کد خبر: ۶۸۶۶۲
زمان انتشار: ۱۷:۵۳     ۰۱ مرداد ۱۳۹۱
به گزارش «ندای انقلاب»، پایگاه اطلاع رسانی جماران در اقدامی تامل برانگیز، به بهانه ی بررسی حجاب و عفاف در جامعه، اقدام به زیر سئوال بردن وظیفه دولت اسلامی در احیا و صیانت از این فرضیه دینی کرده است.
در بخشی از این مقاله که با عنوان «بررسی الزام حجاب» به قلم محمد علی ایازی، از اعضای مجمع مدرسین و محققین حوزه منتشر شده، چنین آورده شده است: «هر چند پوشش زن از نظر اسلامی تردید ناپذیر است و در میان متون فقهی و برخی تک‌نگاری‌ها درباره ضرورت تثبیت فرهنگ حجاب سخن گفته شده، اما درباره الزام حجاب از سوی دولت سخنی گفته نشده و تمام سخنان مستقیم و غیرمستقیم نویسندگان در توجه به اهمیت و بایستگی عفت و پوشش بوده است و این ریشه در آموزه‌های دینی (قرآنی و حدیثی) دارد؛ چرا که در هیچکدام از این منابع، مطلبی در جهت الزام حجاب نیامده و هیچ حدیثی مبنی بر اینکه در حکومت پیامبر(ص)، امام علی (ع) و حتی خلفا و حکام اسلامی، کسی را بر عدم رعایت حجاب مواخذه و مجازات کرده باشند، نقل نشده است. »
وی در ادامه با اشاره به مستنداتی که شخصا به آنها دست یافته می افزاید: «از سوی دیگر، چنان که توضیح داده شد، هیچکدام از ادله فقهی اقامه شده، نه سیره عقلا، نه اطلاقات ادله روایات و نه روایات امر به معروف و نهی از منکر دلالت بر الزام حکومتی حجاب ندارد.»
این مواضع در حالی از سوی وبسایت منتسب به بیت امام راحل منتشر می شود که آن پیر سفر کرده، خود بزرگترین مدافع حریم اسلام و حدود الهی بود و در روزگار پر التهاب آغازین انقلاب، بی واهمه از فشارهای ملی گرایان و دلباختگان شرق و غرب ، یگانه منادی و پشتیبان اجرای حکم الهی حجاب در جامعه بود .
از سوی دیگر سالهاست که اقشار متدین و انقلابی ایران نسبت به رواج مصادیق بدحجابی در سطح جامعه انتقاد دارند. به طوریکه در یک نگاه گذرا به نمازهای جمعه و مواضع مراجع در سالهای اخیر مشخص می شود مسئله پوشش اسلامی به دغدغه ای برای مردم انقلابی ایران مبدل شده است.
اما متاسفانه هربار عده ای با اغراضی نامعلومی می کوشند تا اولا بحث حجاب و اهمیت شرعی آن را به یک مسئله اجتماعی و یا فردی تنزل بدهند و ثانیا با هجمه سنگین به نهادهای مدافع حدود شرعی و اخلاقی حجاب، از جمله پلیس امنیت اخلاقی که مسئولیت امر به معروف و نهی از منکر در حوزه حجاب و عفاف را به عنوان یک واجب کفایی عهده دار شده ، هزینه دفاع از آرمانهای انقلاب و آموزه های اسلامی را افزایش دهند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۳ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۱
۰
۰
لطفا لینک خبر از سایت مربوطه
پاسخ
رحیم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۶ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۱
۴
۴
به نظر پاسخ نظرات رو باید با نظرات قابل قبول داد نه اینکه به هر حرف و سخنی که مخالف نظرات شما باشه باید بتازید ، در این مبحث هم آقای ایازی بر اساس مستندات موجود و برداشتهای خودشون نظری اعلام کرده اند که جای بررسی و تامل داره بیایید همدیگر رو به سادگی متهم به بیدینی نکنیم دین الهی اصولی داره که معلومه ، فروعش هم معلومه ، پس روی مسائل خاصی که برداشتهای بسیاری ازش شده ، دیگران رو متهم نکنید
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۱ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۱
حالا کی متهم به بیدینی شده در متن ؟؟؟؟
شما که دم از دین می زنی سعی کن تهمت ناروا نزدی مثلا برادر
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۳ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۱
آقا رحیم عزیز!
لطف کنید و نظر بنده را که به نام خودم (امیر) نوشته ام بخوانید تا متوجه شوید که هرکسی حق اظهار نظر در مورد مسائل تخصصی را ندارد. متشکرم
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۱ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۱
۳
۱
اولا جناب ایازی با این سخنان نشان دادند که بهره ای از اجتهاد ندارند. زیرا هر طلبه کفایه خوان و بلکه رسائل و مکاسب خوان می داند که امر به معروف و نهی از منکر یک دستور عمومی و کلی است. به بیان دیگر خداوند در احکامی جداگانه واجبات (معروف) را بیان و محرمات (منکر) را هم مشخص فرموده است . در دستور دیگر هم امر به معروف و نهی از منکر را واجب کرده است که البته بر اساس شرایطی باید انجام شود و این شرایط را فقها در رساله هایشان بیان کرده اند. دیگر ضرورت ندارد که برای هر حکمی بصورت جداگانه امر به معروف و نهی از منکر را هم بیان کند. مثلا حکم نوشیدن شراب حرام است. از سوی دیگر نهی از منکر هم واجب است. اسلام دیگر در کنار بیان حرمت نوشیدن شراب نمی گوید نهی از آن هم واجب است. بلکه وجوب نهی از شرابخواری را در حکم کلی وجوب امر به معروف و نهی از منکر بیان کرده است.
ثانیا: آقای ایازی مراتب و شرایط امر به معروف و نهی از منکر را هم تشخیص نداده اند. زیرا هرکس در هر موقعیتی بر اساس شرایط خاص خودش واجب است که امر به معروف و نهی از منکر کند. هم افراد جامعه به عنوان شهروندان عادی این مسئولیت عظیم را در حد خودشان بر عهده دارند و هم دولت. زیرا دولت به عنوان زمامدار جامعه و انتظام بخش به امور موظف به امر به معروف و نهی از منکر است. منتهی امر به معروف و نهی از منکر اشخاص عادی و شهروندان بصورت ارشادی است و در صورتی که کسی امر به معروف یا نهی از منکر کرد و مورد پذیرش طرف مقابل قرار نگرفت، حق استفاده از زور را ندارد، مگر در شرایطی خاص با اجازه ولی فقیه و یا با دستور ایشان. ولی دولت به لحاظ مسئولیت اجتماعی اش موظف است که در مرحله اول زمینه های ایجاد و بروز منکر را از بین ببرد، یعنی اجازه بروز منکر در جامعه را ندهد و در صورت تخلف عده ای از آن و اصرار ایشان به تجری در برابر احکام الهی به ویژه در امور اجتماعی موظف به الزام آنان به تبعیت از حکم خداست.
ثالثا: معلوم است که حجاب یک موضوع فردی نیست. بلکه به خاطر تاثیرات عمیق اجتماعی، دینی و فرهنگی اش بر روی دیگر آحاد شهروندان، دولت موظف به ورود در این مقوله است.
رابعا: سخنان ایشان از دیگر جهات هم دارای اشکالات جدی است که در این مقال فرص پرداختن به آنها نیست.
منظور بنده از این همه آن بوده است که نمی توان هرکسی را کارشناس امور دینی دانست، حتی اگر درلباس شریف روحانیت باشد. کارشناسان امور دینی در موضوعات فقهی در وهله نخست، مراجع عظام تقلید و فقها ی بزرگوار و در راس همه ولی فقیه هستند و باید به نظرات ایشان توجه کرد. وگرنه هرکسی نمی تواند نه به بیان احکام و نه به بیان فلسفه احکام و مواردی نظیر آن دست بزند.
پاسخ
سیّد
NORWAY
۲۱:۴۹ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۱
احسنت به آقا امیر.
بارک ا...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۹ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۱
در قرآن كريم در مورد حجاب از بحث فرهنگسازي استفاده شده است. اي پيامبر به زنان خود بگو ...
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۱ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۱
۰
۰
حرف دل مارو زدي
پاسخ
وحید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۲ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۱
۲
۱
حجاب از نظر اسلام واجبه اما نباید اجبار باشه در واجب بودن حجاب شکی نیست کسی نمیگه حجاب را بردارید بلکه میگویند که اجبار آن را بردارید نباید به زور کسی را وادار به رعایت حجاب کرد
پاسخ
سیّد
NORWAY
۱۵:۴۰ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۱
شما این حرفها رو برای دیگران میزنی ولی اگه یک روز مادرتون یا خواهر و یا زنتان و یا دخترتان هوس کند با مینی ژوپ بیرون بره دیگه اون موقع خود شما زور و اجبار را لازم میدونید.
این نسخه ها را برای دیگران نپیچید لطفاً.
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۷ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۱
۰
۰
بنده کاملا با نظر امیر موافقم.به آقای ایازی میگویم اگر امام رحمت الله بود آقای ایازی جرات چنین حرفهایی را نداشت.نه تنها او بلکه همه آنهایی که گنده تر از دهانشان حرف میزنند و اگر آیت الله خامنه ای نباشد همینها مانند زمان قبل از انقلاب ناموس ایرانی را به حراج میگذارند.متاسفم برای خودمان که با چنین انسانهایی در کشوری اسلامی زندگی میکنیم.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها