کد خبر: ۷۲۱۰۹
زمان انتشار: ۰۰:۳۴     ۱۸ مرداد ۱۳۹۱
آمریکا طی یک سال و ۵ ماه گذشته از هیچ چیزی برای پیروزی مخالفان سوری کم نگذاشته، از کمک مالی و تسلیحاتی گرفته تا ارائه اطلاعات جاسوسی تا به هدف سرنگونی رژیم بشار اسد نائل شود.

فارس، 17 ماه از شروع درگیری‌های داخلی سوریه می‌گذرد و به‌رغم "تلاش‌های ظاهری" سازمان ملل هر روز بر دامنه این بحران افزوده و گره این معضل کورتر می‌شود. علت این امر نیز در کمک‌های مالی و تسلیحاتی کشورهای حامی سقوط اسد نهفته است. در میان این کشورها نیز آمریکا نقش برجسته‌ و پررنگی دارد. رصد عملکرد هفته‌های اخیر واشنگتن این موضوع را به وضوح نشان می‌دهد، به ویژه، اینکه حجم کمک‌های آمریکا به شورشیان مسلح سوری طی روزهای گذشته به طور مشکوکی مضاعف شده است.

مجوز برای کمک شهروندان آمریکایی به افراد مسلح سوری

 

 

از آخرین این موارد می‌توان به اقدام وزارت خزانه داری آمریکا برای اعطاء مجوز به سازمان تحت عنوان «گروه حمایت از سوری‌ها» (SSG) اشاره کرد. در واقع،‌ دولت اوباما به یک گروه حقوقی در واشنگتن اجازه داده، از شهروندان آمریکایی برای مسلح کردن مخالفان سوری پول جمع‌آوری کند. بنابراین، سازمان مذکور به‌رغم تحریم‌های آمریکا علیه سوریه،‌ می‌تواند خدمات لجستیکی، ارتباطاتی و مالی در اختیار این افراد قرار دهد.

«براین سایرز» از اعضا این گروه به روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» گفته: "ما 9 گروه مسلح در سوریه و فرماندهان آنها را شناسایی کرده‌ایم تا با اطمینان کمک‌های خود را در اختیار آنها قرار دهیم."

البته فعالیت «گروه حمایت از سوری‌ها» به جمع‌آوری کمک‌های مالی محدود نبوده و این سازمان از طریق لابی و رایزنی فعال، برای دخالت آمریکا در سوریه از طریق ایجاد منطقه پرواز ممنوع تلاش می‌کند.

موضوع قابل تامل درباره اقدام باراک اوباما برای صدور مجوز به این گروه این است که او به منظور جلوگیری از بازخواست‌های احتمالی درمورد هر گونه کمک رسمی به افراد مسلح در سوریه برای انجام اقدامات خشونت‌آمیز و جنایتگارانه، یک گروه حقوقی را مجاز به فعالیت در این زمینه کرده است!

حکم مخفی اوباما به سیا برای حمایت از شورشیان سوری

 

 

نکته اینکه چند روز پیش از صدور این مجوز، اوباما با امضاء حکمی مخفی اجازه کمک به شورشیان سوری را صادر کرد. رئیس جمهور آمریکا با این اقدام، سازمان سیا و دیگر نهادهای اطلاعاتی این کشور را موظف کرده به طور مخفیانه به افراد مسلح در سوریه یاری رسانند. هر چند درز خبر در این حد بود و مشخص نبود نوع این کمک‌ها دقیقا شامل چه مواردی می‌شود، سخنان یکی از اعضاء ارشد شورشیان سوری پرده از واقعیت برداشت.

این فرد در گفتگو با روزنامه فایننشال تایمز گفت:‌ واشنگتن در روزهای اخیر محموله‌ای از تسلیحات ضدهوایی کوچک را از طریق کشورهای حاشیه خلیج فارس در اختیار ما قرار داده است. این در حالی است که طی ماه‌ها درگیری در سوریه، آمریکا همواره تاکید داشت کمک‌های آنها به افراد مسلح صرفا محدود به کمک‌های غیرنظامی از جمله کمک‌های مالی و دارویی و پزشکی بوده است.

کمک 25 میلیون دلاری واشنگتن

علاوه بر اقدامات فوق، دولت آمریکا هفته گذشته 25 میلیون دلار به مخالفان دولت سوریه کمک کرد. پاتریک ونترل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اعلام این خبر، مدعی شد: "این کمک مالی فقط برای تامین تجهیزات «غیر مرگبار» یعنی تجهیزات درمانی، پزشکی و همچنین وسائل ارتباطی در اختیار مخالفان مسلح دولت اسد قرار خواهد گرفت." این کمک مالی قبلا 10 میلیون دلار پیش بینی شده بود که نهایتا به 25 میلیون دلار افزایش یافت.

واشنگتن افزون بر آن، رقمی بالغ بر 64 میلیون دلار نیز برای کمک‌های بشردوستانه از طریق سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی در اختیار این شورشیان گذاشته است.

ماهواره‌های پیشرفته جاسوسی آمریکا در اختیار شورشیان سوری

 

 

کمک‌های دولتمردان آمریکایی به موارد مالی و تسلیحاتی محدود نبوده و سازمان‌های جاسوسی آمریکا به همراه انگلیس، به کمک ماهواره‌های پیشرفته جاسوسی، اطلاعات حیاتی دولت سوریه را در اختیار مخالفان دولت بشار اسد قرار داده‌اند.

روزنامه «دیلی استار» در این رابطه به نقل از یک مقام وزارت دفاع انگلیس نوشت: "بیشتر اطلاعات خام و دست اول مربوط به سوریه از طریق ماهواره‌های پیشرفته آمریکایی و انگلیسی  به دست می‌آید که ارتباطات درون سوریه را ثبت و ضبط می‌کنند. پس از این که این اطلاعات خام جمع‌آوری شده و توسط تحلیل‌گران در واشنگتن و لندن ارزیابی می‌شوند، به دست عاملان سازمان جاسوسی آمریکا (CIA) و سازمان اطلاعات سری انگلیس (MI6) که ظاهراً در خاک سوریه فعالیت دارند، سپرده ‌می‌شوند."

به نوشته این روزنامه، آنها نیز به مراتب، اطلاعات قابل تعقیب را در اختیار سردسته آشوبگران و مخالفان دولت بشار اسد می‌گذارند. اطلاعاتی که برای سردسته‌های شورشیان فرستاده می‌شود، در برگیرنده عکس‌هایی از فعالیت‌های نیروهای طرفدار دولت در اطراف سوریه است. همچنین محتوای ارتباطات قطع‌شده میان فرماندهان ارشد ارتش سوریه و یگان‌های تابعه در این اطلاعات گنجانده ‌شده ‌است.

روزنامه استار از یک مقام دولتی بی‌نام نقل می‌کند:" این ماهواره‌ها به قدری پیشرفته هستند که به استراق ‌سمع‌کنندگان آمریکایی و انگلیسی این امکان را می‌دهد با کمک سیستم‌های پیشرفته تشخیص صدا، افرادی را که صدایشان در ارتباطات شنیده می‌شود، شناسایی کنند. از این رو، فرماندهان شورشیان، توانسته‌اند به کمک این اطلاعات، مکان‌هایی را که از سوی دولت هدف‌گیری شده، تخلیه کنند و در عین حال، در پاسخ به حملات گروه‌های متفق با دمشق، ضدحمله‌هایی را سازمان‌دهی کنند.

آمریکا؛ مدیر اتاق عملیات «اضنه»

 

 

علاوه بر این مورد، آمریکا مدیریت اتاق عملیات منطقه «اضنه» ترکیه را برعهده دارد. در واقع، سه کشور ترکیه، قطر و عربستان با هدف گردآوری و ارسال‌ کمک‌های نظامی و لجستیکی به افراد مسلح در خاک سوریه پایگاهی نظامی در منطقه «اضنه»، در فاصله 100 کیلومتری شمال مرزهای سوریه و ترکیه ایجاد کرده‌اند. بر اساس گزارش‌های موجود، پایگاه هوایی مشترک ترکیه و آمریکا نیز در منطقه اضنه واقع شده است و به نظر می‌رسد پایگاه نظامی مشهور «اینجرلیک» بر ماموریت ارسال سلاح و تجهیزات به مخالفان سوریه نظارت داشته باشد.

مجموعه عوامل فوق به روشنی علت شکست طرح 6 ماده‌ای کوفی عنان برای آتش بس‌ در سوریه را نشان می‌دهد چراکه کشورهای حامی افراد مسلح در این کشور به چیزی کمتر از برکناری بشار اسد راضی نبودند در حالی که این طرح به دنبال فراهم کردن شرایط گفتگو میان دو طرف درگیر و در نهایت حل این بحران بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها