کد خبر: ۷۳۸۱۴
زمان انتشار: ۱۸:۲۲     ۲۵ مرداد ۱۳۹۱

بولتن نیوز به نقل از واشنگتن پست- 14 آگوست: هند نيز در ارايه بيمه به كشتي‌هاي حامل نفت‌خام ايران به ژاپن پيوست تا تحريم‌هاي اتحاديه اروپا را دور بزند. يكي از مقامات يك شركت حمل و نقل گفت اولين كشتي ايراني كه داراي بيمه‌نامه هندي است قرار است روز چهارشنبه در ايران بارگيري كند. اين اقدام موفقيت بزرگي براي دولت هند محسوب مي‌شود، زيرا اين دولت در تلاش بود واردات نفت از ايران را كه بسيار برايش حياتي بود، پس از تحريم‌هاي اتحاديه اروپا ادامه دهد.

كوشيك كوچرو، رئيس شركت حمل و نقل مركاتور در هند گفت: «اين كشتي محموله دولت هند را منتقل مي‌كند و به همين دليل از اهميت خاصي برخوردار است. ما اين كار را تنها براي تجارت انجام نمي‌دهيم. هند به شدت به نفت‌خام نيازمند است. ما در مدت كوتاهي نمي‌توانيم جايگزين پيدا كنيم.»

مركاتور اين كشتي را 50 ميليون دلار بيمه مي‌‌كند كه شامل بيمه و بدنه و ماشين‌آلات است و خسارت‌هاي فيزيكي را نيز در برمي‌گيرد. اين بيمه را شركت بيمه دولتي هند فراهم مي‌كند. اين شركت بيمه ديگري را  به مبلغ 50 ميليون دلار براي اين كشتي در نظر گرفته است كه شامل جبران خسارت است و طيف وسيعي از حوادث را در برمي‌گيرد كه شامل آلودگي زيست محيطي و خسارت به بار است و شركت بيمه متحد هند آن را تامين مي‌كند. اين مبلغ بسيار كمتر از يك ميليارد دلاري است كه شركت‌هاي هندي مانند مركاتور به بيمه‌كنندگان اروپايي پرداخت مي‌كردند كه اكثر حمل‌ونقل‌هاي دريايي را پوشش مي‌دادند.

تحريم‌هاي اتحاديه اروپا كه شركت‌هاي بيمه اروپايي را از ارايه بيمه به نفت‌كش های ايراني منع مي‌كرد، در اول جولاي به اجرا درآمد. اين اقدام بخشي از تلاش به رهبري آمريكا براي تشديد تحريم‌ها عليه ايران است تا اين كشور را وادار به توقف برنامه صلح آمیز هسته‌اي‌‌اش کند.

چين، هند، ژاپن و كره جنوبي بازار اصلي صادرات نفت ايران را تشكيل مي‌دهند. دولت اوباما آنها را از تحريم‌ها معاف كرد. ژاپن اولين كشوري بود كه درصدد برآمد تحريم‌هاي اتحاديه اروپا را دور بزند و به شركت‌هاي حمل و نقل خود پيشنهاد بيمه دولتي با مبلغ 7.6 ميليارد دلار براي هر نفتکش حامل نفت ايران ايران را داد. پارلمان ژاپن اين راهكار فوري را در اواخر ماه ژوئن تصويب كرد تا جلوي قطع جريان نفت را كه براي كشور حياتي است، در اثر اقدامات عليه ايران بگيرد.

ايران پيشنهاد كرده است نفت را با كشتي‌هاي خود به چين، كره جنوبي و هند بفرستد. تام گريدر، تحليلگر انرژي در امور آسيا ـ اقيانوس آرام در سازمان بازارهاي جهاني انرژي آي‌اچااس مي‌گويد: «مشكلاتي كه در تنظيم بيمه‌نامه براي ادامه واردات نفت از ايران وجود دارد روند واردات براي بعضي كشورها را كند كرده و آنها را وادار به يافتن منابع جايگزين كرده است. اگرچه ژاپن پوشش بيمه دولتي ارايه كرده است، اما پوشش بيمه هند قابل توجه نيست و پالايشگاه‌ها هنوز با خطراتي در نتيجه كمبود واردات روبه‌رو هستند.»

كره جنوبي در ماه جولاي و با اجراي تحريم شركت‌هاي بيمه واردات نفت‌خام از ايران را متوقف كرد. دو نفر از مقامات پالايشگاه‌ها روز دوشنبه به آسوشيتدپرس گفتند در حال مذاكره با دولت‌هاي كره جنوبي و ايران هستند تا در مورد استفاده از تانكرهاي ايراني و بيمه ايران براي واردات نفت به توافق برسند. اييوميك هون، سخنگوي شركت اس كي انرژي، بزرگترين پالايشگاه كره جنوبي كه قبل از تحريم‌ها 10 درصد نفت‌خام مورد نياز اين كشور را از ايران وارد مي‌كرد، مي‌گويد: « ما در حال گفت‌وگو با دولت كره جنوبي در مورد جزييات اين پيشنهاد هستيم و مشخص نيست واردات دوباره چه زماني از سر گرفته خواهند شد.» كوه اين سو، سخنگوي شركت بانك نفت هيونداي نيز گفت شركتش در حال بررسي پپيشنهاد ايران است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها