کد خبر: ۶۶۳۰۸
زمان انتشار: ۰۲:۴۶     ۲۰ تير ۱۳۹۱
وارطان وارطانيان به عنوان يك شهروند ايراني، نشان درجه يك «موسي خورني» را از رييس‌جمهوري ارمنستان دريافت كرد.وارطانيان نماينده چهار دوره پيشين مجلس شوراي اسلامي و از مشاوران با سابقه ايميدرو محسوب مي‌شود.وي اين نشان را به سبب بيش از دو دهه تلاش براي نزديكي دو ملت ايران و ارمنستان كسب كرد.
وارطانيان، همچنين پيش از آن همراه با نمايندگان ارامنه در مجلس شوراي اسلامي ايران، كمك شاياني به زلزله‌زدگان سال 1988 ارمنستان كرده بود.وي به‌عنوان تنها ارمني خارج از ايران در مراسمي در روز ششم خرداد در كاخ رياست‌جمهوري ارمنستان به كسب نشان «موسي‌خورني» نائل شد.
اين لوح بالاترين نشان دولتي در آن كشور به شمار مي‌آيد كه از سوي سرژساركيسيان رييس‌جمهوري ارمنستان به 40نفر از متخصصان، هنرمندان، نويسندگان و دانشگاهيان ارمني اعطا شد.موسي خورني تاريخ‌نگار، شاعر و نويسنده ارمني بود كه در قرن پنجم ميلادي مي‌زيست. اثر معروف وي براي ايرانيان كتاب جغرافياي موسي خورني، ترجمه‌اي از كتاب شهرستان‌هاي ايرانشهر است كه در زمان ساسانيان به زبان پهلوي نوشته شده و در حالي‌كه نامي از نويسنده ايراني آن برجا نمانده است.
اين مورخ ارمني عصر ساساني، اين كتاب كم‌نظير را به زبان ارمني ترجمه كرده است. وي تحصيلات خود را در كليساي افس شروع كرد و در ابتدا علوم رياضي، طبيعي، فلسفه، مسائل مذهبي و زبان‌هاي ارمني، سرياني و يوناني را آموخت و پس از آن به فراگيري فلسفه، حكمت و فن خطابه پرداخت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها