کد خبر: ۷۱۹۲۳
زمان انتشار: ۱۴:۱۷     ۱۷ مرداد ۱۳۹۱
نماینده مردم قم در مجلس گفت: اکنون 70 درصد معلمان پیش دبستانی در کلانشهرها خانم‌ها هستند که با استخدام آنها در آموزش و پرورش دبیرستان‌های پسرانه‌ای توسط معلمین خانم تدریس می‌شود.

فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز کلیات طرح الحاق دو تبصره به ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی آموزش و پرورش را بررسی و تصویب کردند.

در جریان بررسی کلیات این طرح موسی‌الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در مخالفت با کلیات این طرح اظهار داشت: اکنون مشکل ورودی‌های سال 88 تربیت معلم برطرف شده ‌اما معلمان آموزش و پرورش و انواع حق‌التدریسی‌ها هنوز مشکلاتی دارند و تکلیف این افراد هنوز روشن نشده است.

وی ادامه داد: افرادی که امروز جلوی مجلس تجمع کرده‌اند، به موجب ماده 17 قانون خدمات مدیریت کشوری به کار گرفته شده‌اند اما حاج بابایی وزیر آموزش و پرورش آنها را بیرون کرد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در حال حاضر حق تعداد زیادی از این افراد ضایع شده و بهتر است به کلیات این طرح رأی ندهیم تا طرح به کمسیون آموزش برگردد و اصلاحات لازم روی آن انجام شود.

ثروتی با بیان اینکه فکر نمی‌کردم استخدام نیروی انسانی در آموزش و پرورش تا این حد بی‌حساب و کتاب باشد، گفت: بنده در جریان بررسی این طرح 3 بار به کمیسیون آموزش و پرورش پیشنهاداتی ارائه دادم اما هیچ کدام از آنها چاپ نشد و گفتند شاید این موضوع بحث نمی‌شود اما دیدیم به تصویب کمیسیون رسیده و اکنون در صحن در حال بررسی است.

وی در پایان گفت: بهتر است طرح جامع‌تری در این زمینه ارائه شود تا مشکلات معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران بهتر و به صورت کامل حل شود.

در ادامه احمد امیرآبادی نماینده مردم قم نیز در مخالفت با کلیات این طرح خاطر نشان کرد: این طرح مخالف ماده 51 برنامه 5 ساله پنجم است چراکه طبقه این ماده معاون توسعه و برنامه‌ریزی رئیس جمهور و مسئول نیازسنجی و اعتبارسنجی استخدام در آموزش و پرورش است، همچنین این طرح خلاف اصل 75 قانون اساسی است چرا‌که بار مالی و منبع تأمین آن برای استخدام معلمین مشخص نیست.

وی ادامه داد: اگر بپذیریم که این معلمین حق‌التدریسی را استخدام کنیم، قطعا بخش خصوصی دوباره افرادی را جذب می‌کند و پس از آن دوباره آن افراد جلوی مجلس تجمع خواهند کرد، پس بهتر است این معلمین در همان بخش خصوصی باشند و استخدام آموزش و پرورش نشوند.

این نماینده مجلس با اشاره به بار مالی تصویب این طرح گفت: وزارت آموزش و پرورش اکنون 5 هزار و 400 میلیارد تومان کسری بودجه دارد و با تصویب این طرح افراد دیگری جذب می‌شوند که آنها نیز در بار مالی این وزارتخانه اضافه خواهند شد.

امیرآبادی همچنین تصریح کرد: اکنون بیش از 70 درصد افرادی که در مقطع پیش دبستانی و در کلانشهرها تدریس می‌کنند، خانم‌ها هستند و اکنون به سمتی می‌رویم که با استخدام این خانم‌ها در آموزش و پرورش دبیرستان‌های پسرانه نیز توسط معلمین خانم اداره و تدریس می‌شود.

وی با بیان اینکه ما در مناطق محروم کمبود معلم داریم اما اکثر این استخدام‌ها در کلانشهرها صورت می‌گیرد، گفت: اینکه بخواهیم بر اساس تجمعاتی که جلوی مجلس صورت می‌گیرد، قانونی تصویب کنیم، از این پس هر قشری که مشکلی داشته باشد، جلوی مجلس می‌آید و ما مجبوریم یک قانون برای آن تصویب کنیم در حالی که راه درست برای تصویب قانون در این زمینه این است که دولت اعتبارسنجی و نیازسنجی کند و سپس به صورت لایحه آن را به مجلس ارائه کند تا مشکلات حل شود

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس با 178 رأی موافق، 47 رأی مخالف و  14 رأی ممتنع به کلیات طرح اصلاح ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین در آموزش و پرورش رأی مثبت دادند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها