کد خبر: ۶۸۰۲
زمان انتشار: ۰۹:۲۵     ۲۶ آبان ۱۳۸۹
استاد تاريخ دانشگاه تل‌آويو در كتاب جديد خود با عنوان داستان ساختگي قوم يهود نشان مي‌دهد كه بيشتر يهوديان در واقع از نسل نوديناني هستند كه سرزمين مادري آن‌ها غير از خاورميانه و در اروپاي شرقي بوده است.

به گزارش598 به نقل از فارس، مجله "بارنز ريويو " (TBR) در گزارشي به بازتاب‌هاي انتشار كتاب جديد "شلمو سند "، (Shlomo Sand) محقق يهودي و استاد تاريخ معاصر دانشگاه "تل‌آويو " در اسرائيل پرداخته است. از كتاب‌هاي ديگر اين نويسنده مي‌توان به كتاب مشهور "چه وقت و چگونه ملت يهود ساخته شد؟ " اشاره كرد. او در كتاب‌هاي خود معمولاً عقايد صهيونيست‌ها را به چالش مي‌كشد. كتاب جديد او كه به زبان عبري نوشته شده است با عنوان "داستان ساختگي قوم يهود " با فروش بي‌سابقه كتاب خود، اسرائيل را به لزره در آورد، اين كتاب در حال حاضر در كتاب‌فروشي‌هاي مطرح آمريكا نيز در دسترس است.
در ابتداي گزارش مجله بارنز ربويو كتاب سند را در نشان دادن اين قضيه بسيار قوي و بي‌مهابا دانسته و مي‌نويسد: تقريبا هر چيزي كه ما در مورد تاريخ يهود مي‌دانيم ممكن است درست نباشد يا حداقل به‌طور قطع حقيقت آن چيزي نيست كه بسياري از افراد آن را به‌عنوان اصول ديني به نسل‌هاي بعدي منتقل مي‌كنند.
به‌خاطر نفع زيادي كه كتاب سند عايد ناشرش كرد، او تصميم گرفت كه يك وب‌سايت ويژه اين كتاب راه‌اندازي كند. در اين وب‌سايت نقدها و گزارش‌هاي مربوط به مباحث كتاب و مصاحبه با نويسنده گنجانده شده است. اين وب‌سايت در (Inventionofthejewishpeople.com) در دسترس است. در اين سايت، ناشر بخش‌هاي جالب توجهي از كتاب را آورده كه قسمت‌هايي از آن در زير مي‌آيد:
كتاب تاريخي "تور دو فروس " افسانه‌ها و تابوهاي موهوم تاريخ اسرائيل را در هم مي‌كوبد و كتاب "داستان ساختگي قوم يهود " دلايل ديگري در مورد اين قصه‌ها و تابوها ارئه مي‌كند كه بايد خوانده شود و مدنظر قرار گيرد.
اين گزارش سپس با پرسيدن اين سوالات كه آيا واقعا يك تبعيد اجباري در قرن يكم توسط روميان اعمال شده است؟ آيا مي‌بايست ما، يهوديان را كساني بدانيم كه در طول دو هزارسال، هم يك گروه قومي متمايز بوده و هم يك ملت شناخته شده كه نهايتا به سرزمين موعود خود برگشتند؟ مي‌نويسد: شلمو استدلال مي‌كند كه بيشتر يهوديان در واقع از نسل نوديناني هستند كه سرزمين مادري آن‌ها غير از خاورميانه و در اروپاي شرقي بوده است. شكل‌دهي به قوم يهود با اين گروه‌هاي متمايز، تنها مي‌تواند تحت نفوذ تاريخ‌سازي قرار گرفته باشد كه در واكنش به افزايش ناسيوناليسم در سراسر اروپا شكل گرفته است.
برخلاف گفته تاريخ‌نگاران قرن 19 و روشنفكران قرن 20 كه خاخام‌ها را به‌عنوان معماران هويت يهودي معرفي كردند، كتاب "داستان ساختگي قوم يهود "، روايت تازه‌اي از شكل‌گيري اسرائيل افشا مي‌كند و تحليلي متهورانه از ناسيوناليسم آن‌ها را به ما مي‌دهد. در اين كتاب از تاريخ يهود به‌عنوان افسانه‌اي قديمي ياد شده است.
اين گزارش در پايان كتاب سند را پايه‌گذار ايجاد تصوير جديد از اسرائيل دانسته و مي‌افزايد: مباحثات سند شلمو مقاصد تاريخ‌نگاران و سياست‌مداران را مورد انتقاد قرار دهد و پي بردن به اهميت اصلي جنگ‌هاي خاورميانه، اين انتقادات را تاييد مي‌كند. راه‌حل‌هاي ديپلماتيك بدون درك صحيح گذشته اسرائيل و با ديدگاه‌هاي مخالفي كه امروزه وجود دارد به احتمال زياد هم‌چنان بي‌اثر خواهد ماند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها