به گزارش شبکه ایران، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم در دیدار با هیاتی از کشور آلمان که به منظور دیدار با این استاد فلسفه حوزه علمیه به شهر قم سفر کرده بودند، در سخنانی نسبت به انصراف و کناره گیری یونسکو از حضور در همایش روز جهانی فلسفه واکنش نشان داد.
این استاد حوزه علمیه قم در این باره ابراز داشت: بنده ضمن قدردانی از حضور شما مهمانان مطلبی را لازم است متذکر شوم و آن اینکه روزی در طی سال به نام روز جهانی فلسفه مطرح است و هر سال در یکی از کشورها در آن روز همایش فلسفی برگزار میشود.
ایشان گفتند: در این همایشها اندیشمندان فلسفی یا صاحب مقال هستند و یا صاحب مقاله، یا سخنرانی می کنند و یا مقالهای را ارائه می کنند.
آیتالله جوادی آملی ادامه داد: امسال این محفل جهانی در جمهوری اسلامی ایران تشکیل میشود و بسیاری از اندیشمندان ایرانی و غیر ایرانی نیز در آن شرکت میکنند، یونسکو که بخش فرهنگی سازمان ملل است بنا بود در این همایش حضور پیدا کند.
وی گفت: یونسکو خود را محروم کرده است و نمیگذارد این معارف والای انسانساز به جهان منتقل شود.
استاد برجسته سطح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: ما از اینجا این نصیحت را به عنوان یک گوشزد فرهنگی فلسفی به مسئولان یونسکو اعلام میکنیم که خود را از این فیض و فوض محروم نکنند.
طبق اعلام روابط عمومی بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء، این استاد برجسته حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تبریک عید قربان به عنوان یادگارهای ابراهیم خلیل(ع) و دیگر انبیا ابراهیمی، موسی کلیم، عیسی مسیح و پیامبر(ص) خاطرنشان کرد: ادیان الهی به ویژه ادیان ابراهیمی برای این آمدهاند که بشر را به حیات انسانی زنده کنند.
وی با بیان اینکه معجزه حضرت مسیح(ع) تنها زنده کردن فیزیکی مردگان نبود بیان داشت: تلاش آن حضرت بر این بود که جامعه را انسانی کند تا به حیات انسانی برساند.
آیتالله جوادی آملی گفت: این ادعا در قرآن کریم نیز به صورت شفاف بیان شده است؛ خداوند تبارک و تعالی در سوره انفال می فرماید ای کسانی که ایمان آوردید، وقتی که پیامبر اسلام شما را برای زنده شدن شما و چیزی که شما را زنده میکند، دعوت مینماید، اجابت کنید، زیرا که داعیه دین این است که بشر را زنده میکند.
وی با بیان اینکه حیات به سه قسم گیاهی، حیوانی و انسانی تقسیم می شود ادامه داد: زندگی گیاهی این است که موجودی خوب تغذیه کند، خوب رشد کند و خوب جامه دربر کند، یک درخت بیش از این سه کار ندارد، کوشش درخت این است که مواد غذایی را از زمین جذب، بدنه خود را تنومند و بالنده کند و جامه سرسبز و ظریف در برکند و خرم شود بیش از این سه کار از گیاه بر نمیآید.
استاد برجسته سطح عالی حوزه علمیه قم اظهار داشت: گروهی از انسانها به ویژه جوانان در حد حیات گیاهی به سرمی برند، یک جوان بیش از این سه کار هدفی ندارد، اگر کسی هدفی بیش از این نداشت، او یا نوجوان است و یا جوان، گرچه سنش کهنسال باشد و صد سال هم عمر کرده باشد نوجوانی بیش نیست.
ایشان
تاکید کرد: حیات گیاهی هیچ گاه رشد نخواهد کرد، زیرا در فلسفه دینی ثابت
شده که گیاه هیچ گاه ترقی نمیکند چون اصل، ریشه و دهانه آن در لجن است و
آنچه بالا آمده فروعات آن است و هر آنچه این گونه است هرگز رشد نمیکند.
مفسر
برجسته قرآن کریم دسته دوم را یادآور شد و گفت: گروه دوم کسانی هستند که
حیات حیوانی دارند، این گروه گذشته از سه کار قبلی غذا خوردن، بالندگی و
جامه دربر کردن، به فکر جاهطلبی، برتری بر دیگران، خونریزی، ستمگری، تفوق و
امثال اینها هستند.
وی گفت: اینها بر فرض که ترقی کنند، همانند یک شیر پیروز جنگل، گرگ درنده بیشه و یا مار و عقرب گزنده در دامنه کوهها هستند نه بیش از آن.
آیتالله جوادی آملی تاکید کرد: حیوان اگر در سایه تربیت یک آموزنده قرار گیرد، بخشی از فضائل را پیدا میکند، در فلسفه دینی نیز این مطلب تثبیت شده است که اگر یک سگ را آموزش دهند، این سگ شکاری بعد از شکار، با زحمت سنگلاخهای فراوان را طی می کند در حالی که گرسنه است و شکار لذیذ را به دندان میکشد و امانت را به صاحبش تحویل میدهد چون حیوانی تربیت شده است.
وی بیان داشت: اگر انسانی اهل وفا و امانت نبود و در مقابل اهل رشوه و خیانت بود، چنین فردی در فرهنگ دینی از حیوان نیز بدتر است چه آنکه خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم فرمود: "اولئک کالانعام بل هم اضل. " چون حیوان وقتی تربیت شد، امین است و خیانت نمیکند، اما این گروه با وجود اینکه تربیت به آنها رسید اما خیانت می کنند.
آیتالله جوادی آملی گفت: اینکه حضرت مسیح(ع) فرمود من مرده را زنده میکنم و همچنین در قرآن کریم آمد که دین حیاتبخش است و مردهها را زنده میکند، بخش مهم آن این است.
وی افزود: آنها که دارای حیات گیاهی هستند و طرفی از حیات انسانی نبستهاند و از آن فیضی را نبردهاند، دین برای آنها آمده است که اینها را زنده و جامعه را پویا کند.
این استاد برجسته حوزه علمیه قم ابراز داشت: اکنون که اقسام سه گانه حیات روشن شد، معلوم میشود که جامعه بشری نیازمند حیات انسانی است و رسالت مسئولان دین اعم از حوزههای دینی در ایران و کلیساهای مسیحی در خارج از کشور زنده کردن دین و مردم است و این مسئله نیز متوقف بر آن است که اعضای کلیسا و حوزوی اول به حیات انسانی زنده شوند و این معارف را به خوبی منتقل کنند تا جامعه بشری طعم زندگانی انسانی را بچشد.
وی بیان داشت: علم در عصر کنونی پیشرفتهای چشمگیری دارد، اما خونریزیهایی که در این عصر اتفاق میافتد در عصرهای قبل از این پیشرفتها این اندازه نبود.
آیتالله جوادی آملی خطاب به هیئت آلمانی حاضر در جلسه بیان داشت: شما الان مهمان جمهوری اسلامی ایران هستید و مشاهده میکنید که در کشورهایی که در شرق و غرب ایران واقع شدهاند، روزانه شاهد کشتار انسانهای بیگانه و ظلمهای بسیار فراوانی هستیم، در بسیاری از کشورهای دیگر نیز وضعیت این گونه است و عدهای مظلوم زیر ظلم جباران و ستمکاران هستند؛ که باید توجه داشت این مسائل از خوی حیوانی و جنگلی نشات میگیرد.
وی افزود: مراکز دینی اعم از حوزههای دینی ایران و کلیساهای غیر ایران موظف هستند که جامعه را از این خونریزیها نجات دهند.
آیتالله جوادی آملی در ادامه سخنان خود بیان داشت: خداوند تبارک و تعالی برای اینکه گوهر فطرت و عقل در دسترس اهریمنهای داخلی نباشد، آن را مستور و در وجود ما نهادینه کرد، همانگونه که معدن طلا را در دل خاک مستور کرد.
وی افزودند: عقل که انسان را از حیات گیاهی به انسانی میرساند، در دسترس نیست، زیرا موجود محسوس، کار محسوس و در دسترس می کند نه ملکوتی و لذا این مسئله در وجود ما نهادینه شده است.
آیتالله جوادی آملی تصریح کرد: خداوند تبارک و تعالی، انبیای الهی که معدن شناس و معدن کاو هستند را فرستاد تا هویت اصلی انسان را به او نشان دهند و به او بگویند ای انسان تو این گوهر را که در وجود تو است، ارزان از دست مده.
وی اظهار داشت: اما آنهایی که زندگی گیاهی دارند اگر به مکتب انبیا بروند و از چراغ وحی کمک بگیرند، از سرمایه درونی خودشان باخبرند و میفهمند لذیذتر از حیات گیاهی، حیات حیوانی و دقیقتر و حساب شدهتر از آن حیات انسانی است.
وی تاکید کرد: کسانی که در جاهلیت به سر میبردند، انبیا الهی به سراغشان رفتند و عدهای که حرف انبیا را گوش کردند، از حیات گیاهی به حیات انسانی رسیدند و آنهایی که در حیات گیاهی به سر میبرند، چون خودشان را نشناختند در آنجا ایستادهاند، انبیا آمدهاند گفتند اگر آن را بشناسید خود را ارزان نمیفروشید و ساکت و ایستا نمیشوید.
وی افزود: وظیفه ما در برخورد با آنها نهایت ادب و احترام است منتهی جوانان را باید با هویت برترشان آشنا کنیم و آنهایی که مبتلا به زندگی حیوانی هستند را به زندگی برترشان هدایت کنیم.
مرجع تقلید جهان تشیع در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ما باید از سخن نابجا و سکوت بی جا پرهیز کنیم گفت: آن روزی که عدهای از دینداران سخن نابهجا گفتند و گفتند دین از سیاست جداست، زمینه انزوای خود را فراهم کردند و امروز هم که برخی از سخنان دیگر به نحوی دیگر مطرح میشود.
وی تاکید کرد: انبیا نه آن سخن ناروا را زدند و نه این سکوت بیجا را داشتند، از سخنان جهانی حضرت مسیح این است که اگر کسی زخم خوردهای را ببیند و برای درمان زخم او کوشش نکند، شریک ظلم ظالمانی است که بر پیکره مظلوم تیغ زدهاند.