کد خبر: ۷۱۲۸۸
زمان انتشار: ۱۸:۲۵     ۱۴ مرداد ۱۳۹۱
استاندار تهران معتقد است که جداسازی ری از تهران تبعات منفی ندارد.

فارس؛ مرتضی تمدن در برنامه رادیو تهران درباره جداسازی ری از شهر تهران اظهار داشت: براساس قانون ری باید یک شهر مستقل باشد اگر تا به این لحظه اجرای قانون متوقف شده است دیگر دلیلی برای این تأخیر وجود ندارد.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور در سفر به ری دو نکته را مطرح کردند که ارتقاء فرمانداری ری به فرمانداری ویژه یکی از این مطالب بود. در این ارتقاء بودجه شهرستان و سطح اختیارات مدیران ادارات نیز افزایش می‌یابد.

تمدن درباره شهرداری مستقل شهرری بیان داشت: در حال حاضر شهرری با یک مدیر منطقه اداره می‌شود. اینکه گفته می‌شود «این شهردار منطقه یک» موضوعی لفظی است و در اصل یک مدیر منطقه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در قانون سال 1336 آمده است که ری باید به یک شهر مستقل تبدیل شود.براساس این قانون هیچ شهرستانی نمی‌تواند وارد شهرستان دیگری شود.

تمدن در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه حدود 55 سال از این قانون می‌گذرد و چرا بعد از این مدت نسبت به اجرای آن اقدام شده است گفت: در آن سال فرمانداری ری تشکیل می‌شود و عنوان می‌شود هیچ مرکز شهرستانی نمی‌تواند وارد شهرستان دیگری شود.

استاندار تهران با بیان اینکه آیا شهرری با شمال و مرکز شهر تهران قابل مقایسه است بیان داشت: دولت در چند سال گذشته بودجه‌های زیادی صرف شهرستان ری کرده است.

تمدن در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه مدیریت شهری عنوان می‌کند حدود 250 میلیارد تومان در شهرری هزینه می‌شود گفت: در موضوع هزینه این برآورد درست است ولی در درآمد چطور؟ می‌گویند 30 میلیارد شهرری درآمد دارد و حدود 300 میلیارد خرج این شهر می‌شود که این موضوع اصلاً درست نیست.

وی ادامه داد: براساس شاخص‌هایی که بدست آمده است بیشتر درآمدهای شهرری از حریم است که چندین برابر درآمد داخلی شهرری است ولی این درآمد‌ها به شهرداری تهران تزریق می‌شد.

استاندار تهران یادآور شد: اینکه می‌گویند اگر ری مستقل شود تکلیف زباله‌های تهران چه می‌شود؟ توهین به شخصیت مردم است در موضوعات خدماتی و رفاهی تاکنون هر مسیری بوده ادامه خواهد داشت.

تمدن با اشاره به اینکه از سوی بعضی از مدیران شهری عنوان می‌شود جداسازی ری از تهران تبعات منفی دارد تاکید کرد: هیچ تبعات منفی برای مردم ندارد این موضوعات داستان‌سرایی است؛ مردم ری استحقاق شهرداری و شورای شهر مستقل را دارند و کسی حق ندارد این حق را از آنها سلب کند.

استاندار تهران افزود: در سال گذشته کمیسیون اصل 90 کار کارشناسی ویژه‌ایی را در خصوص جداسازی ری از تهران انجام داد که در پایان این اقدام رئیس‌جمهور اصل 90 نامه‌ایی به وزیر کشور نوشت که چرا این جداسازی براساس قانون انجام نشده است.

تمدن یادآور شد: شهرداری ری جزو شهرهای کلان کشور محسوب می‌شود و از بودجه‌های دولت نیز بهره‌مند خواهد شد.

استاندار تهران با اشاره به اینکه با اجرای این جداسازی مدیریت دوگانه در توسعه مترو نخواهیم داشت افزود: با این طرح هیچ اتفاقی صورت نمی‌گیرد و پروژه‌ها به قدرت خود باقی است.

