کد خبر: ۶۹۴۱۸
زمان انتشار: ۲۱:۴۵     ۰۵ مرداد ۱۳۹۱
ايران با اجراي دو طرح ضربتي و توسعه زودهنگام قصد برداشت بيشتر از ميدان مشترك نفتي فروزان را دارد.
اين ميدان نفتي كه با عربستان مشترك است در سال 1345 با ذخيره نفت در جا معادل دو ميليارد و 309 ميليون بشكه نفت كشف شد.
آمارهاي غيررسمي حاكي از آن است كه در حال حاضر ايران به طور متوسط روزانه بين 45 تا 50 هزار بشكه و عربستان سعودي با كمك شركت آمريكايي «مك در موت» از نيمه مشترك ميدان فروزان (مرجان) روزانه حدود 450 هزار بشكه طلاي سياه برداشت مي كند.
با اين وجود در برنامه پنجم توسعه شتاب در طرح توسعه اين ميدان عظيم نفتي و خروج توسعه آن از بلاتكليفي چندين ساله در دستور كار قرار گرفته است و هم اكنون 2 طرح توسعه بلندمدت و ضربتي براي افزايش ظرفيت توليد نفت و گاز در ميدان فروزان اجرايي شده است.
در مجموع پيش بيني مي شود در صورت اجراي دو طرح ضربتي و 24 ماهه توسعه ميدان نفتي فروزان، امكان استخراج روزانه 100 هزار بشكه نفت خام و بيش از 250 ميليون فوت مكعب گازهاي همراه نفت فراهم شود.
مطابق با برنامه زمانبندي با اجراي طرح توسعه زودهنگام و ضربتي اين ميدان مشترك نفتي با عربستان، تعمير و بازسازي چاه هاي موجود و تزريق گاز هم در حال انجام است و با اجراي اين پروژه بدون نياز به حفاري چاه هاي جديد، امكان افزايش 55 تا 60 هزار بشكه اي توليد روزانه نفت وجود دارد.
همچنين يك طرح توسعه 24 ماهه از ابتداي سالجاري براي توسعه اين ميدان نفتي تعريف و عملياتي شده است كه در اين بخش، براي طراحي، ساخت، نصب و راه اندازي 2 پايه سكو، 2 سكوي توليد و زيست، 156كيلومتر خط لوله زير دريايي تا جزيره خارك و بين سكويي وحفاري چاه هاي جديد دريايي برنامه ريزي شده است.
مهمترين ويژگي توسعه 24 ماهه توسعه ميدان مشترك فروزان، طراحي، نصب و راه اندازي بزرگترين پايه سكوي 6 پايه منطقه خليج فارس به وزن تقريبي چهار هزار تن است كه در شرايط فعلي آخرين مراحل نصب و راه اندازي آن در دست انجام است.
اميرسعيد نجفي قائم مقام شركت مهندسي و ساخت تأسيسات دريايي در گفتگو با مهر با اشاره به اينكه هم اكنون ساخت دومين پايه سكو (جكت) طرح توسعه ميدان فروزان بيش از 55 درصد پيشرفت اجرايي دارد، گفت: با نصب جكت اول، پيش بيني مي شود دومين جكت تا شهريور ماه سال جاري در خليج فارس نصب و راه اندازي شود.
وي همچنين از انجام مطالعات مهندسي و طراحي ساخت سكوهاي اصلي توسعه اين ميدان نفتي خبر داد و افزود: در مجموع وزن سكوهاي اصلي توليد و زيست و برخي از متعلقات اين پروژه فراساحلي حدود 10 هزار تن برآورد مي شود.
اين مقام مسئول با اعلام اينكه براساس برنامه زمانبندي پيش بيني مي شود توسعه بخش فراساحلي اين ميدان نفتي تا پايان سال 1392 در خليج فارس به اتمام برسد، تاكيد كرد: البته در صورتي كه كارفرما تامين منابع مالي اين طرح نفتي را در دستور كار قرار بدهد.
گفتني است ميدان مشترك نفتي فروزان در 100 كيلومتري جنوب غرب جزيره خارك واقع است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها