«منوچهر محمدی» تهیهکننده سینما در گفتوگو با فارس درباره تولید اثری
درباره زندگی حضرت امام خمینی (ره) گفت: فکر میکنم بعد از پیروزی انقلاب،
سینمای ایران حیات و کیانش را مدیون سخنانی است که حضرت امام (ره) درباره
سینما فرمودند و بعد از آن با تاییدات مقام معظم رهبری جایگاه و پایگاه
سینمای ایران به عنوان یک هنر صنعت ملی محکم شد. وقت آن رسیده است که یک
ادای دینی به طور جدی از طرف سینما نسبت به شخصیت حضرت امام (ره) داشته
باشیم.
من فکر میکنم کاری را که نیت کردیم انجام دهیم و مقدماتش
را شروع کردیم، گام کوچکی است در معرفی شخصیت حضرت امام خمینی (ره) و ادای
دینی است نسبت به ایشان و زحماتی که برای پیروزی انقلاب و کشور کشیدند.
وی
در ادامه گفت: طبعا در سالهای گذشته چند فیلم در این زمینه ساخته شده اما
فکر میکنم سینمای ایران نیازمند است که بیشتر از اینها وجوه و ابعاد
مختلف زندگی حضرت امام (ره) را به تصویر بکشد و به تاثیراتی که ایشان بر
حیات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ایران گذاشته است بپردازد و سینما از این
طریق بتواند سهم خودش را در مقابل کاری که این مرد بزرگ برای ایران و اسلام
انجام داده است، بدهد.
طرح اولیه داستان بر اساس فرازی از وصیت حضرت امام (ره)
تهیهکننده
فیلمهای تحسین شده «طلا و مس»، «بوسیدن روی ماه» و «میم مثل مادر» درباره
فیلمنامه اثر گفت: در حال حاضر تحقیق و پژوهش و اقدمات اولیه کار را فراهم
میکنیم، طبیعی است که با توجه به حساسیت و اهمیت موضوع این بخش از کار
با برنامهریزی درست حرکت کند، درباره جزئیات طرح ترجیح میدهم الان صحبت
نکنم اما شاکله طرح کاملا مشخص است اما کلیدواژه و رمز اصلی که به آن فکر
کردم و طرح اصلی آن بر این اساس شکل میگیرد، فرازی از وصیتنامه حضرت
امام (ره) است که این فراز ما را به شخصیت ایشان بیش از پیش نزدیک میکند و
آن عبارت این است: «با دلی آرام و قلبی مطمئن و روحی شاد و ضمیری امیدوار
به فضل خدا از خدمت خواهران و برادارن مرخص و به سوی جایگاه ابدی سفر
میکنم».
وی در ادامه گفت: این کلید واژه برای من در طراحی قصه نقش
مهمی داشت، زیرا فکر میکنم به واقع آن بخش از زندگی حضرت امام (ره) که
اوج بلوغ و پختگی و به نوعی بیانگر تمام زندگی حضرت امام (ره) میتواند
باشد که قطعا بر تمامی حرکات، تصمیمات و اعمال و زندگی خصوصی و اجتماعی و
سیاسی امام آنچنان حاکم بوده که تجلی آن را در این فراز از وصیتنامه به
خوبی میتوانیم مشاهده کنیم.
فیلمنامه به نظر بزرگان کشور خواهد رسید
محمدی
در ادامه گفت: به گمان من این جمله حکایت از نفس مطمئنهای میکند که در
وصیتنامه ایشان با این جملات و کلمات تجلی یافته است. درباره جزئیات بیشتر
فیلمنامه زمانی که فیلمنامه کامل شد و به نظر بزرگان کشور رسید و از
دیدگاهها و رهنمودهای بیت حضرت امام (ره) بهرهبرداری لازم را کردیم، صحبت
میکنیم.
سادگی و بیآلایشی حضرت امام در فضای فیلم جاری و ساری است
محمدی
در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است فیلمنامه به صورت سینمایی اپیزودیک
یا مجموعه آماده شود، گفت: خیر به نظرم زبان سینما قادر و توانا است که
بتواند در یک مدت زمانی مشخص بخشهایی از زندگی و فرازهای مهم زندگی حضرت
امام (ره) را به تصویر بکشد اما مطمئنا وجوه دیگری از شخصیت حضرت امام (ره)
اعم از رخدادهای اجتماعی و سیاسی و حتی فقهی ایشان است که در آثار دیگر به
آنها توجه ویژه و خاص شود اما آنچه مد نظر من در مورد این پروژه است؛
ترجیح میدهم به روحیات حضرت امام (ره) حتی در زندگی شخصی آن حضرت بپردازیم
و سادگی و بیآلایشی که در حسینیه جماران و آن اتاق کوچک میدیدیم در فضای
فیلم جاری و ساری باشد و به هیچ وجه به دنبال یک پروداکشن عظیم و پرهزینه
نیستیم و ترجیح میدهیم روح امام (ره) هم از سادگی و ویژگی خاص اثر خشنود
باشد.
تهیهکننده فیلم سینمایی «عصر روز دهم» درباره نگارش اثر
توضیح داد: طرح اولیه اثر مربوط به خودم است اما نگارش فیلمنامه برعهده
«حامد محمدی» نویسنده فیلمنامه «طلا و مس» است. در حال حاضر طرح اولیه
فیلمنامه آماده است.
محمدی درباره سرمایهگذاری اثر و ارگانی که
قرار است در تولید نقش داشته باشد، گفت: پینشهاد تولید اثر را به حوزه هنری
دادم، مسئولین حوزه هنری هم با روی گشاده از تولید این اثر استقبال کردند و
مقدمات اولیه کار فراهم شده تا ما وارد بحث اجرایی بشویم.
تهیهکننده
«ارتفاع پست»، «مسافر ری» و «بازمانده» در ادامه درباره نام اثر توضیح
داد: طبعا نام اثر مشخص شده است اما هنوز برای نام قطعی با حوزه هنری به
توافق نرسیدیم. عنوان اثر از یکی از شعرهای حضرت امام (ره) وام گرفته شده
است.
محمدی در خاتمه درباره پیشبینی آماده شدن مقدمات تولید فیلم
توضیح داد: من امیدوارم با فضل و عنایت خداوند و مدد گرفتن از روح بزرگوار
امام تا پایان امسال مراحل پیشتولید را به سرانجام برسانیم و مقدمات تولید
را فراهم کنیم.