کد خبر: ۷۰۵۴۶
زمان انتشار: ۱۵:۴۷     ۱۰ مرداد ۱۳۹۱
رژیم سعودی که خود را در آستانه فروپاشی و سقوط می‌بیند،‌ این‌بار دست به دامان انگلیسی‌ها شد تا آنها با ارائه طرح تجدید نظر در ساختار حکومتی سعودی مانع سرنگونی آل سعود شوند.

فارس، پایگاه خبری سوریا الان در مقاله‌ای به تبیین و تشریح طرحی پرداخت که انگلیس برای جلوگیری از فروپاشی رژیم سعودی و تجدید نظر در ساختار حکومتی، آن را به آل سعود ارائه داده است.

این پایگاه خبری تاکید می‌کند که اطلاعات درز یافته از این طرح از منابع آگاه و قابل اطمینان غربی از جمله انگلیسی و فرانسوی بوده و هم اکنون در عربستان بیم و هراس بسیاری از این وجود دارد که مبادا ناآرامی‌های موجود در این کشور و وضعیت حاکم بر خاندان سعودی فروپاشی آن را به دنبال داشته باشد و این طرح در واقع سوپاپ اطمینانی است تا رژیم سعودی را از فاجعه سرنگونی و سقوط نجات دهد.

در بخش اول این طرح به تجدید نظر در ساختار حکومتی عربستان سعودی پرداخته شده است. در حالی‌که بخش دوم به "قداست جغرافیایی" سرزمین عربستان سعودی پرداخته که آل سعود با سوء استفاده از آن به حکومت خود صبغه مذهبی و مقدس داده‌اند و سرانجام بخش سوم به "حتمی بودن پای گذاشتن بهار عربی به عربستان سعودی" به عنوان آخرین پایگاه تغییر و تحولات در جهان عرب اشاره می‌کند تا به این ترتیب ضربه نهایی را به متحدان آمریکا در جهان اسلام وارد کند که عربستان سعودی سنگ بنای این متحدان را تشکیل می‌دهد.

اما درباره اینکه چرا انگلیسی‌ها و نه آمریکایی‌ها این طرح را برای سعودی‌ها ریخته‌اند،‌ منابع آگاه فرانسوی و انگلیسی تاکید می‌کنند که آمریکایی‌ها به این جهت که انگلیسی‌ها را در تجزیه و تحلیل شرایط حاکم بر منطقه خلیج فارس و ساختار قبیله‌ای و عشیره‌ای و مذهبی آن مجرب‌تر از خود می‌دانند به همین منظور تدوین این طرح را به آنها محول کردند.

به هر روی این طرح درباره تجدید نظر در ساختار نظام حاکم سعودی چنین پیشنهاد داده است:

- تغییر نظام حاکم سعودی از سلطنت مطلقه به مشروطه سلطنتی(پادشاهی مشروطه)، با در نظر گرفتن اختیارات ویژه و مهم برای پادشاه و ولی‌عهد.

- ابقای پادشاهی و ولایت عهدی از خاندان آل سعود و فرزندان عبد العزیز.

- شورای وزیران افرادی از خاندان حاکم را دربرنگیرد، بلکه این شورا آمیزه‌ای از عشایر و قبایل موجود در عربستان باشد و به پراکندگی قبایل نیز توجه شود.

- انتصاب حکام مناطق از خود مناطق و براساس ساختار و ترکیب عشیره‌ای و قبیله‌ای منطقه صورت گیرد.

- تنها دو شهر "مکه مکرمه" و "مدینه منوره" مناطق مقدس در عربستان به شمار آورده شود و دیگر مناطق عربستان از این امر مستثنی باشند.

- دستگاه مذهبی وهابی در عربستان تنها نقش مرجعیت مذهبی و با اختیارات صرفا مذهبی را داشته باشد و مناطق مقدس عربستان تابع این موسسه یا دستگاه نباشند.

- دستگاه یا نهاد مذهبی وهابی هیچ‌گونه نظارتی بر دستگاه امنیت داخلی و ارتش و گارد ملی نداشته و اجازه دخالت در امور این سه دستگاه را نداشته باشد.

- انحلال دستگاه امر به معروف و نهی از منکر.

- انحلال دستگاه ارائه خدمات به شهروندان.

- تاسیس نیروی پلیس مذهبی ویژه مناطق مقدس که مکه مکرمه و مدینه منوره را دربرمی‌گیرد.

- توجه به قبایل و عشایر در ساختار و ترکیب حکومتی جدید با تقسیم مناصب و پست‌ها میان آنها متناسب با پراکندگی جمعیتی و مناطق حضور آنها.

- تغییر نام کشور عربستان سعودی.

درباره مورد اخیر منابع اروپایی تاکید می‌کنند که از جمله خطاهای استراتژیک و بزرگ "عبد العزیز بن سعود"، بنیانگذار عربستان سعودی نهادن نام خاندان خود بر این کشور بوده است و این موجب شده تا به شکل ناخودآگاه قبایل مناطق مختلف این کشور نگاهی خصمانه به آل سعود پیدا کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها