کد خبر: ۶۸۰۳۷
زمان انتشار: ۱۱:۱۲     ۲۹ تير ۱۳۹۱
انفجار در سوریه و مرگ مردان کلیدی بشار اسد، مهمترین رخداد روز گذشته بود که در صفحات روزنامه‌های صبح امروز ایران بازتاب گسترده‌ای داشت.
صفحه نخست روزنامه‌های آخرین روز هفته، پر است از تصاویر نظامی‌های بلندپایه سوری که روز گذشته در انفجار انتحاری در دمشق کشته شده بودند.

عصر روز گذشته، انفجاری انتحاری در ساختمان دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی سوریه رخ داد که منجر به مرگ وزیر دفاع و معاون وی شد و آنها را به تیتر یک روزنامه‌های صبح امروز ایران تبدیل کرد.

در این باره، روزنامه اطلاعات در گزارش یک خود با نام «انفجار مهیب در وزارت امنیت ملی سوریه» از کشته شدن «داود راجحه» وزیر دفاع، «آصف شوکت» معاون ستاد ارتش، «حسن تورکمانی» مشاور نظامی و «حافظ مخلوف» رئیس کمیته تحقیقات دستگاه اطلاعاتی در دمشق خبر داد.

تهران امروز هم این انفجار‌ها را منتسب به غرب دانست و از «ترور در قلب دمشق با چراغ سبز غرب» خبر داد و درباره مسئولیت انجام عملیات نوشت: «در همین حال، نیروهای مخالف سوریه به نام «ارتش آزاد سوریه» و گردان «لواءالاسلام» که مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفته‌اند، اعلام کردند که حمله انتحاری نبوده و مخالفان در چند روز گذشته با همکاری محافظان ساختمان مورد حمله، مواد منفجره را وارد ساختمان کردند و انفجار از راه دور کنترل شده است».

روزنامه کیهان هم رد پای آل سعود و آمریکا را در این انفجار‌ها مشهود دانست و در گزارش خود درباره سومین روز درگیری‌های دمشقق نوشت: درگیری ۴۸ ساعت اخیر در محله «المیدان» دمشق، مرگ حدود ۵۰۰ شورشی به دست نیروهای دولتی و جراحت ۷۷ نفر دیگر از آن‌ها را در پی داشت. ۴۰۰ نفر از شورشیان نیز خود را تسلیم نظامیان دولتی کرده‌اند. تروریست‌ها طی حملات خود، مردم را حتی در خانه‌هایشان هدف قرار می‌دادند. حمله به یک ساختمان سه طبقه، حمله به محله تجاری رکن الدین و شلیک گلوله به سمت راننده آمبولانس و همراه وی، از جمله این اقدامات است».

روزنامه شرق هم دمشق را در شوک انفجار خواند و از نشست پنج عضو دایم شورای امنیت در آخرین ساعات روز گذشته خبر داد و نوشت: «عنان ساعاتی پس از انفجار خواستار تعویق رای گیری نشست شد».
 
اما غیر از ترور امرای نظامی و مردان کلیدی اسد که گویا، در روزهای آتی رویدادهای مهی را در سوریه رقم بزند، روزنامه‌های صبح امروز، روز بی‌دردسر و آرامی را پشت سر گذاشتند.

روزنامه ایران در گزارشی از قول سخنگوی اقتصادی دولت نوشت که ایران با ۱۵۰ کشور جهان تبادلات اقتصادی انجام می‌دهد. شمس الدین حسینی گفت: «هر چند مانع‌تراشی‌هایی برای اقتصاد ایران انجام می‌شود، اما تعامل اقتصاد ایران با اقتصادهای جهان همچنان ادامه دارد».

این روزنامه در بخشی دیگر نامه‌ای از علی اکبر جوانفکر خطاب به رئیس‌جمهور را به چاپ رسانده که در آن مشاور رئیس‌جمهور از وی برای حمایت از خبرنگاران استمداد طلبیده است.
در بخشی از این نامه آمده: «در این هفته، آقای کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی را به دلیل دفاع منطقی و محترمانه از فعالیت‌های قانونی، عالمانه، دقیق و صحیح روزنامه از جلسه خبری اخراج کرد و در کنفرانس خبری خود روزنامه را آماج توهین، تهمت و افترا قرار داد و مانع از آن شد که خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی و روزنامه از حیثیت حرفه‌ای خود دفاع کنند. بدون تردید، ادامه این روند به هیچ وجه زیبنده نظام جمهوری اسلامی ایران و جایگاه مسئولان کشور در رده‌های مختلف نیست».
 
دو روزنامه همشهری و تهران امروز، همزمان به اخبار گوناگونی که در روزهای گذشته در خصوص کاندیداتوری محمد باقر قالیباف در روزنامه‌ها منتشر شده بود، واکنش نشان دادند. در این میان، تهران امروز با چهار مطلب «برنامه به ‌جای تخریب»، «تخریب چهره‌ها؛ خواسته دشمنان است»، «تخریب انتخاباتی زیبنده جامعه اسلامی نیست» و «ائتلاف سه‌ضلعی برای تخریب» به دفاع تمام قد از شهردار تهران پرداخته است.

در بخشی از این گزاش، «ائتلاف سه‌ضلعی برای تخریب» که بخش‌هایی از آن در همشهری نیز به چاپ رسیده، آمده است: «در حالی که حدود ده ماه دیگر تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری مانده است، موج تازه‌ای از تخریب مدیریت شهری تهران توسط رسانه‌های چند جریان کشور آغاز شده است. در سه روز گذشته، تخریب مدیریت شهری تهران توسط رسانه‌های چند طیف مختلف سیاسی از جمله اصلاح‌طلبان، جبهه پایداری و جریان انحرافی به طور ویژه پیگیری شده است».
 
بحث تغییر قانون انتخابات که در هفته گذشته ابتدا توسط عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان و سپس علی لاریجانی مطرح شده بود، با سخنان روز گذشته محمدرضا باهنر وارد فاز جدیدی شد. در حالی که علی لاریجانی در دیدار با آیت‌الله محمد یزدی از دستور مقام معظم رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص تصویب سیاست‌های کلی قانون انتخابات سخن گفته بود، روز گذشته باهنر اعلام کرد که تدوین سیاست‌های کلی تغییر قانون انتخابات به دلیل برخی مشکلات از دستور کار مجمع خارج شده است. این بخشی از گزارش سیاسی روزنامه شرق است که در آن، باهنر پیشنهاد انتقال برگزار کننده انتخابات از قوه مجریه به نهادی دیگر را مطرح کرده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها