کد خبر: ۷۲۳۵۰
زمان انتشار: ۱۱:۴۵     ۱۹ مرداد ۱۳۹۱
پیام مهمی که احضار حافظ منافع امریکا به وزارت خارجه داشت + واکنش دولت امریکا

در حالیکه رسانه‌های عربی تلاش کردند ساعاتی پس از ربایش اتوبوس 48 ایرانی توسط تروریست‌های سوریه، جنجال و خبرسازی‌هایی را در این زمیه رقم بزنند و حتی در برخی اخبار از شهادت سه نفر از زائرین ربوده شده خبر دادند، متوجه کردن مسئولیت این اقدام ضد ایرانی به دولت امریکا از سوی ایران، پیام‌های مهم و جدیدی را برای کشورهای درگیر در منطقه به دنبال داشته و سبب شده است تا امریکا در تغییر موضعی آشکار از کشورهایی که به سوریه تروریست اعزام می‌کنند انتقاد کند.

به گزارش رجانیوز، روز گذشته وزارت امور خارجه با احضار سفیر سوییس به عنوان حافظ منافع امریکا در تهران مسئولیت رسمی ربوده شدن 48 زائر ایرانی در سوریه را متوجه دولت امریکا دانست. در همین حال امیرعبدالهیان معاون وزیر امور خارجه ایران نیز در مصاحبه‌ای با اشاره به نقش امریکا در فجایع بوجود آمده در سوریه اعلام کرددستگاه دیپلماسی طی یادداشتی رسمی اعتراض خود را نسبت به ارسال سلاح و حمایت آشکار از گروه‌های تروریستی به سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در تهران اعلام کرده و مسئولیت حفظ جان اتباع ایرانی و زائران ربوده شده در سوریه را متوجه دولت آمریکا دانسته است.

ایران در حالی مسئولیت این اقدام را متوجه امریکا کرده است که العربیه رسانه وابسته به دولت سعودی تلاش ویژه‌ای را برای نشان دادن صحنه‌گردانی عربستان در ماجرای این اقدام ضد ایرانی به کار برده است به نحوی که ساعاتی پس از ربایش 48 ایرانی اقدام به انتشار اولین تصاویر از این زائران دربند تروریست‌های سوری نمود. 

با این حال ایران بدون توجه به این فضاسازهایی رسانه‌ای مسئولیت ربایش 48 زائر ایرانی را متوجه امریکا کرده است تا بر این اساس این پیام را ارسال کرده باشد که دست ایران نیز برای تهدید منافع منطقه‌ای امریکا در یک مقابله به مثل باز خواهد بود.

به نظر می‌رسد شرایط امریکا در منطقه خصوصا افغانستان، پاکستان، عراق، لبنان و مصر به گونه‌ای نباشد که وارد تقابل علنی با ایران در مواردی اینچنینی بشود. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران سیاسی غربی نیز معتقدند صحنه درگیری در سوریه صحنه زورآزمایی غیرمستقیم ایران و امریکا در منطقه است، زورآزمایی که تا کنون به مرحله تقابل مستقیم دو قدرت ایران و امریکا کشیده نشده است ولی به نظر می‌رسد اقدام نیروهای وابسته به امریکا در ربایش 48 زائر ایرانی، دست ایران را برای ورود به تقابل مستقیم با امریکا در منطقه باز کرده است.

این در حالی است که ایران با احضار روز گذشته حافظ منافع امریکا به وزارت خارجه ایران نه تنها تلویحا نسبت به این نکته هشدار داده است بلکه عملا وزن کشورهایی چون ترکیه، قطر و عربستان در ماجرای ربایش 48 زائر ایرانی را در حد مجریان سیاست‌های امریکا در منطقه تنزل داده است و بازیگری مستقیم این حوادث را برعهده امریکا نهاده است.

هزینه ورود امریکا به تقابل مستقیم با ایران به حدی هست که این کشور حاضر به پذیرش آن در شرایط کنونی خود در منطقه نباشد و به نظر می‌رسد همین نکته موجبات تسهیل آزادی 48 زائر ایرانی ربوده شده در سوریه را فراهم کند

اما دولت امریکا در واکنش به این اعتراض ایران در تغییر موضعی آشکار، از کشورهایی که به سوریه تروریست اعزام می‌کنند انتقاد کرد. هيلاری کلينتون در کنفرانسی خبری در پرتوريا گفت: « کسانی که سعی می‌کنند با سوء استفاده از شرايط، افراد مزدور يا تروريست‌های مسلح به سوريه بفرستند، بايد بدانند که با اين مساله مسامحه نخواهدشد.» این در حالی است که تا پیش از این امریکا افراد درگیر در سوریه را مردم این کشور عنوان می‌کرد که خواهان استقرار دموکراسی در سوریه هستند.

در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم تلاش کرد دولت متبوع خود را از اتهام ربایش 48 زائر ایرانی در سوریه مبرا اعلام کند.

در همین زمینه خبرگزاری فرانسه اعلام کرد قائم مقام سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ضمن تایید احضار حافظ منافع ایران توسط مقامات ایرانی، گفته است این که ایران آمریکا را مسئول ایمنی گروه بداند، بی معنا می نماید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها