کد خبر: ۷۶۶۸۰
زمان انتشار: ۰۱:۳۷     ۱۱ شهريور ۱۳۹۱
مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي گزارش فصلي خود درباره فعاليت هاي هسته اي ايران را منتشر كرد.
«يوكياآمانو» در اين گزارش 56 بندي، ادعاهاي قبلي درباره فعاليت هاي صلح آميز هسته اي را تكرار و خواستار تبعيت ايران از پروتكل الحاقي (پروتكل غيرالزامي) شده است.
در اين گزارش اعلام شده تعداد سانتريفيوژها در سايت فردو به 2140 رسيده كه در ماه «مي» اين تعداد 1064 سانتريفيوژ بوده است.
براساس اين گزارش ايران تاكنون 16 مركز تاسيسات هسته اي و 9 مكان خارج از تاسيسات را به آژانس معرفي كرده است.
در بخش ديگري از گزارش آمانو آمده است فعاليت غني سازي ايران در مراكز معرفي شده طبق قوانين پادماني در حال انجام و آژانس بر آنها نظارت دارد. همخواني توضيحات ايران و بررسي هاي آژانس درباره ذرات با غناي بالاي 20 درصد و درخواست ارائه توضيح از ايران درباره ساخت 10 مجتمع جديد غني سازي از ديگر بخش هاي اين گزارش است.
آمانو در گزارش خود ضمن اعتراف به نظارت مستمر بر فعاليت هسته اي ايران، مدعي شده نمي تواند ماهيت صرفا صلح آميز اين فعاليت ها را تاييد كند.
همچنين در اين گزارش از ايران خواسته شده اجازه بازرسي از سايت پارچين را به آژانس بدهد.
واكنش ها به گزارش آژانس
انتشار اين گزارش، با واكنش هاي مختلفي روبرو شد. صالحي، وزير امور خارجه كشورمان ادعاي آمانو درباره پاكسازي پارچين را از لحاظ فني بي معنا توصيف كرد و آن را بهانه تراشي خواند.
وزير خارجه كشورمان در جمع خبرنگاران با تاكيد بر اين كه صحبت هاي اين چنيني معنايي ندارد، گفت: هر كس در اين زمينه متخصص باشد متوجه مي شود كه اين صحبت ها بهانه تراشي است و مسائلي از اين دست با پاكسازي و پاك كردن زدوده نمي شود.
كاظم جلالي، رئيس مركز پژوهش هاي مجلس نيز در اين زمينه اظهار كرد: گزارش آژانس داراي هيچ مطلب جديدي نيست و مطالب تكراري گذشته در آن در كنار هم جمع شده و گزارش آژانس را تشكيل داده اند، اما موضوع مهم تر اين است كه چرا گزارش آژانس در اين مقطع زماني منتشر شده است؟
وي افزود: به نظر مي رسد اين گزارش سناريويي است براي يك جنگ رواني و دليلش اين است كه اساس جمهوري اسلامي با برگزاري اجلاس جنبش عدم تعهد توانست اقتدار و منزلت بين المللي خود را به نمايش بگذارد، در حالي كه فضاي رسانه اي كه آمريكا و صهيونيسم ساخته بودند عبارت بود از اين كه جمهوري اسلامي ايران به سمت انزوا پيش مي رود و اين تحريم هاست كه به ملت ايران فشار وارد مي كند.
سيدحسين نقوي حسيني، سخنگوي كميسيون امنيت ملي مجلس نيز در واكنش به گزارش آمانو گفت: متاسفانه در گزارش اخير آژانس عبارات مبهم و كلي مثل «احتمال وجود دارد»، «حدس زده مي شود» يا «گزارش هايي كه به آژانس رسيده»، آمده اما استنادات دقيقي راجع به اين ادعاها كه در گزارش آژانس آمده وجود ندارد و جمهوري اسلامي ايران نمي داند بايد راجع به چه موضوعي توضيح دهد و شفاف سازي كند.
از سوي ديگر، «جي كارني» سخنگوي كاخ سفيد به دنبال انتشار جديدترين گزارش آژانس اعلام كرد كه هنوز باب مذاكره براي رفع برنامه هسته اي اين كشور از طريق راههاي ديپلماتيك باز است اما اين باب مذاكره به طور دائمي باز نيست.
وي ادامه داد: ما از نزديك جزئيات گزارش آژانس را مطالعه مي كنيم ولي به طور كلي جاي تعجب نيست كه ايران به نقض تعهدات خود ادامه دهد. همانطور كه گزارش بيان مي كند، ما در وضعيتي قرار داريم كه برنامه هسته اي ايران را از نزديك تحت نظارت داريم و هرگونه تلاش ايران براي آغاز توليد اورانيوم در سطح تسليحات را كشف مي كنيم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها