کد خبر: ۷۶۱۸۳
زمان انتشار: ۱۸:۳۲     ۰۷ شهريور ۱۳۹۱
خواهر شهید حجت الاسلام باهنر با بیان این که شهید باهنر در دوران قبل از انقلاب به تألیف کتاب‌های دینی مدارس کشور می پرداختند، گفت: شهید باهنر کتاب‌های دینی از اول دبستان تا دوره تربیت معلم را می‌نوشتند و این در حالی بود که ممنوع المنبر هم بودند.
 مخدره باهنر، خواهر شهید حجت الاسلام باهنر، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان‌ گفت: ممنوع‌المنبر شدن شهید باهنر از تأثیرگذاری این شهید جلوگیری نکرده بود تا جایی که در همان زمان بیشتر دانش‌آموزان کشور کتاب‌های او را می‌خواندند.وی با بیان این که شهید باهنر عارفی بی‌ادعا بود، تصریح کرد: شهید باهنر دوستدار مردم بود و احترام هرکس را به جای خودش نگه می داشت.
 
خواهر شهید باهنر ابراز داشت: مادرمان مکتب‌خانه داشت و کلاس قرآن برگزار می کرد و پدرمان پیشه ور بودند و در رعایت حلال و حرام دقت خاصی داشتند.
 
شهید باهنر از 5 سالگی به حوزه علمیه رفتوی درباره تحصیلات شهید حجت الاسلام باهنر گفت: شهید باهنر از 5 سالگی به حوزه علمیه و از 10 سالگی به ابتدایی رفتند. تحصیلات دانشگاهی را هم در کنار تحصیلات حوزوی ادامه دادند و دکترای دانشگاه تهران را هم داشتند. حوزه را هم در سطح درس خارج دنبال کردند.باهنر با بیان این که در زمان قبل از انقلاب ما برای هزینه تحصیل همه خواهر و برادر ها با مشکل روبه رو بودیم، گفت: پدرم محمدجواد را زودتر به مدرسه فرستاده بود؛ ولی نمی توانست محمدرضا برادر کوچک‌تر را هم به مدرسه بفرستد، اما محمد‌جواد که به حوزه رفته بود واسطه تحصیل محمد‌رضا برادر کوچک‌تر شد و با صرفه‌جویی در شهریه طلبگی مقداری از آن را برای تحصیل محمد‌رضا می‌فرستاد.
 
شهید باهنر با وجود دوری از پدر و مادر بیشترین توجه را به آنها داشت‌وی با اهمیت بزرگداشت یاد شهید باهنر عنوان کرد: محمد جواد بسیار به پدر و مادر احترام می گذاشت و با وجود دوری از پدر و مادر بیشترین توجه را به آنها داشت و درباره پدر و مادر کوتاهی نمی کرد.مخدره باهنر در پاسخ به سؤال چگونگی و زمان شروع مبارزات قبل از انقلاب شهید باهنر گفت: مبارزات انقلابی شهید از سال 33 و 34 شروع شد و کم کم شدت گرفت و به اوج خود رسید. شهید قبل از 15 خرداد 42 در تبریز منبر می‌رفت که آن سال قرار بود بیست شب سخنرانی داشته باشد.وی در ادامه افزود: از همان ابتدا سفارش شده بود شروع منبر‌ها درباره محرم باشد تا مردم جمع شوند و در ادامه کار به صحبت درباره نظام طاغوتی پرداخته شود. شهید باهنر از شب 7 به بعد شروع می‌کنند، در همان شب دستگیر می‌شوند؛ اما به واسطه حضور مردم و تلاش آنها برای نجات آقای باهنر همان شب توسط مردم آزاد می‌شوند.باهنر عنوان کرد: در شب‌های بعد مردم به عنوان محافظان شهید باهنر مانع از دستگیریشان می‌شدند؛ اما چند شب بعد دوباره دستگیر می‌شوند و به مدت چهار ماه زندانی شدند که این یکی از چندین دستگیری شهید در آن زمان بوده است. وی با تأکید بر وفادار‌ی شهید حجت ‌الاسلام باهنر به عهدی که می‌بستند به بیان خاطره‌ای از این شهید پرداخت و بیان داشت: یک  مرتبه در زمان وزارت محمد‌جواد به مشهد می‌رفتیم قبل از آن تلفنی قرار گذاشتیم تا در گوشه یکی از صحن‌های حرم امام رضا‌(ع) با هم ملاقات کنیم.خواهر شهید باهنر ادامه داد: ما به واسطه مشکلی دیر رسیدیم و فکر می‌کردیم با وجود مشغله کاری زیاد، محمد‌جواد نمی‌تواند بیاید، برای همین وقتی به حرم رسیدیم سر قرار نرفتیم و مشغول زیارت شدیم، ناگهان از بلندگوهای حرم ما را صدا می‌زنند. ما وقتی یکدیگر را دیدیم، متوجه شدیم دو تا سه ساعت منتظر ما بودند.گفتنی است، شهید محمد جواد باهنر، در سال 1312 در شهر کرمان متولد شد. دومین فرزند خانواده بود و غیر از ایشان هشت خواهر و برادر دیگر هم بودند محله ایشان معروف به (محله شهر) از محله‌های بسیار قدیمی و مخروبه شهر کرمان به شمار می‌رفت.
 
مخدره باهنر کوچک‌ترین خواهر و محمدرضا باهنر نائب رییس مجلس تنها برادر شهید حجت الاسلام محمد جواد باهنر هستند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها