کد خبر: ۶۷۷۹۱
زمان انتشار: ۱۳:۴۲     ۲۷ تير ۱۳۹۱
بین پنج گزینه دادن مشوق‌های اقتصادی به ایران، اعمال تحریم‌های اقتصادی، حمایت از مخالفان نظام، اقدام نظامی و پذیرش ایران مسلح به سلاح هسته‌ای، شهروندان آمریکا، اروپا و همچنین همسایگان ایران، نظریات خود را اعلام کرده‌اند؛ جالب اینکه یکی از کشورهای مسلمان، خطر ایران هسته‌ای را بیش از همه دانسته است و آن کشور هم عربستان نیست.
تابناک به نقل از وب‌سایت شورای روابط خارجی آمریکا نوشت: «استوارت پاتریک»، مدیر برنامه نهادها و حکومت جهانی در شورای روابط خارجی ایالات متحده، دیدگاه‌های عمومی درباره برنامه هسته‌ای ایران را مرور کرده است.

دولت اوباما امیدوار بود که تحریم نفتی و افزایش فشارهای بانکی، باعث شود که ایران در مسأله هسته‌ای با غرب سازش کرده و فعالیت‌های غنی‌سازی خود را متوقف کند؛ اما با تحقق نیافتن این انتظار آمریکا و سختی مذاکرات ایران و پنج به علاوه یک در مسکو، دولت و کنگره آمریکا به سمت منزوی کردن بیشتر ایران خواهند رفت.

بنا بر این گزارش، پنجشنبه هفته پیش، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، حرکاتی را برای مسدود کردن حفره‌های رژیم تحریم‌ها علیه ایران آغاز کرد و افراد و شرکت‌های جدیدی را که گمان می‌رود به ایران در دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کنند، در لیست سیاه گذارد.



در همین حال، کنگره آمریکا، به دنبال اقدامات شدید‌تر برای تأثیرگذاری بر اقتصاد ایران است. برخی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا و از جمله «هوارد برمن»، عضو ارشد و دمکرات کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا مدعی هستند که آنچه تاکنون علیه ایران انجام شده، خوب بوده ولی ناکافی است و باید تشدید شود. این در حالی است که عده‌ای از جریانات تندرو، بنا دارند تا کنگره آمریکا را در فشار گذارند تا یک مجوز استفاده از زور (AUMF) علیه ایران صادر کند تا به این ترتیب، تهدیدات آمریکا علیه ایران جدی به نظر برسد.

اما در زمانه تلاش‌های شدید سیاسی علیه ایران، در ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی، افکار عمومی حامی تحریم‌ها علیه ایران و مخالف استفاده از نیروی نظامی هستند. یک تحلیل جدید درباره دیدگاه افکار عمومی درباره اشاعه سلاح‌های هسته‌ای که توسط شورای روایط خارجی و برنامه دیدگاه‌های سیاست بین‌الملل (PIPA) انجام شده، بیانگر برخی دیدگاه‌های مهم در افکار عمومی غرب در این مورد است:

ـــ آمریکایی‌ها عمیقا نگران دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هستند. اکثریتی قاطع از شهروندان آمریکایی بر این باورند که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای و تهدیدی جدی علیه امنیت ملی آمریکاست. آن‌ها در اینکه بشود جلوی حمله ایران هسته‌ای به اسرائیل را گرفت، تردید دارند؛ به عبارت دیگر، آنها بر این باورند که نمی‌توان انتظار داشت ایران عقلانی رفتار کند. این دیدگاه با شدت کمتری در میان اروپایی‌ها هم وجود دارد؛ جالب این که نگرانی‌ها در جهان اسلام نسبت به سلاح هسته‌ای ایرانی متفاوت است. تنها ۴۵ درصد عربستانی‌ها، دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را رویدادی منفی می‌دانند، در حالی که این نسبت در اردن ۷۰ درصد است.

ـــ طرفداران تحریم ایران در افکار عمومی آمریکا، بسیار بیشتر از طرفداران حمله نظامی هستند. در یک نظرسنجی پنج گزینه‌ای درباره شیوه برخورد با برنامه هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۱، نزدیک یک سوم افراد طرفدار تحریم، ۱۳ درصد طرفدار گزینه حمله نظامی و ۸درصد هم طرفدار گزینه پذیرش ایران مسلح به سلاح هسته‌ای بوده‌اند.

هرچند سیاستمدار آمریکایی، جزییات کامل آن نظرسنجی را بیان نکرده است، ولی می‌توانید نتایج آن را برای سه حوزه، اتحادیه اروپا، ایالات متحده و ترکیه در شکل زیر ببینید. گزینه‌ها به ترتیب از چپ به راست عبارتند از: دادن مشوق‌های اقتصادی، اعمال تحریم‌های اقتصادی، حمایت از مخالفان نظام، اقدام نظامی و پذیرش ایران مسلح به سلاح هسته‌ای.

ـــ اگر حمله نظامی آخرین گزینه باشد، حمایت آمریکایی‌ها از آن افزایش می‌یابد. در یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۱، از میان دو گزینه اقدام نظامی علیه ایران و پذیرش ایران مسلح به سلاح هسته‌ای، ۴۹ درصد آمریکایی‌ها و ۴۲ درصد اروپایی‌ها، طرفدار استفاده از نیروی نظامی بوده‌اند.

ـــ طرفداران گزینه دیپلماسی (۵۵ درصد) بسیار بیشتر از طرفداران گزینه اقدام نظامی (۱۵ درصد) بوده‌اند.

ـــ افکار عمومی آمریکا طرفدار حمله اسرائیل به ایران نیز نیست. در نظرسنجی که در ۲۴ مارس ۲۰۱۲ منتشر شده است، ۲۴ درصد از حمله اسرائیل به ایران حمایت می‌کنند، در حالی که ۶۹ درصد طرفدار ادامه مذاکرات هستند. و اما ۱۴ درصد بر این باور بوده‌اند که آمریکا باید اسرائیل را تشویق به حمله کند، در حالی که ۸۰ درصد می‌گفتند که آمریکا باید بی‌طرف  بماند (۴۶ درصد) یا فعالانه با این کار مخالفت کند (۳۴ درصد).

ـــ  نزدیک سه چهارم آمریکایی‌ها طرفدار برخورد با برنامه هسته‌ای ایران در چهارچوب سازمان ملل بوده‌اند، در حالی که ۲۰ درصد آمریکایی‌ها طرفدار اقدام خودسرانه آمریکا بودند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۰ - ۲۷ تير ۱۳۹۱
۰
۰
آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند !!!تا ما امام خامنه ای را داریم!
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها