فرهاد احمدی در گفتگو با مهر درباره مهمترین طرحهای جدید ساخت خطوط لوله
جدید انتقال نفت و فرآوردههای نفتی، گفت: در حال حاضر حدود 16هزار کیلومتر
خطوط لوله انتقال خوراک و فرآورده نفتی در سطح کشور وجود دارد
مدیرعامل
شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با اعلام اینکه حدود 4000 کیلومتر از
این خطولوله جدید و مربوط به طرحهای جدید پالایشگاهی کشور است.، تصریح
کرد: بر این اساس سال گذشته تعدادی از خطوط لوله جدید انتقال فرآورده نفتی
به طور رسمی در مدار بهره برداری قرار گرفته است.
این مقام مسئول
با اشاره به راه اندازی رسمی خطوط لوله ماهشهر- آبادان و ری- قوچک اظهار
داشت: امسال هم طرحهایی همچون خط لوله ری – کن و مخازن تعادل سازی ساری به
مغانک راه اندازی خواهد شد.
وی با اعلام اینکه در مجموع از سال
گذشته تاکنون 15 پروژه خط لوله جدید نفتی در مدار بهره برداری قرار گرفته
است، بیان کرد: در شرایط فعلی ساخت خط لوله نفت آبادان- اراک – ری به طول
900 کیلومتر از پیشرفت 28 درصدی برخوردار است.
به گفته مدیرعامل
شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت در شرایط فعلی خط لوله سبزآب –ری به طول بیش
از 600 کیلومتر هم یکی از طرحهای اولویت دار بوده که از پیشرفت اجرایی
مطلوبی برخوردار است.
به گزارش مهر، قرارداد ساخت دو خط لوله
انتقال نفت و فرآورده های نفتی به ارزش تقریبی 1.3 میلیارد دلار به طور
رسمی به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا واگذار شد.
بر این اساس بهمن
ماه 1388 عملیات اجرایی ساخت خط لوله انتقال نفت خام ترش از منطقه سبزآب
به ری و همچنین عملیات ساخت خط لوله انتقال فرآورده های نفتی از آبادان -
اهواز - اراک به ری آغاز شد.
طول خط لوله انتقال نفت سبزآب به ری
حدود 650 کیلومتر بوده که با بهره برداری از این پروژه در مجموع ظرفیت
انتقال نفت خام ایران حدود 450 هزار بشکه در روز افزایش می یابد. هدف از
اجرای این قرارداد انتقال نفت خام ترش و سنگین میادین نفتی دزفول شمالی به
پالایشگاههای کرمانشاه، شهریار تبریز، امام خمینی شازند و پالایشگاه تهران
است.
بر اساس برنامه زمانبندی پیش بینی می شود ساخت این خط لوله تا سال 1392 توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به پایان برسد.
همچنین
در روز جاری عملیات ساخت خط لوله انتقال فرآورده های نفتی از آبادان به ری
به طول تقریبی 950 کیلومتر و با هدف انتقال روزانه 300 هزار بشکه فرآوره
های نفتی وارداتی و تولیدات پالایشگاههای نفت آبادان، کرمانشاه و اراک آغاز
می شود.
پیش بینی می شود با ساخت این خط لوله انتقال فرآورده های
نفتی از تردد روزانه حدود 3 هزار دستگاه نفتکش جاده پیما کاسته شود، ضمن
آنکه این پروژه نفتی هم باید تا مهرماه سال 1392 توسط قرارگاه سازندگی خاتم
الانبیا به پایان برسد.