کد خبر: ۷۲۱۶۶
زمان انتشار: ۱۲:۱۲     ۱۸ مرداد ۱۳۹۱

يك نشريه آمريكايي ضمن اينكه تفسير آمريكا از ماده 4 معاهده ان پي تي درباره برنامه هسته اي ايران را نادرست دانست، ديدگاه آمريكا نسبت به برنامه هسته اي ايران را ديدگاهي كم اهميت ارزيابي كرده و تأكيد كرد كه آمريكا در جبهه مخالف ايران تنهاست.

نشريه قانون كنترل تسليحات نوشت، نشست هيجدهم تا نوزدهم ژوئن در مسكو ميان گروه پنج به علاوه يك و ايران برگزار شد. طبق گزارش ها در نشست مسكو، هدف اساسي ديپلماتهاي ايران كه به نظر خيلي جالب بود، به دست آوردن تأييديه چند جانبه درباره قانوني بودن غني سازي اورانيوم در كشورشان بود. به عبارت ديگر هدف اصلي ايران در نشست مسكو اين بود كه به هر ترتيبي موافقت گروه پنج به علاوه يك را با حقوق قانوني و بين المللي خود كسب كند.

حال آيا بيانيه حقوقي پيشنهادي ايران درست است؟ آيا برنامه غني سازي اورانيوم ايران قانوني است؟ اين پرسشي است كه نويسنده اين مقاله به طور مفصل راجع به آن نوشته و همه استدلالات را به نحو ديگري در اينجا بيان مي كند. در ضمن به اين پرسش در صفحه هفتاد و هشت تا هشتاد و هفت كتاب خود تحت عنوان «تفسير پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي» منتشر شده در سال 2011 و نيز مقاله اي در پايگاه اينترنتي اشاره كرده است.

خلاصه اين پيمان اين است، همانطور كه اين حق براي هر كشور عضو معاهده ان پي تي اعم از كشورهاي دارنده سلاح هسته اي و غير دارنده سلاح هسته اي به رسميت شناخته مي شود، ايران نيز از حق قانوني استفاده صلح آميز از مواد و فناوري هاي انرژي هسته اي برخوردار است.

اين مقاله اضافه كرده كه آمريكا مي گويد ايران بايد تمام فعاليت هاي غني سازي خود را به حالت تعليق درآورد. اما روسيه نظر ايران را قبول دارد كه اين حق در مفاد معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي تضمين شده است، مبني بر اينكه كشورهاي امضاءكننده اين معاهده حق استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي را دارند.

نويسنده مقاله در ادامه افزود كه در كتابي كه سال 2011 منتشر كرده، به طور مفصل اظهارات كشورهاي دارنده سلاح هاي هسته اي و غيردارنده سلاح هاي هسته اي را درباره بند يك ماده چهارم معاهده ان پي تي مبني بر حق استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي بررسي كرده است.

اين مقاله افزوده است كه تفسيري كه آمريكا به شدت از آن حمايت مي كند، ماده قانوني محسوب نمي شود و هميشه ديدگاهي كم اهميتي بوده است كه آمريكا به تنهايي بر آن تأكيد دارد. درحالي كه برخي جنبه هاي سياست هسته اي آمريكا حداقل در حرف و نه در عمل به طول چشمگيري تغيير كرده است، از زماني كه اوباما رئيس جمهور آمريكا در سال 2008 به قدرت رسيد به نظر نمي رسد مواضع سياسي اين كشور درخصوص ماده چهارم معاهده ان پي تي و حقوق و تكاليف مربوط به استفاده صلح آميز مشتمل بر آن تحول قابل توجهي پيدا كرده است. اين امر به دلايل مختلف به ويژه از جهت موانعي كه در برابر تلاش هاي ديپلماتيك براي رفع مناقشه هسته اي ايران ايجاد كرده است، مايه تأسف است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران نويسنده اين مقاله در پايان از آمريكا درخواست كرد تا در اشتباهات و ديدگاه حقوقي نادرست خود تجديدنظر كند و مواضع سياسي و حقوقي خود را با ديدگاه هاي جامعه بين المللي هماهنگ كند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها