
وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيرًا * * * شما را چه شده که در راه خدا و [رهایی] مردان و زنان و کودکان مستضعف [ی که ستمکاران هر گونه راه چاره را بر آنان بسته اند] نمی جنگید؟ آن مستضعفانی که همواره می گویند: پروردگارا! ما را از این شهری که اهلش ستمکارند، بیرون ببر و از سوی خود، سرپرستی برای ما بگمار و از جانب خود برای ما یاوری قرار ده. * * * بدون کشته شدن سرنوشت بیهوده است / شهید اگر نتوان شد بهشت بیهوده است
علیرضا رهایی رئیس دانشگاه امیرکبیر در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، ضمن تقدیر از تعریف و تصویب پروژههای کلان ملی از طریق شورای عالی علوم، تحقیقات و فنآوری، تصریح کرد: دانشگاهها و پژوهشگاه با توجه به توان و ظرفیتی که داشتند پیشنهادهایی را برای انجام این پروژهها ارائه کردند که با توجه به انسجام خوبی که پیشنهادات ارائه شده توسط دانشگاه امیرکبیر داشت دانشگاه ما در 6 پروژه به عنوان دانشگاه محور و 7 پروژه به عنوان دانشگاه همکار پذیرفته شد.
رهایی با اشاره به اهمیت پروژههای کلان اظهار داشت: از پروژههایی که ما در آن دانشگاه محور هستیم (برنامهریزی و محوریت کار به عهده ما است) میتوان به طراحی و ساخت هواپیمای جت مسافربری 150 نفره، طراحی و ساخت سفینه حامل موجود زنده به فضا، طراحی و ساخت سیستمهای حمل و نقل هوشمند و... اشاره کرد.
رئیس دانشگاه امیرکبیر با اشاره به این که دانشگاه امیرکبیر به طبع از دانشگاههای همکار برای اجرای این پروژهها حتما استفاده میکند گفت: از مزایای مهم طرحهای کلان به وجود آوردن بستری مناسب برای انجام کارها به صورت تیمی است، لذا چه در پروژههایی که به عنوان دانشگاه محوری هستیم و چه در پروژههایی که به عنوان دانشگاه همکار مشغولیم، در حال جمعآوری تیمهای تخصصی از دانشگاههای مختلف هستیم.
وی با اشاره به رقم بالای قراردادهای فیمابین دانشگاه و صنعت تصریح کرد: برای مثال برای کل مراحل طراحی و ساخت هواپیمای 150 نفری رقم نزدیک به 150 میلیارد تومان بودجه پیشبینی شده است، فعلا فاز مطالعات اولی پروژه واگذار شده که طرف قرارداد در این فاز شورای عالی علوم، تحقیقات و فنآوری بوده که هم سفارش دهنده و هم ناظر پروژه است و سازمان هواپیمایی به عنوان بهرهبردارنده اصلی مطرح شده است.
رهایی با بیان ایکه مبلغ پیشبینی شده برای پروژه حمل و نقل هوشمند 20 میلیارد تومان است، اظهار داشت: در این پروژه سفارشدهنده شورای عتف بوده و بهرهبردار وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و سازمان شهرداریهای کل کشور است.