کد خبر: ۷۵۳۸۳
زمان انتشار: ۱۳:۱۴     ۰۴ شهريور ۱۳۹۱
دولت ترکیه نشان داده است که مبنای استراتژی خود را بیشتر از آنکه برمبنای منافع ترکیه پی ریزی نماید براساس رویای امپراطوری عثمانی و حس انتقام از کشورهای همسایه پی ریزی می کند ، آنها در حالی وارد موضوع سوریه شدند تا انتقام پ.ک.ک را از سران این کشور بگیرند که هم اکنون در عمق خاک این کشور امنیت ندارند

بولتن نیوز: وقتی بعد از هفت ماه مناقشه سخت بین گروههای سیاسی عراق، دولت ائتلافی به ریاست نوری مالکی نخست وزیر کنونی عراق شکل گرفت، این تنها کشورهای عربی و آمریکائیها نبودند که مغموم رقابت این کشورها در صحنه عراق شدند بلکه ترکیه نیز در زمره کشورهائی بود که با دست خالی از صحنه بیرون آمد. آنها در کنار کشورهای عربی و آمریکائی کوشیدند که دولت ائتلافی با رهبری شیعیان شکل نگیرد و یا دست کم اختیارات لازم را برای رهبری عراق نداشته باشد.


به گزارش صفحه عربی بولتن نیوز، حضور طارق هاشمی یکی از رهبران العراقیه در ترکیه و اعطاء حق شهروندی ترکیه به وی در حالیکه به اتهام مشارکت در اقداما ت تروریستی در عراق تحت تعقیب بود نشان داد که ترکها هنوز از باخت در صحنه سیاسی عراق ناراحت هستند و عزم خود را برای حمایت از مخالفین مالکی جزم کرده و رویکرد کاملا ضد حاکمیت کنونی عراق دارند.

دولت ترکیه نه تنها به این امر اکتفا نکرد بلکه با نزدیکی به بارزانی و دادن امتیاز به وی کوشید که یکی از شرکت کنندگان دولت ائتلافی را بسوی ضدیت با مالکی سوق دهد تا شاید این بار با دادن رای عدم اعتماد به مالکی ، نفوذ شیعیان در عراق محدود شود اما این بار نیز استراتژی دادن رای عدم اعتماد به مالکی شکست خورد وترکیه یک بار دیگر در صحنه سیاسی شطرنج گونه عراق مات شد.

البته ترکها تنها به صرف به قدرت رساندن سنی ها وارد صحنه سیاسی عراق نشدند بلکه آنها می کوشند که با وجود یک دولت ضعیف در عراق به بخشی از خواب خود در خصوص زنده کردن امپراطور عثمانی، جامه عمل بپوشانند.

قرارداد ترکیه برای استخراج چاههای نفتی کندیناوا در مخمور از توابع استان موصل با مشارکت بخشی از رهبران العراقیه و حکومت اقلیم کردستان عراق در حقیقت گام اول برای تحقق این رویا بود.ترکمانهای عراق بهانه خوبی شدند که رهبران ترکیه به نام انها برای تصاحب انرژی منطقه وارد عمل شوند.




آنها بعد از این اقدامات بی پروا کوشیدند بسان دوره امپراطوری عثمانی عمل کنند .سخنان داود اوغلو در کرکوک که بعد از هفتاد سال اولین وزیر امورخارجه ترکیه بود وارد این شهر می شد به خوبی بیانگر این خواب است .

اوغلو در حالیکه به گفته خویش در راه کرکوک به ترانه های حماسی ترکی در خصوص کرکوک گوش می داد رو به حضار گفت:من در دیدارم با استاندار و سایر مسئولین این استان به صراحت به آنها گفتم که کرکوک یکی از شهرهای تاریخی تمدن ماست .

اوغلو در ادامه با اظهار شادمانی که بعد از هفتاد سال به کرکوک آمده است ، تاکید کرد که بعد از این ترکیه ترکمانهای کرکوک را تنها نخواهد گذاشت و اجازه نخواهد داد که دیدار با ترکمانهای کرکوک خیلی طولانی مدت باشد.

داود اوغلو در حالی در کرکوک وعده تنها نگذاشتن به ترکمانهای این شهر را داد که خود در داخل کشور ترکیه هنوز نتوانسته است شرایط مشارکت سیاسی کردها را در ساختار قدرت کشور فراهم کند ، به نحوی که وزیر کشور ترکیه در روز عید فطر از ترس هجوم مردم، خودرا در یک کافی نت درشهر جوله میرگ در جنوب شرقی ترکیه پنهان می کند.

رویای شیرین امپراطوری سبب شده است که سردمداران ترک چشمان خود را بر قوانین بین المللی ببندند .

عبدالهادی حسانی عضو پارلمان عراق این اقدام ترکیه را برخلاف کنوانسیونهای بین المللی می داند وتصریح می کند که ترکیه به خود اجازه می دهد بسان پلیس منطقه در امور داخلی کشورها دخالت نماید که ضروری است خط قرمزی برای این دخالت های خود تعیین کند.

دولت ترکیه نشان داده است که مبنای استراتژی خود را بیشتر از آنکه برمبنای منافع ترکیه پی ریزی نماید براساس رویای امپراطوری عثمانی و حس انتقام از کشورهای همسایه پی ریزی می کند ، آنها در حالی وارد موضوع سوریه شدند تا انتقام پ.ک.ک را از سران این کشور بگیرند که هم اکنون در عمق خاک این کشور امنیت ندارند و رفته رفته پ.ک.ک می رود که در داخل ترکیه این کشور را زمین گیر کند.تجربه ترکیه در عراق نیز در طول چند سال گذشته با شکست روبرو شده است و آنها نتوانسته اند دامنه تاثیرات خود در عراق رابه بیشتر از یک شخص یا یک گروه خاص توسعه دهند.ولی آیا رویاهای ترکیه برای احیاء امپراطوری عثمانی اجازه خواهد داد که این کشور واقعیت عراق را درک نماید و بسان سوریه وارد گردابی نشود که هزینه خروج از آن بدنه اقتصاد رو به رشد ترکیه را به لرزه اندازد؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها