به چگونگی در فاصله سالهای 68 تا 81 مرجع کاملی برای دستیابی به سختان رهبر معظم انقلاب وجود نداشت. علاقهمندان به بهرهگیری از سخنان ایشان یا باید از پخش مشروح بیانات ایشان در شبکههای تلویزیونی و رادیویی بهره میگرفتند یا برای مراجعه به آرشیو آن، متن پیاده شده این سخنان را به روایت خبرنگاران ایرنا در تلکس خبری این خبرگزاری جستوجو میکردند. کاری که مدتها توسط علی اکبر جوانفکر مشاور کنونی رئیسجمهوری و خبرنگار سابق ایرنا در حوزه دفتر رهبری صورت میگرفت. سایت khamenei.ir از سال 81 با رویکرد ورود به فضای مجازی و ترویج سخنان و اندیشههای رهبر انقلاب راهاندازی شد. این مسیر در سالهای 84 و 86 با تغییر مدیریت و تیم کاری ادامه یافت تا آنکه از سال 86 اداره آن به یکی از چهرههای عرصه رسانه سپرده شد.
تولد دیرهنگام
سردبیر
ترجیح میدهد فعالیتهایش را بدون درج نام خود ادامه دهد و تمام کوشش خود
را به کار میبرد تا سایت مذکور از هرگونه گرایش سیاسی - جناحی به دور
مانده و همچون آیینهای تمامعیار و بیغبار، دیدگاههای رهبری نظام را
منعکس کند. بدینترتیب از سال 86 به بعد، چشمانداز فعالیتهای سایت
روشنتر شد؛ ترویج اندیشه و شخصیت رهبر انقلاب در فضای سایبر. گردانندگان
سایت در طراحی مسیر حرکت خود، سه سند راهبردی را ترسیم کردند تا ادامه مسیر
در چهارچوب این راهبردها صورت پذیرد و با تغییرات تیم کاری، مشکلی پیش
نیاید. سایت khamenei.ir متعلق به دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب
است و به صورت مستقیم زیر نظر ایشان اداره نمیشود. گردانندگان این سایت
کار خود را اداره یک سایت شخصی میدانند (Personal web site) و به همین
دلیل سعی دارند در مسیر فعل به فعل سخنان و درخواستهای رهبری حرکت کنند.
این گروه فضای مجازی را به خوبی میشناسند و پیش از کار در این سایت،
فعالیتهایی در فضای مجازی داشتهاند. ملاک انتخاب همکاران سایت نیز همین
نکته یعنی توانایی فعالیت در فضای مجازی است. همین مساله باعث شده که از
سال پیش و زمانی که استفاده از شبکههای اجتماعی هنوز جدی نشده بود، کاربری
با نام khamenei.ir در تویتر و فرند فید حضور فعالی داشته باشد.
گردانندگان khamenei.ir به دلیل مرجع بودن این سایت در اطلاعرسانی
دیدگاههای رهبر انقلاب، تاکید زیادی بر سرعت عمل دارند. آنها میکوشند تا
سندهای مربوطه همچون عکس، خبر، متن بیانات، فیلم و صوت را خیلی سریع به
مخاطبان برسانند. البته متن بیانات براساس سیاستهای تعیین شده در دفتر
رهبر انقلاب و سیاست مشروح بودن یا نبودن دیدارهای رهبری است که منتشر
میشوند. این سیاستها در جهت حفظ اطلاعات جلوگیری از تضعیف مسوولان صورت
میگیرد. یکی از بخشهای این سایت، گفتوگوهایی است که عمق سخنان رهبری را
نشان میدهد. نخبگان علمی، در این بخش به ترویج گفتمان رهبری میپردازند.
به عنوان نمونه پس از تاکید در خصوص «اسلامستیزی جهان غرب»، گفتوگویی با
دکتر علی اکبر ولایتی مشاور امور بینالمللی ایشان با همین مضمون در سایت
منتشر شد. خبرنگاران این بخش سایت به سراغ کسانی میروند که بتوانند
مجموعهای از تعالیم و مفاهیمی از سخنان رهبری را در منظومه فکری ایشان
ارائه دهند. ساده کردن سخنان که در ادبیات روزنامهنگاری از آن به عنوان
جستار یاد میشود، از دیگر بخشهای این سایت است. این بخش از طریق
گفتمانسازی و خلق کلمه بیشتر به آفرینش یک فضای مفهومی جدید کمک میکنند.
البته چون حضرت آیتالله خامنهای در اصطلاح سخنرانان، شخصیت بلیغی هستند،
گردانندگان سایت میتوانند به راحتی این بخش را جلو ببرند. بخشی که در سایت
با عنوان جستار شناخته میشود. وظیفه این بخش، یافتن کلمات تولیدی و
بازتولیدی رهبری است. در گروه واژههای تولیدی میتوان واژههایی همچون
تهاجم فرهنگی، ریزشها و رویشهای انقلاب و اقتصاد مقاومتی را جستوجو کرد.
البته کلماتی همچون مردمسالاری دینی، جامعه مدنی و ناتوی فرهنگی نیز وجود
دارند که گرچه برای اولین بار توسط دیگران جعل شدهاند ولی در سخنان رهبر
انقلاب مورد تاکید جدی قرار گرفتهاند که این سخنان میتواند برای محققان
مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال کلمه ناتوی فرهنگی، نخستین بار از سوی
یک اندیشمند غربی استفاده شده ولی در سخنان مقام معظم رهبری نیز مورد توجه
ویژهای قرار گرفته است. این بخش از سایت رهبری براساس فیشهای مطالعاتی
تنظیم شده است ولی نمودار توزیع گفتمانی هم ضمیمه آن است امکان تحلیل را
فراهم میکند. به عنوان مثال تهاجم فرهنگی در سالهای پس از 76 انعکاس
بیشتری در سخنان ایشان داشته است. فیشبندیهای این بخش به گونهای است که
جستوجو برای پژوهشگران را به سادگی فراهم و ممکن میکنند.
هجوم هکرها
سایت
khamenei.ir در ایام فتنه به شدت تحت هجوم بود. روشهایی مانند تغییر
محتوا و اشغال پهنای باند، علیه این سایت به کار گرفته شد اما موفق نبود.
همچنین این سایت از نرمافزارهای ویژه خود برخوردار است که ازجمله میتوان
به media player اختصاصی آن اشاره کرد. تولیدات فنی سایت طوری است که
میتواند به عنوان ابزار کار افسران جنگ نرم مورد استفاده قرار گیرد.
Playerهای ویژهای که برای صوت و فیلم توسط تیم فنی این سایت نوشته شده،
نمونهای از این اقدامهاست. این مساله به این دلیل اهمیت دارد که برخی
نرمافزارها به عنوان ابزار ارسال مخفیانه اطلاعات مورد استفاده شرکتهای
غربی قرار میگیرد.
توجه ویژه رهبری به قرآن
محققان
حوزههای علمیه و مبلغان دینی به احصا شده نیست کلی تقسیم میشوند. کسانی
که در سخنان خود به قرآن استناد بیشتری دارند و افرادی که به احادیث استناد
میکنند، دو سطح مختلف را تشکیل می-دهند. حضرت آیتالله خامنهای جزو
سخنرانهایی هستند که عمده استنادشان به قرآن است. به ندرت سخنرانی از
ایشان بدون تفاسیر و مثالهای قرآنی پیدا میشود. همین مساله باعث شد تا
گردانندگان سایت khamenei.ir به فکر استخراج یک تفسیر آنلاین قرآن از سخنان
رهبر معظم انقلاب باشند. این تفسیر که تحت نظارت اساتید برجسته تفسیر قرآن
صورت میگیرد، به زودی رونمایی میشود. توضیحات مقام معظم رهبری در خصوص
نهجالبلاغه و اشارات ایشان به سخنان امام خمینی(ره) نیز به زودی طبقهبندی
خواهد شد. ایده این کار با کنجکاوی گردانندگان سایت به وجود آمده است که
دیدهاند رهبر انقلاب در سخنان خود، به قرآن، نهجالبلاغه و سخنان امام
راحل توجه ویژهای نشان میدهند. سخنان رهبر معظم انقلاب در سایت
khamenei.ir با شش یا هفت روش فیشبندی شده تا مخاطب بتواند راحتتر به آن
دستیابی داشته باشد. یک نوع فیشبندی آن موضوعی است تا از این طریق، سایت
به منظومه فکری رهبری نزدیکتر شود. تئوری نمودار درختی هم مورد توجه قرار
گرفته که یکی از هشت ساختار و مهارت تحصیلی رایج است. مدت کوتاهی پس از
سخنرانیهای رهبر معظم انقلاب، متن آن به صورت نمودار درختی جمعبندی
میشود و بعد از مدت زمانی دیگر نیز به صورت موضوعی در کنار چند سخنرانی
دیگر به صورت نقشه راه تدوین میشود. این نقشه راه گاهی از 15 تا 20 دیدار
استخراج میشود.
توجه به نخبگان
سایت
khamenei.ir مخاطبان خود را نخبگان، دانشجویان و دانشپژوهان میداند و
میکوشد این مخاطبان با مراجعه به سایت، به صورت ساده و با طبقهبندی مناسب
به خواستههای خود برسند. از فاز تاسیس این سایت، فقط سادهسازی بیانات و
تکمیل بخش یاد (در کنار خاطرات دیگران) باقی مانده است و پس از این مرحله،
ورود به فضای تعامل آغاز میشود که گردانندگان سایت، آن را دوره سختی
میدانند. هدف از این کار تبیین و ترویج گفتمان و پاسخ به نیازهاست. در
تئوری ارتباطات، رسانهها دارای سه کارکرد نیاز، مصلحت و ایجاب هستند. سایت
khamenei.ir سعی دارد در هر سه حوزه وارد شود. یکی از این کارها، روشنگری و
آرامشبخشی در مقابل شبهات است. با نشان دادن واقعیتها، خیال مخاطب راحت
میشود. فضای مسموم سنگینی که در یک سال اخیر تجربه شده، عقبه رسانهای نیز
داشته است و از دروغهای بیّن تا دروغ مخلوط به راست منتشر شده که سایت
رهبری سعی کرده به آنها پاسخ منطقی بدهد. این سایت سعی کرده به شبهات نیز
پاسخ دهد. به عنوان مثال هنگامی که پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم گفته
شد آقای خامنهای پیام تبریکی دادهاند که غیرمستقیم وقوع تقلب را به کلی
نفی میکرد، در این سایت تمام پیام تبریکهای انتخابات نیز سال ها منتشر شد
و با مقایسه ساعت ارسال خبر معلوم شد که در انتخابات دهم ریاست جمهوری،
ساعت ارسال این پیام، از همه سال های قبلی دیرتر بوده است. همچنین آقای
کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفتوگو با این سایت، جزئیات مذاکرات دیدار
25 خرداد نمایندگان کاندیداها با رهبر معظم انقلاب را منتشر کرد که اشاره
داشت: مهندس عباس آخوندی، نماینده مهندس میرحسین موسوی تخلف در شمارش آرا
را رد کرده و از تخلف در مراحل قبل از انتخابات سخن گفته بود. در خصوص
جنایات کهریزک نیز اطلاعرسانی خوبی در این سایت صورت گرفت که ازجمله
میتوان به مصاحبه محسنی اژهای، دادستان کل کشور اشاره کرد که از
پیگیریهای چند مرحلهای رهبر انقلاب برای تعطیلی این بازداشتگاه حکایت
داشت. در خصوص ماجرای فتوای التزام عملی به ولایت فقیه نیز رسانههایی
همچون بیبیسی فارسی و رادیو دویچهوله و سایت جرس دروغپردازی کردند و
این مساله را به دروغ، تمایل به دیکتاتوری معرفی کردند، در حالی که اصل نظر
رهبری نظام که در سایت khamenei.ir منتشر شد؛ نشان میداد هدف ایشان،
گسترش دایره خودیهاست.
روایت تاریخ انقلاب
یکی
از بخشهای سایت دفتر نشر آثار رهبر انقلاب «یاد» است که شامل Time Line
زندگی حضرت آیتالله خامنهای است و به زودی با بخش خاطرات سایت متصل
میشود. بدینترتیب میتوان به یک روایت از تاریخ انقلاب اسلامی و زندگی
رهبری دست یافت. برای بخشهای تولیدی این سایت، مشاوران متخصص انتخاب
شدهاند. اساتیدی در زمینه تاریخ، جامعهشناسی و... به گردانندگان سایت کمک
میکنند. نامهایی آشنا در عرصههای مختلف ، گردانندگان سایت که برخی از
آنها روزگاری نهچندان دور در دیگر رسانههای گروهی فعالیت میکردند، تاکید
دارند که نیازهای رسانهها را در خصوص منابع مرتبط با رهبری انقلاب به
خوبی تامین کنند. یکی از این بخشها، عکس است. آنها تاکید میکنند که پیش
از این، خود در دسترسی به تصاویر ایشان، درد کشیدهاند. به همین دلیل
عکسها را با بالاترین کیفیت ممکن در دسترس کاربران قرار دادهاند تا نیازی
به مراجعه حضوری نباشد. در بخش عکسها میتوان سه بخش تصاویر دیدار، بخش
ویژه (تصاویر قدیمی) و پوسترها را دید. یک نمونه آن، عکسهایی از دیدار
رهبر انقلاب با شاعر فقید محمدحسین شهریار است که با استقبال زیاد رسانهها
همراه شد. نمونه دیگر، تصاویری از افتتاح ناوشکن جماران است. سال 1376
رهبر انقلاب فرمان دستیابی ایران به ناوشکنی را صادر کردند که امکان نشست و
برخاست هلیکوپتر از آن وجود داشته باشد. 13 سال پس از آن، ناوشکن جماران
با حضور رهبری انقلاب راهاندازی شد که ناو حامل هواپیماهای نظامی آمریکا،
در فاصله 5 دقیقهای آن قرار داشت.
دیدن همه کامنتها
گردانندگان
سایت همه کامنتهای کاربران را به سرعت میبینند و به درخواستها و
تذکرهای آنها اهمیت میدهند. هرچند برخی از آنها مربوط به دفتر نشر نیست و
به سایر بخشهای دفتر رهبر معظم انقلاب مربوط است اما به همه ایمیلها و
کامنتها به صورت روزانه پاسخ داده میشود.
پادکستسازی
طراحی
لوگوی این سایت با اقتباس از کتبیه پیر بکران در اصفهان است که متعلق به
دوره سلجوقیان است. در این کتبیه بر 14 معصوم(ع) و حضرت خدیجه(س) درود
فرستاده شده است. صفحه نخست سایت از نام خداوند شروع میشود و پس از آن به
ائمه معصومین و سپس به نام رهبر انقلاب میرسد که نمایانگر ساختار فکری و
مبانی اندیشهای ولایت فقیه است.
در khamenei.ir بخش دیگری هست
که محتوای آن پادکستسازی است. پادکستهای کوتاه آیتمی در حدود یک تا سه
دقیقه هستند تا در کوتاهترین زمان ممکن یک مفهوم را به مخاطب ارائه دهند.
پادکستهای برنامهای نیز حدود هفت تا 10 دقیقه هستند که برای مخاطب از
جذابیت زیادی برخوردارند. یکی از این پادکستها مربوط به برنامه استهلال
ماه شوال است که باعث شد تا برخی متخصصان و علاقهمندان نجوم که حتی
دیدگاهی معارض با نظام دارند، در وبلاگها و سایتهای شخصی خود، از توان
علمی تیم حرفهای استهلال دفتر رهبر انقلاب تمجید کنند. گردانندگان سایت
khamenei.ir وجود دسترسی اختصاصی به اخبار و سخنان رهبر معظم انقلاب را
انکار نمیکنند اما تاکید دارند که وظیفهشان تسهیل دسترسی دیگر رسانهها
به سخنان رهبر انقلاب به لحاظ کیفیت و سرعت است و خود را رقیب آنها
نمیدانند.
جذابیت رسانهها
اگر
روابط عمومی برخی سازمانها بهویژه شرکتهای اقتصادی ترجیح میدهند از
طریق ارسال پیامک، تماس تلفنی و حتی هدیه دادن به خبرنگاران رسانههای
گروهی، به بازنشر مطالب سایت خود کمک کنند، khamenei.ir سیاست متفاوتی دارد
و جذابیت را مهمترین روش کاری خود میداند. جذابیت برای بازتاب، مهمترین
عامل مورد توجه گردانندگان این سایت است. آنها سعی دارند جدا از آنکه تحت
برند معتبری فعالیت میکنند، یک رسانه قوی و حرفهای باشند که در فضای
سایبر و ژورنالیسم علمی فعالیت میکنند. یک رسانه جدی که در فضای مجازی
فعال است. اقتضاهای وب به این معنا است که محتوای سایت khamenei.ir فقط متن
نیست و شامل مولتیمدیا و سایر فرمها نیز میشود. به بیان دیگر
تقسیمبندی چند رسانهای و چندرسانگی را رعایت میشود. برای یک محتوا از
قالبهای متفاوت متن، فیلم و صوت استفاده میشود تا مخاطبان متنوعتری
بهویژه در فضای رسانهای بتوانند از آن استفاده کنند. هرچند متنهای منتشر
نشدهای مانند نامههای شهریار، خود به خود جذاب است ولی گردانندگان سایت
سعی دارند بدون توجه به چنین امتیازهایی کار کنند.
ویراستاری حداقلی
وقتی
بیانات رهبر انقلاب به متن تبدیل میشود، ویراستاران سایت تغییر کمی در آن
میدهند. البته آنها تلاش دارند تا این کار براساس رسمالخط رهبری انقلاب
صورت گیرد. جلسات زیادی برای این کار تشکیل میشود و گروه زبدهای در
اینباره فعالیت میکنند. سرعت و دقت در این زمینه اهمیت ویژهای دارد. دقت
در تطبیق دستخطها و سخنان مقام معظم رهبری و حرکت در چهارچوب موردنظر
ایشان، الگوی کار این بخش است. به همین دلیل گاهی تلاش میشود تا از طریقی
به خواست دقیق ایشان پی برده و آن را مدنظر قرار دهند. برای تولید یک
پرونده ویژه از سخنان رهبر انقلاب، گاهی حدود سه ماه کار فشرده در سایت
رهبری صورت میگیرد. این کار با مشورت اساتید متخصص در رشته خاص مرتبط با
محتوای آن پرونده صورت میگیرد. به همین دلیل گردانندگان سایت میکوشند تا
در کار خود اشتباه نکنند. این سایت منتسب به رهبر انقلاب است و حتی یک
اشتباه کوچک در آن میتواند بازتاب بدی داشته باشد. نکته جالب توجه آنکه
تاکنون هیچگاه مجبور نشدهاند مطلبی را عوض کنند چون اگر اشتباهی رخ دهد،
در سیستم RSS آن اشتباه قابل اصلاح نیست و همین مساله موجب افزایش دقتعمل
گردانندگان سایت میشود.
به دنبال شکستن بایکوت خبری شیعه در اینترنت
این
سایت در مراحل میانی کار و زمانی که تیم کنونی در آن مستقر شدند، رتبه 100
هزار در ردهبندی سایت مشهور Alexa را در اختیار داشت. این رتبه اکنون به
حدود 16000 رسیده است و در میان سایتهای فارسی داخل کشور نیز جزو 200 سایت
برتر است. رتبه نخست سایت مراجع تقلید ایرانی، از دیگر دستاوردهای این
سایت است. با این حال گردانندگان آن به وضع موجود راضی نیستند و معتقدند
باید خودشان را در فضای جهان اسلام مورد ارزیابی قرار دهند.
در
گام نخست میخواهند در فضای بایکوت خبری شیعه در اینترنت، صفشکن باشند و
به دنبال بهرهبرداری گستردهتر از ظرفیت-های فضای سایبر هستند. آنها
میخواهند بایکوتشکن باشند، چون این کار اهمیت ویژهای دارد. به عنوان
مثال پس از نماز جمعه 29 خرداد سال گذشته که به امامت رهبر معظم انقلاب
اسلامی برگزار شد، این سخنان بایکوت رسانههای غربی را شکست. با این حال
برخی از آنها با تحریف بسیار، به انعکاس آن پرداختند. فالوورهای زیادی در
توییتر مشترک فید این سایت هستند که تعداد زیادی از آنها انگلیسیزبان
هستند. گردانندگان سایت امیدوارند بتوانند با اتکا به چنین روشهایی، در
آینده فضای گفتمانی آن را به حدی توسعه دهند که پیام رهبر انقلاب را به گوش
تمام علاقهمندان در نقاط مختلف جهان برسانند. البته در فضای دیکتاتوری
رسانههای غربی، رساندن پیام و مفاهیم موردنظر به جهان، کار دشواری است؛
هرچند گردانندگان این سایت به طی شدن این پروسه امیدوارند.