وی درباره بافت‌های فرسوده شهرستان ری و توسعه حرم عبدالعظیم حسنی بیان داشت: شهرستان ری دارای طرح جامع شهرستانی است و در این طرح ری و حرم عبدالعظیم حسنی به عنوان یک  قطب بزرگ فرهنگی تعریف شده است.

تمدن افزود: بودجه دولت متناسب با تعریف طرح جامع شهرستان به این شهر اختصاص پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه بافت فرسوده از دغدغه‌های مدیریت شهری است بیان داشت: چون تاکنون شهرداری مستقل برای ری نداشتیم از امکاناتی که دولت برای بازسای بافت فرسوده در بودجه قرار داده اهالی این شهر نتوانستند استفاده کنند.

استاندار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا جداسازی ری از شهرری سیاسی است بیان داشت: دلیلی ندارد که شهرستان ری با دلایل سیاسی جدا شود. آقای احمدی‌نژاد دیگر کاندیدای دور بعدی ریاست‌جمهوری نیست که بخواهد کار سیاسی بکند.

وی بیان داشت: بنده شنیده‌ام که می‌گویند این جداسازی رنگ و بوی سیاسی دارد ولی چرایی این موضوع را عنوان نمی‌کند.

استاندار تهران درباره مدیریت یکپارچه در شهر تهران اظهار داشت: در قانون برنامه پنجم توسعه نیز به مدیریت یکپارچه نیز اشاره شده است ولی در این قانون نیامده است که شهرداری مسئول یک مدیریت یکپارچه است.

وی بیان داشت: در صورتی که شهر اسلامشهر شورا و شهرداری مستقل نداشت الان این شهر جزء مناطق حاشیه‌نشین بدخیم تهران بود. اسلامشهر با تمام کاستی‌ها هر روز در حال پیشرفت است.

تمدن تاکید کرد: مدیریت یکپارچه به این معنی نیست که یک مدیر بخواهد پهنه مدیریتی خود را روز به روز توسعه دهد.

استاندار تهران درباره اقداماتی که برای برگشت شهر قدس به شهر تهران انجام می‌شود گفت: در حال حاضر بهترین امکانات برای نظر‌سنجی وجود دارد این موضوع یک ادعا است و بنده آن را رد می‌کنم مردم شهر قدس شورا و شهرداری مستقل خود را دارد.

وی درباره نحوه انتخاب شهردار شهرری افزود: یک لیست 8 نفره برای انتخاب شهردار وجود دارد ولی هنوز به نقطه نظر واحدی نرسیده‌ایم.

تمدن ادامه داد: امید است زودتر از دو ماه آینده مراحل انتخاب شهردار ری و جداسازی آن از تهران اجرایی شود.

تمدن با بیان اینکه شهرداری ری حدود 2 هزار نفر پرسنل دارد گفت: شایعه‌هایی شده بود که این تعداد از پرسنل شهرداری بیکار خواهند شد که این موضوع صحت ندارد و آنها به کار خود در این شهرداری ادامه خواهند داد.

تمدن در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ایا این جداسازی موجب کاهش 35 درصدی قیمت زمین در شهرری می‌شود گفت: مگر زمین‌های شهرری با این جداسازی جابه‌جا می‌شوند که در قیمت خانه و زمین اتفاقی بیفتد. در آینده بهتر مدیریت خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا شورای اسلامی شهر تهران دعوتی از شما برای حضور در جلسه علنی شورای شهر کرده‌اند گفت: دعوت‌نامه‌ایی به استانداری تهران ارسال شده و دوستان در حد کارشناس در جلسه شورا حضور پیدا می‌کنند و توضیحاتی ارائه می‌دهند.

استاندار تهران بیان داشت: دو جلسه در مجلس با نمایندگان استان تهران داشته‌ایم که در جلسه دوم اعضای شورای شهر حضور خواهند داشت.

وی درباره تکمیل اتوبان امام‌علی(ع) اظهار داشت: قسمتی از این اتوبان در شهرری است که ساخت آن با یک مدیریت واحد انجام می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها