کد خبر: ۷۱۹۹۰
زمان انتشار: ۱۶:۱۸     ۱۷ مرداد ۱۳۹۱
بر خلاف تصور همگان که مسابقه براي کسب بيشترين مدال هاي طلاي بازي هاي المپيک 2012 لندن بين چين و آمريکا است، رقابت واقعي اکنون ميان کشورهاي کوچکي چون جاماييکا، نيوزيلند و جزيره کشور کوچک 'گرانادا' جريان دارد.
به گزارش آسوشيتدپرس از شهر ''ولينگتون'' پايتخت نيوزيلند، بر اساس روش محاسبه تازه اي که به وسيله سازمان آمار دولت نيوزيلند ابداع شده و اجرا مي شود، ميزان دستيابي به مدال هاي طلا براي هر کشور به نسبت جمعيت هر کشور محاسبه مي شود.

بر اساس جدول سنتي محاسبه مدال هاي بازي هاي المپيک، چين با گذشت 10 روز از بازي ها با کسب 31 مدال طلا در صدر و پس از آن آمريکا با 29 مدال طلا قرار دارد.

اما با وارد کردن عامل جمعيت به اين جدول رده بندي، آمريکا به رده بيست و سوم نزول مي کند، زيرا به ازاي هر 11 ميليون جمعيت خود، برنده يک مدال طلا شده است. چين که پرجمعيت ترين کشور جهان به شمار مي رود، نيز به رده سي و ششم سقوط مي کند، زيرا به ازاي هر 43 ميليون نفر جمعيت خود يک مدال طلا گرفته است. در ميان کشورهاي بزرگ، بريتانيا که ميزبان بازي هاي المپيک است، 18 مدال طلا بدست آورده که يک مدال به ازاي هر 3 ميليون و 400 هزار نفر جمعيت آن مي شود.

اين در حاليست که جايگاه بسياري از کشورهاي کوچک بهبود مي يابد. مثلا نيوزيلند با جمعيت 4 ميليون و 400 هزار نفري 3 مدال طلا در رشته قايقراني روئينگ گرفته است که با اين روش محاسبه به صدر کشورهاي مدال آور تا روز يکشنبه بالا مي رود.

پس از آن جاماييکا با پيروزي چشمگير ''يوسين بولت'' در دوي 100متر مردان قرار مي گيرد که روي هم رفته دو مدال طلا گرفته است. به اين ترتيب به ازاي هر يک ميليون و 400 هزار نفر جمعيت ساکن در اين کشور، جاماييکا يک مدال طلا بدست آورده است.

''گرانادا'' نيز در رده سوم قرار مي گيرد که ''کراني جيمز'' 19 ساله در روز دوشنبه در دوي 400 متر نخستين مدال طلا را براي اين کشور به ارمغان آورد. اين کشور به ازاي هر 109 هزار نفر جمعيت خود که معادل کل جمعيت اين کشور است، يک مدال طلا بدست آورده است.

به گفته ''جو آن اسکينر'' مدير پروژه در سازمان آمار نيوزيلند، روش جديد رده بندي علاوه بر جلب توجه ده ها هزار نفر، به ايجاد غرور نسبت به دستاوردهاي المپيک اين کشور کمک کرده است.

وي افزود: اين روش به برخي از کوچکترين کشورها امکان مي دهد که اميدوار باشند.

اما يکي از کشورهايي که ممکن است به اين گونه تجزيه و تحليل شمار مدال هاي هر کشور علاقه مند نباشد، هندوستان است. زيرا اين کشور نتوانسته است هيچ مدال طلايي به دست آورد و فقط يک مدال نقره و 2 برنز گرفته است که مي شود يک مدال براي هر يک از 400 ميليون نفر جمعيت اين کشور.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها