کد خبر: ۶۹۶۰۶
زمان انتشار: ۱۱:۱۵     ۰۷ مرداد ۱۳۹۱
جناب آقاي شمقدري، شما و تشكيلات شما با جايي مثل سازمان تبليغات اسلامي، حوزه هنري و خانه سينما علي رغم همه اختلافات زياد و تفاوت هاي فاحش تان در يك چيز مشتركيد و آن گروه گرايي و نگاه گروهي و حزبي شما حضرات است كه بر فرهنگ سايه انداخته.
چيزي به نام شوراي عالي سينما حاصل همين نگاه شماست كه براي بزرگ جلوه دادن جايگاه خود آن را ابداع كرديد و هر از چند گاه آن را با حضور رئيس جمهور برپا مي كنيد. در يكي از خبرهاي مربوط به همين شورا آمده بود كه قرار است در جلسه اي با حضور «رئيس جمهور» درباره دلايل ريزش مخاطب سينما بحث شود! واقعا انتشار چنين خبري مضحك نيست؟ اينكه كار را به جايي رسانده ايد كه رئيس جمهور كشور درگير بحث ريزش مخاطب سينما شود.
آيا هيچ دقت كرده ايد از زمانيكه شوراي عالي سينما تشكيل و دغدغه شما و آقاي رئيس جمهور درباره مباحث مختلف سينما و رفع مشكل سينماگران جدي تر و بيشتر شده مشكلات جامعه سينمايي و ناخشنودي و نارضايتي اهالي سينما و تشنج ها نيز به همان ميزان افزايش يافته است!
آقاي شمقدري شما وضعيت كنوني سينما را كه حاصل سياست هاي خودتان است به خوب بودن توصيف مي كنيد و آمار مي دهيد درست مثل خيلي از مديران ديگر، اما در ارائه گزارش عملكردتان صادق نيستيد. مثلا وقتي مي گوييد توليد امسال سينماي ايران خوب است نمي گوييد كه بخش عمده اين خوب بودن!!!مرهون چرخه بزرگي از فيلم هاي ميلياردي و غيرميلياردي است كه شما با پول دولت و حمايت خودتان ايجاد كرده ايد و سرمايه گذاري و مشاركت بخش غيردولتي را به پايين ترين درجه كاهش داده ايد. يكي از اين پروژه هاي ميلياردي شما فيلم اسي نيك نژاد است كه در صورت ساخته شدن همچون داغ ننگي بر پيشاني اين دوره مديريت فرهنگي نظام باقي مي ماند.
تنها نگاه سخيف و سطحي براي دفاع از نظام و يا توجيه يك خطا مي تواند موجب شود تصور كنيم كسي كه با جريانات ضدانقلاب خارج نشين همراهي ندارد، به فتنه 88 هم آلوده نشده و در ساختن مسجد و قبرستان اختصاصي در لس آنجلس مشاركت داشته، يك فرد معتقد به نظام و انقلاب اسلامي و عاشق وطن و اسلام است و شايسته تقدير!
دوستي مي گفت اين نوع نگاه نتيجه تفكر انحرافي است كه اكنون بر اين مديريت نيز سايه انداخته؛ اما من معتقدم مشكل اصلي اين است كه نگاه حضرات اساسا فاقد انديشه و تفكر است چه رسد به اينكه انحرافي هم باشد.
رئيس سازمان سينمايي كشور، ببينيد كارتان به كجا كشيده كه براي موفقيت در عرصه بين المللي و جذب مخاطب جهاني و تغيير نگاه غربي ها به ايران و انقلاب اسلامي و به قول خودتان «ايجاد ترك» در باور آنها متوسل به اسي نيك نژاد شده ايد! آيا از خودتان نمي پرسيد كه اگر اين آقا قدري بضاعت و عرضه ساخت فيلم تاثيرگذار در عرصه جهاني داشت بايد طي اين سه دهه ذره اي از اين جنم و جوهره را در ساخت فيلمي غير از مشاركت در فيلم هاي «پرنو» نشان مي داد؟
راستش مساله اينجانب به خلاف ديدگاه بسياري از همكارانم به هيچ وجه اختصاص بودجه پنج ميلياردي به پروژه مذكور نيست چرا كه شاهديم شما نسبت به كارهايي كه مورد تاييد خودتان باشد از اين گونه دست و دل بازي ها و خرج كردن از كيسه دولت دريغ نمي كنيد. مساله اين است كه ما نمي خواهيم كسي كه عافيت طلب و لس آنجلس نشين بوده و در ساخت فيلم هاي مستهجن (به اذعان خودتان) مشاركت داشته و خوشنام نيست از جايگاه و منزلت زن ايراني بگويد چه رالي سوار باشد، يا غير آن. به شما توصيه مي كنم باقيمانده دوره مديريت تان را بيش از اين مخدوش نكنيد.
آقاي شمقدري درباره چگونگي مديريت جنابعالي سخن فراوان است كه در جايش مطرح مي كنم، اما در اين نوشته فقط به چند برداشت از رفتارهاي شما كه در ذهنم باقي مانده اكتفا مي كنم.
برداشت اول مربوط به جلسه ديدار كارگردان هاي سينما با مقام معظم رهبري است در سال .85 در آن جلسه رئيس وقت كانون كارگردانان سينماي ايران، مجيد مجيدي و يكي دو نفر ديگر در دفاع از جايگاه سينماي ايران و حضور آن در عرصه بين المللي و موفقيت در جشنواره ها سخن گفتند كه با عكس العمل تند و آتشين و انقلابي! جنابعالي در مذمت اين نوع سينما مواجه شدند. خوب به ياد دارم كه در نكوهش ديدگاه اين دوستان كم نگذاشتيد. برداشت دوم مربوط است به جشنواره بيست و هفتم فجر و پا درمياني تان براي حل مشكل فيلم درباره الي. فيلمي از همان نوع سينما كه در جلسه مذكور در رد و كوبيدن آن نطق كرديد اين بار دفاع كرديد! و برداشت سوم هم حمايت از اسي نيك نژاد است و دفاع جانانه شما از فيلمي كه هنوز ساخته نشده.
وقتي اين رفتارها و برخوردهاي ضد و نقيض و چندگانه شما را در مورد سينما كنار هم مي گذارم از خودم مي پرسم: وقتي شمقدري از سينما حرف مي زند واقعا از چه چيزي حرف مي زند؟

كيهان/
علي وزيريان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها