کد خبر: ۷۷۳۲
زمان انتشار: ۱۵:۵۱     ۰۲ دی ۱۳۸۹
به گزارش فارس، محك زدن افكار عمومي و بررسي واكنش مقامات رسمي از طريق انتشار گزارشات و اخبار مهم تأييد نشده، يكي از ترفندهاي رسانه‌اي براي ارزيابي اوضاع جامعه و طرز تفكر مردم درباره موضوعي خاص كه نسبت به آن حساسيت وجود دارد مي‌باشد.
در اين شيوه براي دريافت بازخورد نظر حاكمان و يا گروهي خاص يا صنفي از اصناف جامعه، خبري منتشر مي‌شود كه عكس‌العمل به آن، زمينه طرح سوژه‌هاي بعدي قرار مي‌گيرد.
عوامل تبليغاتي سعي مي كنند براي دريافت بازخورد نظر گروهي خاص و يا حتي افراد جامعه، با انتشار يك موضوع، عكس‌العمل آنان را مورد ارزيابي قرار داده و سياست‌هاي آينده خود را نسبت به آن طراحي كنند.

اخبار و گزارشات ضد و نقيض و رد و تأييد آن از سوي مقامات آمريكايي در مورد حمله احتمالي به خاك پاكستان نشان مي‌دهد كه مقامات آمريكايي در حال محك زدن افكار عمومي و موضع مقامات رسمي اين كشور براي حمله زميني به پاكستان هستند.

در مقاله‌اي كه به تازگي در روزنامه "نيويورك تايمز " به چاپ رسيده، آمده است كه نيروهاي آمريكايي خود را براي حمله به خاك پاكستان آماده مي‌كنند.
بر اساس اين گزارش، نيروهاي آمريكايي با نگراني شديد از عدم همكاري پاكستان در مبارزه با تروريسم، به اين كار اقدام خواهند كرد.
به نوشته نيويورك تايمز، هر چند در گذشته به دليل ترس از واكنش منفي مردم پاكستان حضور و انجام عمليات توسط نظاميان آمريكايي در پاكستان ممنوع اعلام شده بود، اما به موجب اين طرح جديد، فعاليت ارتش آمريكا در پاكستان افزايش مي‌يابد.
در اين مقاله آمده است: طرح حمله زميني نيروهاي آمريكايي بر پايگاه‌هاي تروريست‌ها در خاك پاكستان، به تازگي به كاخ سفيد پيشنهاد شده است، اما اين تصميم تا كنون به گونه رسمي از سوي كاخ سفيد تائيد نشده است.

واكنش سريع عالي‌ترين مقام دولت پاكستان در آمريكا نشان از رگه‌هايي از واقعيت در انتشار اين خبر هدفمند دارد؛ سفير پاكستان در آمريكا با رد خبر نيويورك تايمز، گفت كه هيچ نيروي خارجي حق ورود به خاك پاكستان را ندارد.
"حسين حقاني " اعلام كرد كه ارتش پاكستان به خوبي قادر است از عهده تروريست‌ها برآيد و امكان ندارد اجازه دهد ارتش آمريكا به بهانه مبارزه با تروريسم وارد خاك پاكستان شود.
وي ادامه داد، تعداد زيادي از نيروهاي پاكستاني در مناطق مرزي افغانستان و پاكستان مستقر شده‌اند و تا كنون پيروزي‌هاي زيادي در مبارزه با تروريسم كسب كرده‌اند.

اين در حالي است كه بر اساس اصل محك زدن افكار عمومي كه در بالا به آن اشاره شد، نيروهاي آيساف (كمك به تأمين امنيت در افغانستان) روز سه شنبه با انتشار بيانيه‌اي ضمن تكذيب گزارش نيويورك تايمز مبني بر حمله زميني نيروهاي آمريكايي در خاك پاكستان، اعلام كرد: نيروهاي ايساف و آمريكا، در كنار نيروهاي افغان روابط خوب كاري با نيروهاي پاكستاني دارند و بطور مشترك به مسائل امنيتي رسيدگي مي‌كنند.
در بيانيه آيساف تصريح شده است كه آنان به تماميت ارضي پاكستان احترام قائل هستند و قصد حمله به داخل اين كشور را ندارند.

دريادار "جرج اسميت " معاون ارتباطات ناتو نيز در واكنش به اين گزارش اعلام كرده است كه اين گزارش صحت ندارد.
اسميت در اين رابطه تأكيد كرد: قطعاً گزارش نيويورك تايمز مبني بر اينكه نيروهاي آمريكا در تلاش هستند تا عمليات زميني در پاكستان انجام دهند، صحت ندارد ناتو و نيروهاي افغان با يكديگر تلاش مي‌كنند تا رابطه محكم و بادوامي را با ارتش پاكستان به وجود آورند و موضوعات امنيتي را با يكديگر تبادل اطلاعات كنند اين همكاري موجب مي‌شود كه حاكميت افغانستان و پاكستان به رسميت شناخته شود تا شبه‌نظاميان و تروريست‌هايي كه در مناطق مرزي اين 2 كشور فعاليت‌ مي‌كنند تحت تعقيب قانوني قرار گيرند.

نوع واكنش كابل نيز به اين طرح جالب توجه و در اين حال نشان از اهميت و جدي بودن موضوع دارد.
وزارت دفاع افغانستان با استقبال از عمليات زميني آمريكا به داخل خاك پاكستان، عملي شدن اين طرح را گامي به سوي اجرايي شدن توافقات راهبردي جنگ آمريكا در افغانستان دانسته است.

ژنرال "ظاهر عظيمي "، سخنگوي وزارت دفاع افغانستان مي‌گويد: ما از انتقال عمليات‌هاي نظامي به مراكز تامين و تجهيز طالبان، استقبال مي‌كنيم.
عظيمي افزوده است كه ما از مدت‌ها قبل خواهان انتقال عمليات‌هاي نظامي به مراكز اصلي تروريست‌ها بوديم.

مرور اخبار و گزارشات انتشار يافته پيرامون حمله زميني نيروهاي آمريكا به خاك پاكستان، نشان‌ مي‌دهد كه آمريكايي‌ها از اين شيوه به عنوان يكي از شيوه‌هاي جنگ رواني بهره مي‌جويند.

آمريكايي‌ها با بكار گرفتن از اين تاكتيك، در مرحله نخست اقدام به انتشار اين خبر مي‌كنند تا پس از محك‌زدن آن، موضوعات جدي‌تري را در اين باره منتشر سازند. به عنوان مثال ميزان حساسيت‌ مردم مسلمان و بيگانه‌ستيز پاكستان، واكنش مقامات رسمي آن كشور و موضع قدرت‌ها و همسايگان منطقه‌اي را در اين خصوص در نظر مي‌گيرند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها