کد خبر: ۷۶۵۱۵
زمان انتشار: ۱۱:۱۳     ۰۹ شهريور ۱۳۹۱
كارشناسان و سیاستمداران مصری معتقدند كه دیدار 'محمد مرسی'رییس جمهوری مصر از تهران برای شركت در نشست سران جنبش غیر متعهدها، افق های جدیدی در روابط میان دو كشور بزرگ ومهم جهان اسلام، می گشاید.

این كارشناسان امروز (پنجشنبه) در گفت وگو با ایرنا در قاهره تاكید كردند كه سفر مرسی به تهران نشان می دهد كه مصر پس از انقلاب، از همه فشارها و محدودیت هایی كه بر این كشور در دوران گذشته اعمال می شد رهایی یافته و در تصمیم گیری های خود بویژه در روابط خارجی كاملا مستقل و در چارچوب تامین منافع ملت عمل می كند.

كارشناسان یاد شده معتقدند مصر و ایران به عنوان دو كشور مهم وصاحب تمدن می توانند تاثیر بسزایی بر مسلمین جهان بگذارند وپرچمدار كشورهای اسلامی برای برقراری صلح وعدالت واحقاق حقوق ازدست رفته همه مسلمین باشند.

دكتر 'رفعت سید احمد' مدیر مركز مطالعاتی یافا در این زمینه گفت: دیدار مرسی از ایران سرآغاز خوبی برای روابط دو كشور بزرگ است.

وی اظهار داشت: غرب و صهیونیست ها همواره تلاش كردند كه مانع از هرگونه نزدیكی بین مصر و ایران شوند زیرا كه به خوبی می دانند كه هرگونه نزدیكی بین این دو كشور مهم می تواند موازنه قوا را در منطقه تغییر دهد.

سید احمد با اعلام اینكه رژیم 'حسنی مبارك' علیه منافع مصر و ایران و كل منطقه توطئه می كند گفت: مرسی پس از انقلاب مردمی زمام امور در مصر را در دست گرفت تا وضعیت را در جهت صحیح پیش ببرد.

وی پیش بینی كرد كه دیدار مرسی از تهران در دراز مدت باعث ایجاد تغییرات ریشه ای در كل منطقه خاورمیانه شود كه پیامدهای آن در تنش میان اعراب و اسراییل به خوبی نمایان خواهد شد.

دكتر 'احمد النجار' كارشناس مسائل اقتصادی مصر نیز در این زمینه گفت: دیدار مرسی از تهران باعث افزایش حجم همكاری های اقتصادی بین دو كشور خواهد شد.

وی گفت: برغم اینكه مصر و ایران دارای روابط دیپلماتیك كامل نیستند اما مبادلات تجاری بین دو كشور هرگز در سالهای اخیر قطع نشده و هم اكنون به سطح 100 میلیون دلار می رسد.

این كارشناس اقتصادی گفت مصر در چند سال اخیر برخی محصولات غذائی، دارو ، مصالح ساختمانی ، مواد شیمیایی و صنایع معدنی و مهندسی به ایران صادر كرده است و ایران نیز در زمینه صادرات خودرو به مصر فعال بوده است.

النجار گفت: بر اساس اظهارات مقامات ایرانی در صورت برقراری روابط كامل بین دو كشور حجم مبادلات تجاری به دوبرابر خواهد رسید.

وی با اشاره به چشم انداز گسترش روابط گردشگری بین دو كشور گفت: پیش بینی می شود در صورت برقراری روابط كامل و برقراری خط پرواز مستقیم و ارائه تسهیلاتی در زمینه اعطای روادید سالانه یك میلیون گردشگر بین دو كشور رفت و آمد كنند و این تعداد تاثیر مثبتی بر اقتصاد مصر خواهد داشت.

'سامی منصور' مشاور مركز مطالعات راهبردی عربی مصر هم با تاكید بر ضرورت گسترش روابط سیاسی و مردمی بین دو كشور گفت: بهبود روابط دو جانبه در گرو نحوه برخورد دو طرف با پرونده های اختلافات دو جانبه است.

وی بر اهمیت پشت سر گذاشتن اختلافات بین دو كشور در راستای تامین منافع دو جانبه و دو ملت تاكید كرد و هشدار داد كه برخی كشورها تلاش های زیادی برای جلوگیری از هرگونه نزدیكی بین مصر و ایران خواهند كرد و رهبران دو كشور باید با درایت از چنین اقداماتی جلوگیری كنند.

النجار همچنین نسبت به اعمال فشارهای آمریكا علیه مصر در این زمینه هشدار داد و گفت باید در برابر تلاش های غرب به ویژه آمریكا بر ضد انقلاب مصر وعلیه روابط قاهره و تهران هوشیار باشیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۳ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۱
۰
۰
رابطه با مصر یک دست آورد بزرگ برای ایرانه اما نباید این رو فراموش کرد که مصر فقط به منافع ملی خودش اهمیت میده حتی اگه این منافع ملی در رابطه با اسرائیل و دشمنان ایران باشه، پس بهتره که با احتیاط و عقلانی به دنبال رابطه باشیم تا منافع ملی رو قربانی مصر نکنیم، متاسفانه در عملکرد دولت یک شتابزدگی و دستپاچگی در ایجاد روابط با مصر شاهد هستیم، این شتابزدگی و دنبال رابطه برقرار کردن به هر قیمت ممکنه این شاعبه رو برای طرف مصری پیش بیاره که دنبال ناز کردن و یا دریافت امتیاز در قبال ایجاد رابطه با ایران باشه، همانطور که بعد از انقلاب در مصر شاهد بودیم که طرف مصری از موضع بالاتر نسبت به ایران حرف میزنه و سعی داره هم از غرب امتیاز بگیره و هم از ایران.
پاسخ
محمدحسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۰ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۱
۰
۰
یه دلگیری به ظاهر کوچک ولی بزرگ دارم مترجم سخنان جناب مرسی در ابتدای نشست اجلاس "سوریه" را "بحرین" ترجمه کرد نمی دونم شیطنت مترجم بود یا از پیش برنامه ریزی شده و نمی گم این عقیده ایشون درست بود ولی به هر حال حرف ایشون بود یرای ما که بدنبال برقراری ارزش های الهی و انسانی در همه ی امورات جهان هستیم درست نیست اینقدر راحت دروغ بگیم
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها