کد خبر: ۷۶۵۳۴
زمان انتشار: ۱۱:۵۳     ۰۹ شهريور ۱۳۹۱
سردبیر مجله ژئوپلیتیک روسیه اعلام کرد که پروژه "اسرائیلی" حتی برای نیروهایی که سال‌ها از آن حمایت می‌کردند، اهمیت خود را از دست داده و این همه فروپاشی دولت اسرائیل و تغییر شکل آن را در پی خواهد داشت.

"لئونید ساوین" سردبیر مجله "ژئوپلیتیک" چاپ روسیه و کارشناس مرکز مطالعاتی دانشگاه دولتی مسکو ضمن گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار منطقه‌ای فارس در آسیای مرکزی، اجلاس غیرمتعهدها در تهران را رویداد مهم جهانی خواند و با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته برای ناکام گذاشتن جمهوری اسلامی در برگزاری آن، گفت: آغاز شانزدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد با حضور پررنگ کشورهای عضو و ناظر در تهران نشان داد که فشارهای آمریکا و کشورهای اقماری آن به نتیجه مطلوب نرسیده است.

وی با "بسیار مطلوب" عنوان کردن سطح هیئت‌های شرکت‌کننده، تصریح کرد: از نگاه کارشناسان بحث برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، وضعیت سوریه، قضیه فلسطین و مشکل تروریسم از محورهای اصلی نشست تهران خواهد بود.

کارشناس مرکز مطالعاتی دانشگاه دولتی مسکو در این بخش از صحبت‌هایش، افزود: البته نگاه متفاوت از نگاه "کاخ سفید" و تمدن اروپا و آتلانتیک به مقوله حقوق بشر، بیش از پیش اهمیت پیدا کرده و به این دلیل است که وزارت امور خارجه روسیه برای دومین سال متوالی تهیه و انتشار گزارش در مورد نقض حقوق بشر در غرب را در دستور کار خود قرار داده است.

ساوین در ادامه خاطرنشان کرد: میراث انقلاب فرانسه، روشن‌گری و عصر نوع‌دوستی مسئله "حقوق بشر" را به نحوی به بلیط ورود به گروه "کشورهای توسعه‌یافته" و سپس به ابزاری برای تحقق سیاست‌های توسعه‌طلبانه غرب تبدیل کرد و امیدوارم که در اجلاس تهران این موضوع با نگاه انتقادی به‌طور گسترده مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت زیرا این حق جنبش عدم تعهد است که از حقوق ملت‌ها، هویت و فرهنگ و جهان‌بینی منحصر به‌فرد آنها و همچنین تعامل کشورها بر اصل حترام متقابل صحبت کند.

وی با بیان اینکه "رویارویی پیمان‌های مخالف نظامی به رهبری آمریکا و اتحاد شوروی از مدت‌ها وارد سطح و بعد جدیدی شده"، به وجود هژمونی واشنگتن از یک سو و بروز بازیگران جدید ژئوپلیتیک جهانی از سوی دیگر اشاره کرد و گفت: در شرایط مجود رهبری جمهوری اسلامی ایران به حد قابل توجهی می‌تواند به شکل‌گیری روابط بین‌الملل در نظام بعدی جهانی تأثیر بگذارد.

سردبیر مجله ژئوپلیتیک تصریح کرد: من بر این نظرم که به قدرت رسیدن "اخوان‌المسلمین" در مصر که به دنبال برقراری روابط جدید با ایران می‌باشد، انتقاد تل‌آویو از حضور "بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل متحد در نشست تهران، قضیه فلسطین و مشکلات مردم آن در سرزمین‌های اشغالی را می‌توان اجزای روند و فرآیندهای دانست که با پروژه صهیونیستی مرتبط می‌باشد.

ساوین در ادامه افزود: با توجه به اتفاقات صورت‌گرفته (به عنوان مثال، شعر "رسوا گونتر‌گراس") که به هر شکلی با اسرائیل ارتباط دارند، می‌توان به این نتیجه رسید که پروژه اسرائیلی حتی برای نیروهای که در سال‌های متمادی از آن حمایت می‌کردند، اهمیت خود را دارد از دست می‌دهد و این همه به آن معنی است که فروپاشی دولت اسرائیل و تغییر شکل آن می‌تواند منجر به تغییر توازن در خاور میانه شود که باید برای آن آماده بود و از قبل همه گزینه‌های احتمالی را مد نظر قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: اجلاس تهران فرصت خوبی برای پیدا کردن درک مشترک در مورد این موضوع مهم است که فراتر از خاورمیانه رفته و موجب نگرانی مسلمانان در این منطقه شده است.

این کارشناس سیاسی روسیه در ادامه گفت‌وگوی اختصاصی خود با فارس، بار دیگر به تلاش‌های غرب در رابطه با بی‌اهمیت جلوه دادن اجلاس سران عدم تعهد اشاره و تصریح کرد: مخالفان ایران که روند "جهانی‌شدن تک‌قطبی لیبرال" نمایندگی می‌کنند، تمامی تلاش‌هایشان را به خرج می‌دهند تا با استفاده از ابزارهای جنگ اطلاعاتی و تحریف آشکار واقعیت‌ها، اجلاس سران عدم تعهد و همچنین جمهوری اسلامی ایران را بی‌اعتبار کنند و بدون تردید هر کشوری اگر بخواهد مطیع غرب نباشد با چنین فشارهایی مواجه خواهد شد.

سردبیر مجله ژئوپلیتیک روسیه در بخش پایانی سخنان خویش خاطرنشان کرد: به‌منظور جلوگیری از به اصطلاح "دستکاری" بیشتر غربی‌ها در مسائل مربوط به نشست تهران، باید جمهوری اسلامی به‌طور بسیار سنجیده‌شده و مستدل بر اجلاس مدیریت کند و برای آنهایی که علاقمند به انجام کار دیپلماتیک هستند، فضای لازم را فراهم کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها