ایسنا: در حالي كه تهران براي دو ميليون دستگاه خودرو ظرفيت دارد، 3.5 ميليون خودرو در آن تردد ميكنند. اين گفته رييس اسبق پليس راهنمايي و رانندگي است. اما موضوع فقط حجم بالاي خودروهاي موجود در پايتخت نيست، بلكه آنچه همه را نگران كرده، مصرف بالاي سوخت اين خودروها و آلايندگي شديد آنهاست.
به گفته سردار محسن انصاري، معابر تهران حداكثر براي تردد دو ميليون دستگاه خودرو گنجايش دارند و اين در حاليست كه همزمان با رشد توليد خودروسازان داخلي، تعداد خودروهاي در حال تردد در پايتخت به رقم بيسابقه 3.5 ميليون دستگاه رسيده است.
اما در حالي كه آلودگي شديد هواي تهران موضوع چندان تازهاي نيست، تعطيلي چندي پيش تهران به دليل شدت گرفتن آلودگي هوا بار ديگر موضوع مربوط به سهم خودروها از آلودگي هواي پايتخت را بيش از پيش مطرح كرد.
كارشناسان، خودروها و موتورسيكلتهاي تهران را يكي از عوامل اصلي آلودگي بالاي اين شهر ميدانند.
نگاهي به مصرف سوخت خودروهاي مختلف در كشور نشان ميدهد كه مصرف سوخت اغلب خودروهاي داخلي دو تا سه برابر خودروهاي خارجي است.
بر اساس آخرين آمار شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران، ام.وي.ام چيني كممصرفترين خودرو سواري كشور در حال حاضر محسوب ميشود. البته تيراژ توليد اين خودرو در كشور بسيار پايين است.
بر اين اساس ام.وي.ام در مسير شهري 7.85 و در مسير اتوبان 4.57 و به صورت تركيبي 5.78 ليتر بنزين در هر 100 كيلومتر ميسوزاند كه در هر سه بخش، اين خودرو كممصرفترين محصول داخلي محسوب ميشود.
اما در مورد ساير خودروهاي سواري كشور، در مسير شهري تندر90 ايران خودرو و سمند مجهز به TU5 بعد از ام.وي.ام كممصرفترين خودروهاي سواري هستند.
در مسير اتوبان نيز سايپا 141 و پرايد صبا در ردههاي دوم و سوم قرار دارند و همين دو خودرو نيز در مسير تركيبي بعد از ام.وي.ام رتبههاي دوم و سوم را به خود اختصاص دادهاند.
از محصولات ايرانخودرو، كممصرفترين خودرو در مسيرهاي تركيبي، تندر90 اين شركت بوده و بعد از آن نيز سمند مجهز به TU5 و پژو206 هاچبك قرار دارند.
همچنين در آخرين بررسي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران، مشخص شد كه نيسان رونيز و ماكسيما همچنان پرمصرفترين خودروهاي سواري كشور محسوب ميشوند. البته بايد در نظر داشت تيراژ توليد اين دو خودرو بسيار پايين است.
در زير ميزان مصرف سوخت هريك از خودروهاي سواري كشور در مسيرهاي سهگانه مشخص شده است.
مسير شهري:
ام.وي.ام (7.85)، تندر 90 ايران خودرو (8.98)، سمند مجهز به تي.يو.5 (9.07)، پرايد صبا (9.15)، تندر90 پارس خودرو (9.20)، سايپا 141 (9.22)، مگان 1600 سيسي (9.22)، پژو 206 صندوقدار (9.63)، پژو 206 هاچبك (9.68)، مزدا3 (9.85)، جي.ان.تو اتوماتيك (11.57)، پژو روآ (11.67)، پژو پارس (12.15)، سمند معمولي (12.36)، سورن (12.53)، پژو405 (12.88)، زانتيا (13)، نيسان رونيز (13.97) و ماكسيما (14.41).
مسير اتوبان:
ام.وي.ام (4.57)، سايپا 141 (4.85)، پرايد صبا (5)، مگان 1600 سيسي (5.36)، پژو 206 هاچبك (5.43)، تندر90 ايران خودرو (5.51)، سمند مجهز به تي.يو.5 (5.57)، پژو 206 صندوقدار (5.64)، تندر 90 پارس خودرو (5.66)، مگان 2000 سيسي (5.84)، پژو پارس (6.16)، پژو روآ (6.23)، مزدا 3 (6.37)، سمند معمولي (6.51)، سورن (6.63)، زانتيا (6.66)، جي.ان.تو اتوماتيك (6.74)، پژو 405 (6.88)، ماكسيما (7.95) و نيسان رونيز (9.39).
مسير تركيبي:
ام.وي.ام (5.78)، سايپا 141 (6.46)، پرايد صبا (6.52)، مگان 1600سيسي (6.78)، تندر90 ايران خودرو (6.79)، سمند مجهز به تي.يو.5 (6.86)، تندر 90 پارس خودرو (6.96)، پژو 206 هاچبك (6.99)، پژو 206 صندوقدار (7.11)، مگان 2000سيسي (7.54)، مزدا 3 (7.65)، پژو روآ (8.23)، پژو پارس (8.37)، جي.ان.تو اتوماتيك (8.52)، سمند معمولي (8.66)، سورن (8.75)، زانتيا (8.99)، پژو 405 (9.09)، ماكسيما (10.33) و نيسان رونيز (11.08).
اما بد نيست كه بدانيم کممصرفترين خودروها در جهان 2.3 ليتر در هر 100 کيلومتر مصرف سوخت دارند و در حالي که نزديك به چهار سال از فراخوان بنياد ايکس پرايز براي توليد خودروهايي با مصرف حداکثر 2.35 ليتر بنزين در هر 100 کيلومتر ميگذرد، هفت گروه موفق شدهاند حتي بهتر از استانداردهاي تعيين شده خودروهايي را توليد كنند.