کد خبر: ۶۵۵۶
زمان انتشار: ۱۴:۰۱     ۱۷ آبان ۱۳۸۹
در آغازین روزهای امسال بود كه رهبر انقلاب در بازدید خود از «ایران خودرو» خواستار افزایش كیفیت تولیدات داخلی شدند و تا امروز و به فراخور مناسبت‌های مختلف به تشریح ضرورت آن پرداختند. گرچه این مطالبه‌ی رهبر انقلاب مخصوص امسال نبوده و ایشان از سال‌های دور به این مهم توجه داشتند، اما امسال با توجه به نام‌گذاری آن به سال «همت مضاعف، كار مضاعف» و نیز معرفی «اقتصاد مقاومتی» به عنوان راه‌كار جمهوری اسلامی برای عبور از تهدیدهای غرب، این امر اهمیت دو چندانی به خود گرفته است. چراكه رهبر انقلاب یكی از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی را تولید كالای باكیفیت در داخل كشور برشمردند. «روز ملی كیفیت» بهانه‌ی خوبی است تا سراغ این موضوع برویم. متن زیر سخنان هادی غنیمی‌فرد در ضیافت افطاری كارآفرینان با رهبر انقلاب است كه به مؤلفه‌های تولید ملی پرداخته است.

هادی غنیمی فرد/ به هر عقیده‌ای كه پایبند باشیم، تنها و تنها دوست داشتن مرز و بوم ایران و رساندن آن به ایرانی كه از همه حیث در مقام نخست كشورهای منطقه باشد -كه این هدف اصلی سند چشم‌انداز نیز هست- آرمان مقدس ملی همه‌ی ما است.

آموزش
برای رسیدن به این آرزو، پیشنهاد ما به دولت محترم این است كه به تمام مدیران لایه‌ی اول پس از وزیران، تكلیف كند كه فرهنگ لازم برای رساندن ایران به افق سند چشم‌انداز 1404 را ایجاد كنند. باید گروه‌هایی را بسیج كنند تا در همه‌ی سطوح آموزشی و در برنامه‌های درسی مطالبی را قرار دهند تا مردم را با فلسفه‌ی زندگی در اجتماع كاملاً آشنا كنند. این آموزش‌ها باید از آغاز ابتدایی تا پایان دوره‌های دكتری تخصصی را در بر گیرد و مناسب با سطح هر مقطع تحصیلی، چگونگی كسب‌وكار و درآمد و سود حلال را آموزش دهد؛ از تولید كشاورزی گرفته تا استخراج معادن، عملیات عمرانی، خدمات بانكی، تعاون و تولید صنعتی و تجارت و حمل‌ونقل و بیمه و بانكداری. مثلاً آموزش بدهند ‌كه چرا پرداخت مالیات یك فریضه است و اجحاف مالیاتی یك گناه محسوب می‌شود؟ آنگاه كه فارغ‌التحصیلان این مؤسسات وارد جامعه شوند و خودبه‌خود یكی مؤدی مالیاتی خواهد شد و دیگری مأمور مالیات، فرهنگ مالیات را دارند. ملتی بافرهنگ كه در هر مورد حد خود را می‌داند، با پرداخت مالیات تعهدش را به جامعه ادا می‌كند و با عدم اجحاف مؤدی مالیاتی باعث فرار از پرداخت مالیات نمی‌شود.

مطلب دیگر این‌كه اگر روزی بیگانه‌ای به خود جرأت و جسارت بدهد كه به مرزهای خاكی ما نگاه خصمانه بیندازد، همان بر او خواهد رفت كه بر صدامیان رفت. این حماسه را این ملت آفرید، ولی چگونه است اكنون كه دشمنان بعد از شكست خوردن در جنگ‌های مبادله‌ی آتش و نبردهای آن‌گونه كه آنها را بی‌اثر یافته‌اند، دست به كار حمله‌ی اقتصادی شده‌اند و با اعلان تحریم‌هایی كه با دید ملت مقاوم ما جز تهدید كودكانه‌ای نیست، ارعاب را شروع كرده‌اند؟

می‌خواهند حق فكر كردن را از ما بگیرند
اینان بزرگ‌ترین توهین تاریخ را به ملت ما رواداشته‌ند و خواسته‌اند حق فكر كردن را از ما بگیرند. می‌گویند فناوری غنی‌سازی اورانیوم را متوقف كنید و چون ما زیر بار ذلت نرفته‌ایم، چنگ و دندان نشان می‌دهند. بهانه می‌گیرند كه ممكن است ما پس از دست‌یابی كامل به فناوری هسته‌ای، دست‌ به كار ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای شویم. مگر همین‌ها مرتباً به فرزندانشان نمی‌گویند كه تاریخ آینه‌ی آینده است؟ پس چرا خودشان به تاریخ پیدایش فناوری آهن رجوع نمی‌كنند؟ آنها كه مدعی چنین فرض باطلی هستند، سابقه‌ی تاریخی‌شان (‌البته آنهایی‌شان كه تاریخی دارند) نشان می‌دهد با نرم كردن آهن و شكل دادن به آن شمشیر ساختند و به جان هم افتادند، اما ما با نرم كردن و شكل دادن به آن داس ساختیم تا نان بیشتری به مردم دنیا بدهیم.

هدف حملات اقتصادی آنها تضعیف روحیه‌ی ملت ماست، ولی ما چون فولاد آبدیده در برابرشان ایستاده‌ایم تا درس تاریخی دیگری به آنها بدهیم. جا دارد كه حكومت ما، مانند همه‌ی جنگ‌های دیگر، تجهیزات و مهمات و ملزومات لشگریانش را تدارك كند. آنچه در این راستا خواسته‌ی اصحاب تولید و تعاون‌گران است، عبارت است از سفارش به تمام ارگان‌های رسمی و دولتی و ایجاد تكلیف برای یكایك مردم كه به بینش «تولید ملی ـ افتخار ملی» احترام بگذارند. این بینش برگرفته از سخنان رهبر معظم انقلاب است كه در سال 1380 افاضه فرموده‌اند و ما آن را سرلوحه‌ی خانه‌های صنعت و معدن قرار داده‌ایم. همه‌ی نامه‌‌نگاری‌های خانه‌های صنعت و معدن پس از ذكر نام خدا به این شعار مزین است.

تولید ملی ـ افتخار ملی یعنی...
بینش تولید ملی ـ افتخار ملی یعنی بالا بردن سطح كیفی محصولات. یعنی پایین آوردن قیمت تمام‌شده‌ی آنها با استفاده از فنون مدیریتی روزآمد و هماهنگ با باورهای فرهنگی و ملی ما.
بینش تولید ملی ـ افتخار ملی یعنی عدم مصرف كالاهای وارداتی كه تولید داخلی دارند؛ حتی اگر اندكی از تولید كشور اسلامی‌مان مرغوب‌تر یا ارزان‌تر باشند و اجبار تولیدكنندگان به بهبود بخشیدن محصولاتشان به‌طور روزمره و مناسب كردن قیمت‌هاشان. این راهی است كه ژاپن رفت. آنها پس از جنگ دوم جهانی، حتی كالاهای وارداتی را كه تولید ملی آن را داشتند، به قیمت مجانی هم قبول نمی‌كردند. در هند هم كسانی كه برای خرید كالاهایی كه تولید هندی داشتند، وقتی به فروشگاه‌های عرضه‌ی كالای خارجی مراجعه می‌كردند، پس از خروج از فروشگاه‌ها، گروهی از بیكاران هندی را می‌دیدند كه در مقابل فروشگاه روی زمین خوابیده بودند تا به مصرف‌كنندگان كالای خارجی بفهمانند كه با خرید كالای بیگانه از روی زندگی آنها عبور می‌كنند و  آرزوها‌شان را لگدمال‌ می‌كنند.

بینش تولید ملی ـ افتخار ملی یعنی محاسبه‌ی درست حق كاركنان بر اساس ارزش كاری كه انجام می‌دهند و یاری خواستن از صدیق‌ترین شركاء و مؤسسات برای احیاء آن؛ یعنی كار مضاعف ـ همت مضاعف با ایجاد امید به پرداخت حق واقعی كاركنان كه آنان احساس عضویت در خانواده‌ی تولید را پیدا كنند.
بینش تولید ملی ـ افتخار ملی یعنی بالا بردن بهره‌وری ملی؛ كوشش در كاهش ضایعات و تولید محصولات مرغوب و بیداركردن وجدان كار در اعضای یك واحد تولیدی.

بینش تولید ملی - افتخار ملی یعنی خودداری از توزیع سودهای گزاف در سپرده‌گذاری بانكی و اوراق مشاركت و ایجاد انگیزه برای دارندگان سرمایه‌های خام. اكنون كه نرخ تورم به زیر 9درصد رسیده است، جا دارد كه شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات را كاهش دهد. تا این مطلب به‌طور جدی صورت نپذیرد، با مقایسه‌ی بدون در خطر بودن سپرده‌گذاری در بانك‌ها و ضمانت‌های پرداخت اصل سرمایه و سود و معافیت مالیاتی، حتی برای وراث، بالا بودن نرخ سود (حدود پنج‌برابر جهان) و ... كسی رغبتی برای سرمایه‌گذاری در تولید و تقویت تولید ملی از خود نشان نخواهد داد.

كاهش نرخ سود تسهیلات
بینش تولید ملی ـ افتخار ملی یعنی پایین آوردن سپرده‌ی بانك‌ها نزد بانك مركزی و امكان پرداخت اعتبارات و تسهیلات بیشتر برای بانك‌ها –‌بالا بردن سرمایه‌ی بانك‌ها– انتقال 10 میلیارد دلار از حساب ذخیره‌ی ارزی به سپرده‌گذاری نزد بانك‌ها با نرخ‌های متداول بین‌المللی، البته به شرط آن‌كه بانك‌ها آن را با 1% سود اضافی در اختیار تولید قرار دهند. همچنین برداشتن موانع و پیچیدگی‌های اعطای تسهیلات.

جا دارد كه شورای پول و اعتبار در كاهش نرخ سود تسهیلات اقدام كند. بانك‌ها نیز در تعامل با واحدهای تولیدی از فشار خود به آنها بكاهند، زیرا منصفانه نیست كه تولیدكنندگان در دو جبهه‌ی خارجی و داخلی درگیر باشند. سرمایه‌گذاران اصلی در تمام جهان، 20درصد تا 25درصد از سرمایه‌ی مورد لزوم هر طرح را فراهم می‌كند و بقیه‌ی سرمایه توسط مؤسسات مالی و بانكی با نرخ‌های متداول جهانی در اختیار آنها قرار می‌گیرد. در كشورهای در حال توسعه هم دولت‌ها مقداری از نرخ سود را  برای حمایت دولتی از تولید برعهده می‌گیرند.

جا دارد كه در كشور ما نیز به این مقوله توجه شود. در كشور ما بسیاری از تولیدكنندگان مبالغی نجومی از نهادهای دولتی طلبكارند و در همان حال به بانك‌ها و از جمله بانك‌های دولتی بهره پرداخت می‌كنند. در این مورد پیشنهاد می‌كنیم كه با تهاتر بدهی‌های صنایع به بانك‌ها در برابر طلب‌شان از نهادهای دولتی اقدام نمود.

بینش تولید ملی – افتخار ملی یعنی عدالت كامل مالیاتی؛ به‌ویژه مالیات‌های جدید كه به‌طور بازدارنده وارد میدان نشوند و گرفتاری‌هایی را كه شاهد مواردی از آنها بوده‌ایم، پدید نیاورند. مانند مالیات بر ارزش افزوده كه به علت نامأنوس بودن برای خود طراحان، در ترجمه‌ی نام آن به جای «مالیات افزوده بر ارزش»  آن را «مالیات بر ارزش افزوده» نام‌گذاری كرده‌اند، در حالی كه ایجاد ارزش افزوده كار پسندیده‌ای است كه هیچ عقل سلیمی به آن مالیات نمی‌بندد! در این مورد در بیشتر موارد دولت مجبور می‌شود مالیاتی را كه باید از مصرف‌كننده دریافت كند، از تولیدكننده بگیرد!

بینش تولید ملی ـ افتخار ملی یعنی پدیدآوردن وضع نقدینگی؛ بدون آن‌كه حامیان نرخ بالای بهره بخواهند آن را كنترل كنند و با ایجاد تقاضای ناهنجار برای نقدینگی -یعنی جمع‌آوری آن به بهانه‌های مختلف- نرخ سود آن را به طرف سیاهی بكشانند.

كوتاه كردن كاغذبازی و اداره‌بازی
بینش تولید ملی – افتخار ملی یعنی ثبات در مقررات و حذف مقررات كش‌دار زائد و پیچیده و دادن ثباتی به مقررات تا مؤسسات اقتصادی بااطمینان به برنامه‌ریزی كارهای خود بپردازند. حد این امر دادن 15 سال ثبات به مقررات است.
بینش تولید ملی – افتخار ملی یعنی مناسب كردن نرخ بیمه‌ی تأمین اجتماعی و اجازه دادن به سرمایه‌گذاران اصلی آن سازمان (‌كارگران و كارفرمایان) برای تصمیم‌گیری‌های آن سازمان.
بینش تولید ملی – افتخار ملی یعنی ایجاد اشتغال مفید و مولد.

بینش تولید ملی – افتخار ملی یعنی قطع رانت و رانت‌خواری. خانه‌های صنعت و معدن طرحی تهیه كرده‌اند كه با اجرای آن با 5/10 میلیون تومان وام با شرایط خاص برای هر شغل ظرف یك سال حدود یك میلیون شغل ایجاد خواهند كرد، به شرط آن‌كه كارشكنی بانك‌ها و بعضی ارگان‌ها مانع نشوند. در این مقوله تعاونی‌ها نیز سهم عمده‌ای را برعهده خواهند داشت.

دولت‌های نهم و دهم گام‌های بلندی در راه پشتیبانی از تولید برداشته‌اند. در صدر همه، رئیس‌جمهور محترم در كاهش سود تسهیلات بانكی و كاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده دیدگاه‌های مفیدی را ارائه داده‌ است. اخیراً نیز وزیر صنایع و معادن با هدایت كارگروه حمایت از تولید و كارگروه صیانت از تولید و مطالعه‌ی جدی برای جلوگیری از تعطیل شدن كارخانه‌ها و كوتاه كردن وقت‌گیری‌های كاغذبازی و اداره‌بازی، تمهیدات شایسته‌ای را به كار گرفته ‌است كه انشاءالله با تعامل همه‌ی دست‌اندركاران به نتایج مطلوب خواهد رسید.

اكنون همه آرزومند براندازی سلطه‌ی نامیمون دیوان‌سالاری مزاحمی هستیم كه هم وبال دولت است و هم مزاحم ملت .اكنون با خلوص كامل و از ژرفای دل، صنعتگران و اصحاب تولید آمادگی خود را جهت ادامه‌ی نبرد اقتصادی و مقابله با تحریم‌كنندگان تا رسیدن به پیروزی كامل اعلان می‌داریم؛ با اتكاء به حق و امید.
 
منبع: پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها