کد خبر: ۷۵۷۴۲
زمان انتشار: ۰۰:۲۰     ۰۶ شهريور ۱۳۹۱
پرونده اجلاس جنبش‌عدم‌تعهد(۴)/ شیخ الاسلام درگفتگو با ۵۹۸:
نوع فعالیت و نوع طرح موضوعی که توسط وزارت امور خارجه کشورمان ارائه می گردد در بررسی بحران سوریه اهمیت فراوانی دارد. این اجلاس اصولی دارد مانند احترام به تمامیت ارضی کشورها، مخالفت با جنگ و خونریزی، احترام به حق تعیین سرنوشت ملت ها توسط خودشان و مخالفت با دخالت خارجی ها و سوریه نیز عضو جنبش عدم تعهد است و تقریبا مورد تهاجم قرار گرفته است توسط یک عضو ناتو و این اجلاس می تواند ساختاری برای ادامه مسئله سوریه ارائه نماید.
سرویس بین الملل پایگاه 598 - روز گذشته ریاض المالکی وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد در صورتی که اسماعیل هنیه نخست وزیر دولت مردمی حماس در نشست عدم تعهد حضور یابد، عباس به تهران سفر نخواهد کرد. خبری که به سرعت با واکنش سنخنگوی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد روبرو گردید.

محمدرضا فرقانی تکذیب اخبار منتشر شده درخصوص دعوت رسمی دکتر احمدی نژاد از اسماعیل هنیه جهت شرکت در شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد گفت: تنها از آقای محمود عباس جهت شرکت در اجلاس جنبش عدم تعهد دعوت بعمل آمده است.

به همین منظور خبرنگار پایگاه 598 در گفتگویی با حسین شیخ‌الاسلام"، دبیر کمیته حمایت از انتفاضه فلسطین به بررسی جوانب این موضوع پرداخته است.



مهندس شیخ الاسلام در خصوص نحوه دعوت از میهمانان و اعضای اجلاس عدم تعهد بیان داشت: دعوت رسمی قاعدتاً باید از آقای محمود عباس صورت گرفته باشد و آقای اسماعیل هنیه هم به عنوان میهمان ویژه، که دعوت از میهمان حق جمهوری اسلامی است دعوت به عمل آمده است.

وی گفت: آقای محمود عباس رسماً توسط آقای رئیس جمهوری به عنوان نماینده فلسطین دعوت شده است و در پشت میز کشور فلسطین خواهد نشست. تعدادی از میهمانان که بعضاً عضو جنبش عدم تعهد هم نیستند توسط جمهوری اسلامی دعوت شده اند و اسماعیل هنیه هم به همین صورت می باشد.

کارشناس مسائل بین الملل افزود: شاید آقای محمود عباس این چنین فکر کرده است که هر دوی آنها می خواهند پشت میز فلسطین بنشینند در صورتی که این طور نبوده و آقای محمود عباس به عنوان نماینده رسمی فلسطین دعوت شده است.

دبیر کمیته حمایت از انتفاضه فلسطین در خصوص نقش این اجلاس در حل بحران سوریه بیان داشت: نوع فعالیت و نوع طرح موضوعی که توسط وزارت امور خارجه کشورمان ارائه می گردد در بررسی بحران سوریه اهمیت فراوانی دارد. این اجلاس اصولی دارد مانند احترام به تمامیت ارضی کشورها، مخالفت با جنگ و خونریزی، احترام به حق تعیین سرنوشت ملت ها توسط خودشان و مخالفت با دخالت خارجی ها و سوریه نیز عضو جنبش عدم تعهد است و تقریبا مورد تهاجم قرار گرفته است توسط یک عضو ناتو و این اجلاس می تواند ساختاری برای ادامه مسئله سوریه ارائه نماید.

شیخ الاسلام گفت: همسایگان سوریه عضو اجلاس عدم تعهد هستند این همسایگان که اصول جنبش عدم تعهد را پپذیرفته اند می توانند راه حل سوری سوری را براب حل بحران سوریه پیدا نمایند.

وی در ادامه تصریح نمود: اگر وزارت امور خارجه ما فعالانه بحث راه حل بحران سوریه را مطرح کند، پاسخ می گیرد و اکنون وزارت خارجه از طرح آقای مرسی در کنفرانس سازمان همکاری های اسلامی مطرح شد استقبال نموده است طرحی که در ان ایران، مصر، عربستان و ترکیه باید بنشینند و مسائل جهان اسلام و از جمله مشکل سوریه را حل کنند.

ایشان افزودند: اما باید توجه نمود که دو کشور عربستان و ترکیه از عاملان اصلی این مشکلات هستند و با کمک های مالی آنها این بحران در حال ادامه پیدا کردن است و مصر نیز در حد وسط قرار دارد و مطمئناً دو کشور عربستان و ترکیه نمی آیند برای حل بحران سوریه گام درستی برداند.

دبیر کمیته حمایت از انتفاضه فلسطین در ادامه اظهار نمود: لذا کشورهای که بی طرف هستند و اصول جنبش عدم تعهد را قبول می کنند و بخصوص همسایگان که اگر آتشی به راه افتاده شود اول برای همسایگان مشکل ایجاد می کند و اگر جنگ داخلی در سوریه شود به طور مثال ترکیه ضرر بسیاری می کند می توانند گام صحیحی را بردارند. پس به نظر بنده راه حل صحیح این می باشد که همسایگان با رئیس اجلاس و یا تروئیکا با همسایگان بنشینند و راه حل ارائه کنند و این طرح را می تواند راهی عملی برای رفع مشکل سوریه دانست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
مددی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۴ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۱
۰
۰
ببخشیدا ! دیپلماسی فعال دولت نتیجه داده و عدم تعهد شکل گرفته وحالا شما با مصاحبه با لاریجانی به حساب انها می ریزید ؟!
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها