر گذاری این جنبش بسیار بیشتر خواهد بود و ملت های دنیا هم به این سازمان عدم تعهد امیدوارترند . آن مشارکت خیلی مهم است که الان با مشارکت حداکثری است.
گریزی هم به مسائل فرهنگی بزنیم!آموزش زبان انگلیسی در ایران با کتابهایی تدریس می شود که عملا مطالب در ان کتاب هاست که عملا خلاف فرهنگ ماست مثل به مشروعیت خواندن کشور اسراییل در آن کتابها ، اسم همه ی کشور ها است و اسم ایران نیست ،رابطه ی دختر و پسر، مشروب خوردن ، گوشت خوک و... یک سری مسائل خلاف کشور ماست و اینها در این کلاس ها تدریس می شود و وزارت آموزش و پرورش این کتاب هارا تایید کرده است .کتاب های غیر درسی را عرض می کنم. می خواهم بدانم مجلس چه نظارتی می تواند داشته باشد که این کتاب ها از یک کانال هایی رد شود و فیلتر شود؟
ببینید آموزشگاه های علمی را که بخشی مخصوص کلاس های زبان است موافقت اصولی اش را وزارت اموزش و پرورش صادر می کند اما متاسفانه هیچ نظارتی در محتوا ندارد .
امکان دارد یک نظارت ظاهری بر نحوه ی مدیریت
ان جا داشته باشد اما شواهد نشان می دهد که بر محتوا هیچ نظارتی
وجود ندارد و در واقع به صورت غیر مستقیم یک سبک زندگی و مهارت ها ی زندگی از نوع
آمریکایی و غربی با رویکرد فرهنگ غربی بسیار غیر مستقیم القا می شود به فراگیران و
زبان آموزان.
هم تصاویرش است و هم محتوا هم از جنبه ظاهر فرنگی است ولی
به هر حال تحلیل سیاسی هم دارد از همه مهمتر همین سبک زندگی است.
سال ها ست که رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی تلاش کردند که سبک زندگی را در ایران و در کشور های مسلمان ، در کشور های منطقه ی خاور میانه مطابق میل خودشان عوض کنند یعنی در راستای همان دهکده ی جهانی و در راستای همان نظم نوین جهانی که خودشان دارند و در راستای جهانی سازی بیایند یک سبک عادت دهند. عملا هم کسانی که کلاس زبان می روند همین مطالب را باید تمیرن کنند و با هم صحبت کنند، اثبات کنند برای هم دیگر ، بعضا به صورت تئاتر و نمایش آن محتواها را سر کلاس اجرا کنند
و این نهادینه می شود اینجا قصور وزارت آموزش و پرورش است . مجلس باید در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطالبه کند ،این مطالبه ی ملت است البته به دفعات موردی تذکر داده شده اما این نباید موردی باشد ....
خب این چگونه عملیاتی می شود؟
از وظایف وزارت آموزش و پرورش است.
این دغدغه را مجلس چگونه می خواهد جامه ی عمل بپوشاند؟
اگرچه هر نماینده ای می تواند سوال کند و بخواهد و مطالبه کند اما طبق وظایف ذاتی کمیسیون آموزش تحقیقات است. چه طور ما می توانیم در واقع در بححث فعالیت های صلح امیز هسته ای ، در بحث موشک در مباحث دفاعی خودمان تولید کنیم اما 4 خط محتوای انگلیسی ما نمی توانیم تولید کنیم ؟
یا 4 تا اموزش و پرورش است یعنی الان بحث تحول بنیادین ،این جا وزارت آموزش و پرورش نمی تواند بگوید خارج از ساختار من است .
بالاخره موافقت اصولی را وزارت اموزش و پرورش می دهد .این مطالبه ی مجلس است حالا رسانه ها مطرح کنند و فضاسازی کنند .ما موردی این را بارها گفتیم یعنی کتاب هایش را آوردیم ورق زدیم، این ها همه با هدف است ،اهداف برنامه ریزی شده است منتهی توجهی نشده من به نظرم شود فضاسازی شود کمیسیون اموزش و تحقیقات این را محور کار خودش قرار دهد بقیه نمایندگان هم همکاری میکنند.
روند صدا سیما در خصوص
فرهنگ سازی بسیاری ضعیف بوده و هست،چرا که می بینیم چادر که نماد یک انسان
متدین است همیشه توسط افراد رده پایین جامعه استفاده می شودو... به هر صورت
باید تذکراتی به مسئولین صدا سیما داده شود.چقدر مجلس در این زمینه فعال
بوده است؟
ببینید نماینده ی سازمان صداو سیما عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان است. شورای فرهنگی و اجتماعی زنان از همین شورا های شورای عالی انقلاب فرهنگی است .
آن جا بارها این صحبت شده که تکریم
چادر، احترام به چادر به عنوان نماد دینی زنان ما،نماد مقاومت و پایداری زنان
ما نماد انقلابی بودن زنان ما ،این بارها گفته شده و حتی مصادقش هم امده است