کد خبر: ۷۶۱۵
زمان انتشار: ۱۵:۴۱     ۲۹ آذر ۱۳۸۹

شبکه ایران: نام "وحید یامین‌پور" برای اکثر مردم تداعی کننده مناظرات جذاب و جنجالی بین فعالان سیاسی ایران است؛ مناظراتی که با استقبال گسترده مردم و سیاسیون روبرو شد اما به دلایل نامعلومی ادامه پیدا نکرد.

در هفته‌های اخیر شاهد آن بودیم که برنامه "دیروز، امروز، فردا" مجددا پخش شد اما با تغییراتی گسترده که مهمترین آن‌ها، تغییر وحید یامین‌پور به عنوان مجری و عضو اتاق فکر این برنامه؛ تغییراتی که به مذاق مردم خوش نیامده و باعث شده تا افکار عمومی برخلاف سری سابق این برنامه، واکنش مثبتی نسبت به این برنامه نداشته باشند.

کاش به اندازه 90 تحمل داشتند!

فعالان سیاسی هم با اشاره به تغییرات اساسی این برنامه که آن را از محتوای چالشی که باعث جذابیت آن شده بود، خارج کرده است، خواستار پخش مجدد این برنامه با سبک و سیاق سابق شده‌اند.

این کارشناسان با اشاره به برنامه ورزشی 90 که سالهاست از رسانه ملی پخش می‌شود و با وجود اینکه اعتراضات زیادی را برانگیخته و افراد زیادی از جامعه ورزش خواستار تعطیلی آن شده‌اند اما با حمایت مستقیم آقای ضرغامی کماکان به پخش ادامه می‌دهد، خواستار ادامه پخش برنامه "دیروز، امروز، فردا" از رسانه ملی شده‌اند. 

در همین راستا، "وحید یامین‌پور" فعال فرهنگی و مجری سابق برنامه دیروز امروز فردا در گفت‌وگو با شبکه ایران گفت: از ما خواستند برنامه جدیدی را شروع کنیم اما بنده به دلیل تجربه نه چندان دلچسبی که از کار با شبکه 3 داشتم، متقاعد به همکاری جدید با این برنامه نشدم.

وی در عین حال از بیان جزئیات عدم همکاری خود اجتناب کرد و گفت: شرایطی که برای ادامه همکاری مدنظر داشتم فراهم نشد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: به مسئولان برنامه اعلام کردم می توانند از نام برنامه قبل استفاده کنند و هر جا ضرورتی باشد به آن‌ها مشورت خواهم داد.

ماجرا از کجا شروع شد؟

رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نمازجمعه تاریخی 29 خرداد 88، ضمن بیان فواید و مضرات مناظره‌های تلویزیونی، ادامه مناظره‌ها در سطوح مدیریتی را خوب و ضروری دانستند و تصریح کردند: باید با حذف عیوب و نکات منفی مناظره‌ها، آن‌ها را ادامه داد تا همه افراد و مسئولان خود را در معرض نقد و انتقاد و پاسخگویی ببینند.

پس از این بود که رئیس رسانه ملی پس از تمدید حکم ریاستش از سوی رهبر انقلاب، در یک نشست خبری با اصحاب رسانه از تولید "نود سیاسی" خبر داد.

البته این مساله محقق نشد تا اینکه پس از هتک حرمت روز عاشورا توسط حامیان میرحسین موسوی و واکنش مردم نسبت به آن در راهپیمایی گسترده و میلیونی 9 دی، مسئولان رسانه ملی تصمیم گرفتند تا یک برنامه چالشی برای تحلیل وقایع سیاسی روز تدارک ببینند.

منابع خبری شایعات زیادی پیرامون این برنامه منتشر کردند تا اینکه اولین قسمت آن با نام "رو به فردا" به روی آنتن رفت.

مباحثات جذاب و دیدنی، مناظره‌های شفاف، مجری چالش گر، مهمانان سرشناس و ... از جمله عواملی بودند که این برنامه را به یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیون در سال‌های اخیر تبدیل کرد.

یک نمونه خبرساز

یکی از جنجالی‌ترین برنامه‌های رو به فردا، مناظره مدیران مسئول‌ دو روزنامه کیهان و مردم سالاری بود.

در این برنامه حسین شریعتمداری و مصطفی کواکبیان رو در روی یکدیگر نشستند و راجع به مسایل گوناگون پس از انتخابات بحث کردند. آنچه هر دو طرف این مناظره روی آن اتفاق نظر داشتند، "دروغ بزرگ تقلب در انتخابات" و "نقشه دشمنان برای فتنه انگیزی و اغتشاش" بود.

ادامه "رو به فردا" با "دیروز، امروز، فردا"

در ایام دهه فجر، رو به فردا جای خود را به برنامه "دیروز، امروز، فردا" داد که بررسی و تحلیل وقایع 30 ساله انقلاب می‌پرداخت.

این برنامه بعد از پایان دهه فجر نیز با همین نام ولی با رویکرد قبلی یعنی مناظره میان افراد و شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی کشور ادامه پیدا کرد.

سری جدید این برنامه نیز با استقبال گسترده مردم روبرو شد؛ به نحوی که روابط عمومی رسانه ملی بارها از حجم بسیار بالای تماس‌های مردمی در رابطه با این برنامه خبر می‌داد.

با این حال پخش این برنامه به زودی از نظم سابق خارج شد و هر از چند گاهی به روی آنتن می رفت. این موضوع البته، از حجم مخاطبان و تاثیرگذاری آن نکاست تا اینکه سرانجام با برگزاری یک مناظره میان حجت‌الاسلام حمید رسایی، نماینده مجلس و آقای جوانفکر، مدیرعامل خبرگزاری ایرنا ناگهان اعلام شد که "دیروز، امروز، فردا" متوقف شده است؛ توقفی که تا همین چند روز پیش هم ادامه داشت.

سری جدید؛ بدون یامین‌پور، بدون جذابیت

هفته گذشته بود که به صورت زیرنویس اعلام شد سری جدید این برنامه به روی آنتن خواهد رفت؛ خبری که با استقبال بسیار زیاد مردم روبرو شد و همه منتظر بودند تا مجددا شاهد مناظرات جذاب و چالشی باشند.

با این حال، معلوم شد که سبک و سیاق این برنامه به طور کلی تغییر کرده و دیگر خبری از مناظره‌های جذاب که با هدایت وحید یامین‌پور صورت می‌گرفت، نیست و "دیروز امروز فردا" هم به برنامه‌ای مانند سایر برنامه‌های سیاسی رسانه ملی که چنگی به دل نمی‌زنند بدل شده است.

به نظر می‌رسد کم‌کم مخاطبان تلویزیون باید با برنامه جذاب و چالشی سیاسی وداع کنند تا شاید چندی بعد مجددا شناس تماشای برنامه‌ای از جنس یامین‌پور را داشته باشند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها