کد خبر: ۷۳۵۴۵
زمان انتشار: ۱۷:۱۸     ۲۴ مرداد ۱۳۹۱
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این اقدامات هم از طریق دولت و دستگاه های نظامی امنیتی سوریه و هم از طریق رایزنی با کشورهای مرتبط و مؤثر در جریانات عامل این گونه اقدامات صورت می گیرد و تلاش می کنیم در اسرع وقت این هموطنانمان را آزاد کنیم.
مهر، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از ظهر امروز سه شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که در محل این وزارتخانه برگزار شد، با آرزوی رحمت برای درگذشتگان این واقعه و بردباری برای خانواده هایشان ابراز امیدواری کرد صدمات وارده به زلزله زدگان با کمک ملت بزرگ ایران هر چه سریع تر رفع شود.
 
وی همچنین برای پروفسور علی اصغر خدادوست جراح و چشم پزشک ایرانی در آمریکا را که به علت عارضه قلبی به کما رفته است از درگاه خداوند منان شفا و سلامت خواستار شد.

مهمانپرست همچنین با تبریک روز خبرنگار به جامعه خبری کشور افزود: شهادت دیپلمات ها و خبرنگار شهید صارمی را که همراه آنان در مزارشریف به شهادت رسیدند گرامی می داریم.

محکومیت ترور رئیس سانا

وی همچنین اقدام تروریست ها را در سوریه در ترور ناجوانمردانه مدیرعامل خبرگزاری سانا و خبرنگار دیگری در این کشور تسلیت گفت و ابراز امیدواری کرد سایه شوم اقدامات تروریستی و افراط گرایانه از سر مردم سوریه و کشورهای اسلامی دور شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به روز جهانی قدس با عنوان یادگار امام راحل ابراز امیدواری کرد امت اسلام با استفاده از این روز بزرگ به یاری مردم فلسطین بشتابد و ریشه بحرانی که در منطقه ما ایجاد شده است رفع کند.

صفحه ننگین در تاریخ امریکا

مهمانپرست همچنین با اشاره به سالگرد کودتای ننگین آمریکایی ها در کشورمان در 28 مرداد 32 افزود: به رغم ادعای آمریکایی ها در دفاع از دموکراسی و حمایت از مطالبات مردمی ، با این رویداد که یکی از دشمنی های آنان علیه دولت مردمی در کشورمان است صفحه تاریکی در روابط با ملت ما برجای گذاشته اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به در پیش بودن روز جهانی قدس ابراز امیدواری کرد که امت اسلامی با استفاده از این روز بزرگ به کمک و یاری مردم فلسطین بشتابند و ریشه بحران را در منطقه برطرف کنند.

مشارکت خوب است

مهمانپرست در پاسخ به سئوال خبرنگاری با بیان اینکه هرچه تعداد سران و مسئولان ارشد کشورهای شرکت کننده در این اجلاس بیشتر شود امکان رایزنی و تصمیم گیری برای حل بحران ها فراهم می شود،افزود: شاید تاکنون حضور بیش از50 هیئت در سطح رئیس جمهور ، نخست وزیر معاون رئیس جمهور و وزرای خارجه قطعی شده و در حال افزایش است .

وی گفت: تاکنون دو سوم هیئت ها مشخص شده اند ، این اجلاس اهمیت بسیار بالایی دارد و مشارکت خوبی در آن ارزیابی می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این اجلاس پنجم تا دهم شهریور در تهران و در سه بخش کارشناسان ارشد پنجم و ششم شهریور ، وزرای امور خارجه هفتم و هشتم شهریور و سران کشورها نهم و دهم شهریور برگزار خواهد شد .

مهمانپرست گفت: اقدامات همه جانبه ای برای برگزاری هرچه بهتراین اجلاس صورت گرفته و در حال پیگیری است و فهرست هیئت های مختلف از اعضا ، اعضای ناظر و مهمانان به تدریج آماده و اطلاع رسانی می شود .

اقدامات برای آزادی زائران

وی همچنین در پاسخ به سئوال دیگر این خبرنگار درباره زائران ربوده شده ایرانی در سوریه گفت: درباره اتباع کشورمان که به قصد زیارت به سوریه سفر کرده و به دست افراط گرایان در این کشور ربوده شدند ، ضمن محکوم کردن اینگونه اقدامات که جان انسان های بیگناه را به خطر می اندازد، از لحظه نخست اقدامات همه جانبه را در وزارت امور خارجه و سایر دستگاه ها برای آزادی آنها آغاز کردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این اقدامات هم از طریق دولت و دستگاه های نظامی امنیتی سوریه و هم از طریق رایزنی با کشورهای مرتبط و مؤثر در جریانات عامل این گونه اقدامات صورت می گیرد و تلاش می کنیم در اسرع وقت این هموطنانمان را آزاد کنیم.

مرسی تحت تاثیر قرار نگیرد

مهمانپرست در ادامه نشست خبری در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر، درباره تحت فشار بودن رئیس جمهور مصر برای شرکت نکردن در اجلاس غیرمتعهدها در تهران افزود: سفر بقایی به مصر و ارایه دعوت نامه به رئیس جمهور این کشور در فضایی بسیار خوب ، مطلوب و مناسب صورت گرفت.

وی گفت: در دیدارهای بسیار خوب با رئیس جمهور و نخست وزیر مصر در فضایی صمیمانه و دوستانه ابراز امیدواری شد شاهد حضور مرسی در اجلاس غیرمتعهدها در تهران باشیم.

مهمانپرست افزود:سران بسیاری از کشورها برای شرکت درشانزدهمین اجلاس غیرمتعهدها اعلام آمادگی کرده اند و امیدواریم در این اجلاس شاهد همفکری سران کشورهایی باشیم که از ظرفیت بالایی برای رفع مشکلات برخوردارند و آمادگی دارند با عزم جدی در این باره رایزنی کنند.

وی ابراز امیدواری کرد سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در این اجلاس شایستگی های خود را به نمایش بگذارند و تحت تأثیرالقائات کشورهایی که چندان موافق جمع شدن و نزدیکی کشورهای مستقل دنیا نیستند قرار نگیرند.

پرواز ممنوع توطئه است

سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه نشست خبری در پاسخ به سئوالی درباره اعلام منطقه پرواز ممنوع در سوریه گفت: متاسفانه نقش آمریکایی ها و عوامل آنها برای برهم زدن ثبات امنیت در منطقه حساس خاورمیانه بسیار مخرب است.

رامین مهمانپرست افزود: آنها پس از خرابی های زیاد و کشتارانسانهای بیگناه در افغانستان، عراق، لیبی و سایر کشورها برای سوریه نیزچنین تدارکی دیده اند و سعی می کنند بالاترین تلفات را در مردم سوریه و مردم مسلمان منطقه به بار بیاورند تا مردم منطقه بیشترین هزینه را بدهند و آمریکا و متحدانش هم بیشترین بهره را ببرند.

وی گفت: توطئه شومی که برای آماده کردن مقدمات درگیری نظامی از طریق اعلام منطقه پرواز ممنوع به گوش می رسد این هشدار را به همه کشورهای منطقه می دهد که متوجه عواقب این اقدامات آمریکایی صهیونیستی باشند زیرا فتنه بزرگی به دنبال ایجاد درگیری میان کشور های اسلامی در منطقه است.

مهمانپرست افزود: این جریان آمریکایی صهیونیستی برای دست یابی به اهداف سیاسی خود، به دنبال درگیری ها و از بین بردن جان انسان های بیگناه در منطقه و ایجاد خسارات فراوان به نفع رژیم صهیونیستی است بنابراین کشورهای منطقه به هیچ وجه نباید اجازه دهند این اتفاقات رخ دهد .

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: کشورهای منطقه باید بدانند جریانی که به دنبال بی ثباتی و فتنه در سوریه است در مراحل بعد همین کشورها را هدف قرار خواهد داد .

وی درباره زائران ایرانی ربوده شده در سوریه هم گفت:از همه راههای ممکن اقدامات لازم در حال پی گیری است و تلاش می کنیم از طریق افراد و کشورهای مرتبط با ربایندگان بتوانیم مقدمات آزادی آنها را فراهم کنیم .

 یکی از خبرنگاران در رابطه با اظهارات فرمانده ارتش آزاد سوریه مبنی بر مذاکره با ایران پیرامون اتباع ایرانی ربوده شده در این کشور سئوال کرد که مهمانپرست گفت: از همه راه های ممکن اقدام لازم دارد انجام می شود و تلاش خواهد شد از طریق افراد و کشورهایی که با ربایندگان ارتباط دارند بتوانیم مقدمات آزادی آنها را فراهم کنیم.

قابل انتظار است

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگاری  در مورد حضور و فعالیت گروهک تروریستی منافقین در خاک سوریه گفت: اخباری درباره حضور و فعالیت منافقین در سوریه به گوش می رسد که دور از انتظار نیست.

مهمانپرست افزود: ماهیت فتنه هایی که در سوریه دنبال می شود آمریکایی و صهیونیستی است و استفاده از گروه ها و اقدامات تروریستی برای رسیدن به اهداف ، نشان دهنده این است که در پشت صحنه این اتفاقات ، جریان صهیونیست به شدت فعال است و ارتباط منافقین با این جریان برکسی پوشیده نیست.

وی اضافه کرد: در سابقه آنها هر جنایتی که از دستشان برآید تا بتوانند به جریان مقاومت اسلامی در منطقه ضربه ای وارد و فضایی برای تامین امنیت رژیم صهیونیستی ایجاد کنند وجود دارد و آنها نشان داده اند که از این کارها دریغ نمی کنند.

مهمانپرست گفت: اگر صحنه داخلی سوریه به درگیری ها و ناامنی منجر شود باید شاهد چنین اتفاقات و حضور جریان تروریستی در این کشور باشیم و امیدواریم مردم سوریه متوجه خطر اصلی باشند و اجازه ندهند کشورشان محل تاخت و تاز و فعالیت تروریست ها شود.

وی افزود: مردم سوریه با حمایتی که از نظام ، تمامیت ارضی وحاکمیت کشور خود انجام می دهند می توانند راهی در پیش گیرند که با توقف خشونت ها و درگیری ها، ایجاد فضای مسالمت آمیز برای گفتگوهای ملی و اصلاحات به خواسته های اصلی خود نایل شوند.

موضوعات فرعی مطرح نشود

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سئوالی که نظر وزارت امور خارجه را درباره موضوع یهودی سازی سوریه و تلاش برای لغو عضویت سوریه در سازمان همکاری های اسلامی جویا شد، گفت : نگرانی عمده ای برای سران رژیم صهیونیستی و حامیان اصلی آنها یعنی آمریکا و متعهدان آنها بوجود آمده و طبیعی است تلاش زیادی می شود که فضای لازم برای تحرک این رژیم فراهم شود .

مهمانپرست افزود : برای این کار ، موضوعات فرعی در دستور کار آنها قرار گرفته است و درگیر کردن کشورهای منطقه با هم ، ایجاد بحران تصنعی با دخالت خارجی در کشورهای منطقه ، به خصوص کشورهایی که در خط مقدم مبارزه با رژیم صهیونیستی قرار دارند از این جمله است .

وی گفت :‌ کشورهای منطقه باید با دقت مراقب فتنه ها باشند ، هرنوع اقدام تفرقه آمیز و اظهاراتی که می تواند روابط میان کشورهای منطقه را دچار خدشه کند و هر نوع حرکتی که در مسیرهای جریان آمریکایی صهیونیستی قرار می گیرد نشان می دهد فتنه آمریکا در حال تحقق است .

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود : لزوم دقت ، درایت و توجه به نکات مهم منطقه ،‌ انتظاراتی است که از مسئولان کشورهای منطقه می رود .

مهمانپرست گفت : سازمان همکاری های اسلامی برای کمک به مردم فلسطین و مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی شکل گرفته است و انتظار می رود در نشست های آن تصمیمات جدی برای مقابله با تهدیدات این رژیم گرفته شود .

وی تصریح کرد : موضوعاتی که در مسیر جریان آمریکایی صهیونیستی پیش می آید نباید موجب انحراف در تصمیمات کشورهای منطقه شود،هوشیاری، دقت و توجه کشور به فتنه ها کمک می کند مسیر درست را انتخاب کنند و در دام آمریکایی ها و صهیونیست ها قرار نگیرند .

واکنش به شایعه انتخاب اخضر ابراهیمی

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت : اینکه در مسئله سوریه چه کسی بعنوان نماینده سازمان ملل جانشین آقای عنان شود و مسئله بحران داخلی سوریه را دنبال و برای حل آن اقدام کند مسئله مهمی است و امیدواریم هر فردی که برای این کار انتخاب شود ظرفیت لازم برای انجام مسئولیت بی طرفانه و عزم و اراده جدی برای توقف خشونت ها و درگیری ها و ایجاد فضای مناسب برای گفتگوهای ملی در داخل سوریه را داشته باشد .

مهمانپرست افزود : طرح 6 ماده ای عنان طرح مناسبی است که همچنان قابلیت پیگیری دارد و امیدواریم هرکس جانشین شود بتواند این طرح را دنبال کند و از حمایت کشورهایی که برای صلح و امنیت منطقه نگران هستند برخوردار خواهد شد .

در ادامه نشست خبری سخنگوی وزارت امورخارجه،خبرنگاری پرسید آیا ایران می تواند طرح های سازنده نشست مشورتی درباره سوریه را که هفته پیش برگزار شد در اجلاس غیرمتعهدها عملیاتی و یا به مرحله عملیاتی نزدیک کند؟ که مهمانپرست در پاسخ گفت: در نشستی که در تهران برای کمک به مردم سوریه به اعمال اصلاحات لازم در این کشور برگزار و با استقبال خوب کشورهای مختلف روبه رو شد به ویژه حضور 29 کشور و نمایندگان سازمان ملل نشان دهنده توجهی است که آنها به حل مسالمت آمیز مسئله سوریه دارند.

وی افزود: در این اجلاس تصمیمات مناسبی درباره توقف درگیری ها و خشونت ها، تشکیل گروه تماس، ایجاد زمینه برای گفتگوهای ملی و اصلاحات لازم گرفته شد و اینها تنها راه حل موجود برای حل مسایل سوریه است.

مهمانپرست تاکید کرد:از همه توان و امکانات موجود و فضای دیپلماسی و نیز فرصت هایی که در پیش رو داریم مانند اجلاس جنبش غیرمتعهدها استفاده خواهیم کرد تا هرچه سریع تر وضع با ثبات و امنیت در سوریه برقرار شود و مردم سوریه در روندی معقول بتوانند به خواسته های خود دست یابند و فضای لازم برای اصلاحات در این کشور فراهم شود.

لیست در حال تکمیل است

وی در رابطه با شرکت کنندگان در اجلاس سران عدم تعهد در تهران با اشاره به اینکه اقدامات همه جانبه ای برای برگزاری هر چه بهتر اجلاس انجام شده، گفت: لیست شرکت کنندگان در حال کامل شدن است و الان حدود دو سوم هیات ها مشخص شده اند و میزان مشارکت بسیار خوب ارزیابی می شود. بیش از 50 هیات در سطح رئیس جمهور، نخست وزیر و معاون رئیس جمهور شرکت خواهند کرد هر چه تعداد سران کشورها در اجلاس افزایش یابد امکان رایزنی و تصمیم گیری بزرگتر بیشتر فراهم خواهد شد.

مایل به اجرای قرارداد هستیم

در ادامه نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه، خبرنگاری پرسید در بسیاری از روزنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی روسی اخباری درباره سامانه موشکی اس300 و گروکشی آنها بر سر برنامه هسته‌ای مطرح است ،‌ آیا این موضوع را تائید می‌کنید که مهمانپرست پاسخ داد: پرداختن بیش از حد رسانه‌ها به این مسئله خیلی واقعی نیست . چیزی که بین ما و روسیه وجود دارد قراردادی است که به امضا رسیده و ما مایل به اجرای این قرارداد هستیم و در حال طی مسیر خود نیز هست.

وی گفت:‌ معلوم است که برخی رسانه‌های کشورها و جریان‌های سیاسی به دنبال طرح مسائلی هستند که روابط خوب ایران و روسیه را دچار خدشه کنند.

مهمانپرست افزود: ما قراردادی مانند خیلی از قراردادهای دیگر امضا کرده‌ایم و مایل به اجرای آن هستیم.

روی این اظهارات محاسبه ای نداریم

خبرنگار بلومبرگ در رابطه با طرح مجدد ادعای صهیونیست ها مبنی بر حمله به ایران در پاییز سئوال کرد که سخنگوی وزارت خارجه گفت: اینگونه اظهارات تکرار ادعاهای بی پایه و اساس است و زمینه ای برای این اقدامات نمی دانیم. این ادعاها به مشکلات داخلی صهیونیست ها بر می گردد و مشکلات و بحران های اجتماعی در داخل این رژیم بوجود آمده که نشاندهنده به پوچی رسیدن اهداف آنهاست.

وی اضافه کرد: حتی اگر کسی پیدا شود که قصد چنین کار غیر عاقلانه ای را داشته باشد در داخل رژیم صهیونیستی به او اجازه این کار را نخواهند داد چون متوجه عواقب این کار هستند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه گفت: ما در ایران روی این ادعاها محاسبه ای نداریم چون آن را بی ارزش می دانیم.

دست و پا زدن بی فایده است

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر درخواست صهیونیست ها از دبیرکل سازمان ملل و برخی کشورها برای شرکت نکردن در اجلاس غیرمتعهدها در تهران گفت: این نشست در سطح عالی برگزار می شود و موضوعی نیست که با دست و پا زدن صهیونیست ها که وزنی در این معادلات ندارند دچار اشکال و موجب تغییر رویکرد کشورهای مستقل شود.

وی افزود: به نظر می رسد دبیرکل و کشورهای مستقل با شرکت در این نشست در عمل نشان خواهند داد که برای حل مشکلات جهانی عزم جدی و مشارکت خواهند داشت.

ما هم این کار را می کنیم

مهمانپرست در مورد اعلام همدردی کاخ سفید با زلزله زدگان ایران هم گفت: این زلزله حادثه ای طبیعی بود که در همه جای دنیا می افتد و انتظار همه کشورها نیز اعلام همدردی و کمک های انسان دوستانه است همان طور که بقیه کشورهای منطقه اعلام همدردی کردند و ما نیز معمولاً این کار را می کنیم.

در ادامه نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه خبرنگاری درباره تعداد کشورها و هیأتهای شرکت کننده در اجلاس غیرمتعهدها پرسید که مهمانپرست در پاسخ گفت: اینکه چه تعداد مهمان به صورت مشخص در این اجلاس شرکت می کنند در مدت زمان باقیمانده اسامی انها اعلام و مشخص می شود.

وی افزود: تاکنون تعداد هیأتهایی که برای شرکت در این اجلاس اعلام آمادگی کرده اند حدود 90 کشور است اما هنوز کشورهای زیادی مانده اند که معمولاً در آخرین روزها به صورت دقیق مشخص می شود.

مهمانپرست گفت: فکر می کنم تعداد سران کشورها ، رؤسای دولتها و مسئولان ارشد کشورها که آمادگی دارند در این اجلاس حضور پیدا کنند رقم بسیار قابل توجهی است و چند هزار مهمان برای شرکت در اجلاس خواهیم داشت.

وی افزود: همچنین بیش از هزار نفر از خبرنگاران این اجلاس را پوشش خواهند داد که تعدادی خارجی و تعدادی داخلی هستند اما در مجموع بیش از هزار نفر این اجلاس را پوشش خواهند داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت: در کل به تدریج وضعیت شرکت کنندگان از طریق مسئولان مربوط اطلاع رسانی خواهد شد.

توصیه های خود را داریم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره روابط تیره میان برخی کشورهای منطقه گفت: در شرایطی که مسائلی میان کشورهای منطقه مطرح می شود ما توصیه های خود را به اطلاع مسئولان کشورها می رسانیم.

مهمانپرست افزود: اینکه در میان کشورهایی مثل ترکیه ، عراق و سوریه و یا برخی کشورهای دیگر اتفاقاتی بیفتد که منجر به فاصله میان انها شود این شرایط را مناسب ارزیابی نمی کنیم.

وی گفت: نزدیک بودن کشورها ، همکاری آنها با یکدیگر و رفع مشکلاتی که ممکن است در دیدگاههای کشورها وجود داشته باشد به نفع کشورهای منطقه است.

وی افزود: امیدواریم با روابط خوبی که جمهوری اسلامی با کشورها دارد هر چه سریعتر به این دیدگاه مشترک برسیم.

حضور احمدی نژاد نشانگر عزم ایران است

خبرنگاری در خصوص حضور رئیس جمهور ایران در اجلاس سران کشورهای همکاری اسلامی در مکه سئوال کرد که سخنگوی وزارت خارجه گفت: حضور ایران در این سطح نشانگر عزم و اراده ایران برای حل مسالمت آمیز بحران ها و نیاز وحدت جامعه اسلام و نزدیک شدن کشورها و نیز فتنه هایی که قصد آن تخریب و تضعیف کشورهای اسلامی است.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه خاطر نشان کرد: ایران با طرح و برنامه مشخص در اجلاس شرکت کرده است.

مخالفت قاطع ایران با طرح ضد سوری

وی در رابطه با سئوال دیگر این خبرنگار پیرامون طرح برخی کشورها برای تعلیق عضویت سوریه در سازمان همکاری اسلامی، با بیان اینکه ممکن است برخی کشورها چنین طرحی داشته باشند تصریح کرد: توجه کشورها باید به منافع بالاتر منطقه باشد ما به هیچ وجه با این طرح موافقت نخواهیم کرد چون طرح درستی نیست و بی توجهی به خطر اصلی در منطقه یعنی رژیم صهیونیستی منجر به طرح این مسائل خواهد شد.

تعلیق لغو روادید مقطعی است

خبرنگاری در رابطه با ادعای برخی طرف های ضد ایرانی در رابطه با تعلیق لغو روادید بین ایران و آذربایجان و برخی کشورهای دیگر که اخیرا به دلیل برگزاری اجلاس سران عدم تعهد صورت گرفته سئوال کرد و پرسید این طیف ها تصمیم ایران را دائمی دانسته اند نظر شما چیست که مهمانپرست گفت: تعلیق لغو روادید بین کشور ما و کشورهای مختلف به خاطر امنیت اجلاس عدم تعهد و در دوره کوتاه مدت است که تصمیم گرفته شده ورود و خروج افراد با اخذ ویزا باشد که این برای بالا بردن ضریب ایمنی اجلاس و مقطعی است و بعد از اجلاس به وضع سابق بر می گردد.

وی در پاسخ به سئوال یک شبکه آذری زبان در خصوص حضور الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در اجلاس عدم تعهد گفت: این کشور اعلام آمادگی کرده که حضور در سطح مناسب داشته باشد و امیدواریم که در بالاترین سطح شاهد حضور کشور دوست و براد رو مسلمان و همسایه آذربایجان باشیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها