کد خبر: ۶۹۱۰۲
زمان انتشار: ۱۲:۰۲     ۰۴ مرداد ۱۳۹۱

فارس: فرید زکریا، سردبیر هفته‌نامه آمریکایی تایم و از اساتید شناخته شده مسائل سیاست خارجی در آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه سی. ان. ان دلایل ورشکستگی پی در پی شهرهای آمریکا را شرح داد.

مجری برنامه سوال خود از این نظریه‌پرداز مسائل سیاست خارجی را اینگونه آغاز می‌کند: «هفته گذشته هنگامی که شنیدم شهر سن‌برناردینو در کالیفرنیا اعلام ورشکستگی کرد، متعجب شدم.»

«این اعلام ورشکستگی، مشابه اقدامی بود که پیش از آن ماموت‌لیکز و استاکتون، که آن‌ها هم در کالیفرنیا هستند، پیش گرفته بودند. قبل از آن‌ها هم هریسبورگ، پنسیلوانیا، جفرسون، آلباما و سنترال فالز اقدام به چنین عملی کرده بودند.»

«در دنیا چه اتفاقی می‌افتد؟ شرکت‌ها مرتبا دارند ورشکسته می‌شوند ـ اما چه اتفاقی می‌افتد که یک شهر ورشکست می‌شود؟»

زکریا در پاسخ به این سوال، ماهیت این دو نوع ورشکستگی را یکسان می‌داند و می‌افزاید در واقع شرکت‌ها بر اساس منشور ۱۱ اعلام ورشکستگی می‌کنند و از آن هدفهایی از قبیل بازنگری قرارداد‌ها، کوچک کردن اندازه شرکت و اخراج کردن نیروهای خود را دارند، ضمن اینکه منشور ۱۱ به آن‌ها اجازه بستن شرکت و تسویه حساب را نیز می‌دهد.

وی می‌افزاید این فرایند برای شهر‌ها امکان‌پذیر نیست، بنابراین آن‌ها بر اساس منشور ۹ اقدام به اعلام ورشکستگی می‌کنند که شهرداری‌ها را در بر می‌گیرند ـ یعنی شهر‌ها، شهرک‌ها، بخش‌های مالیاتی و صنایع همگانی. به گفته وی، اما شهر‌ها و شرکت‌ها از اعلام ورشکستگی اهداف مشابهی دارند.

به گفته فرید زکریا بعد از معرفی منشور ۹، ۶۴۱ مورد ورشکستگی شهرداری گزارش شده‌اند که بیشتر آن‌ها مواردی کوچک مثل صنایع همگانی را شامل شده‌اند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تاکید می‌کند: «اما هنگامی که کل یک شهر ورشکسته می‌شود، اوضاع خیلی پیچیده‌تر است، چرا که این ورشکستگی بر مشاغل بخش دولتی و سازمان‌های مهمی مانند اداره پلیس و اداره آتش‌نشانی تأثیرات منفی دارد.

البته زکریا معتقداست ورشکستگی یک شهر اثرات مثبتی نیز دارد.

وی درباره ورشکستگی شهرهای مهمی از ایالت کالیفرنیا معتقد است هزینه‌های مربوط به مستمری بگیران در کالیفرنیا از سال ۱۹۹۹، نزدیک به ۲۰ برابر شده بود.

«این روند ترسناک در همه‌جای آمریکا قابل مشاهده است و در یک کلام چیزی نیست که بتوان آن را حفظ کرد.»

زکریا درباره علت دوام‌ناپذیری آن‌ها می‌گوید که نتایج یک تحقیق جدید توسط موسسه پیو نشان می‌دهد که شکاف بین دارائی‌های این ایالت و تعهدات آن‌ها برای سود بازنشستگی بخش دولتی برابر با ۳۸/۱ تریلون دلار است؛ و این میزان تنها در سال ۲۰۱۰ به اندازه ۹ درصد افزایش داشته است و اگر در آن‌ها بازنگری صورت نگیرد باز هم افزایش خواهد یافت.

زکریا معتقد است آمریکا گام در راهی گذشته است که آینده‌اش را قربانی گذشته‌اش می‌کند و برای اینکه بتواند خودش را با هزینه‌های رو به افزایش بازنشستگی همگام نگاه دارد، ایالت‌ها و شهر‌ها سازمان‌های خود را کاهش می‌دهد؛

این مکانیسمی است که به زعم فرید زکریا به بیکاری دامن می‌زند. دولتهای ایالتی و منطقه‌ای در حال حاضر در آمریکا نسبت به سال ۲۰۰۷، حدود ۴۴۵ هزار کارمند کمتری دارند.

زکریا در پایان تصریح می‌کند: «من نمی‌گویم ورشکستگی چیز خوبی است. در واقع، ورشکستگی سازو کاری است که به ما اجازه می‌دهد به وضعیت اضطرار اقرار کنیم و درباره قراردادهایی که کشور را به ورشکستگی می‌کشانند، مذاکره‌ای دوباره کنیم.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها