کد خبر: ۶۵۱۹۴
زمان انتشار: ۱۰:۴۶     ۱۴ تير ۱۳۹۱
ایسنا به نقل از سايت اينترنتي النشره، نستور اسوريو نوشت: رئيس دوره‌اي شوراي امنيت از كلمبيا عنوان داشت: اين شورا قصد دارد به صورت كامل شرايط در سوريه و روند آتش بس در اين كشور را كه نتوانسته به پايان درگيري‌ها بيانجامد، بررسي كند.

وي در ادامه افزود: شوراي امنيت همچنين ماموريت به حالت تعليق درآمده ناظران بين‌المللي در سوريه را بررسي خواهد كرد.

اسوريو همچنين تاكيد كرد: شرايط در سوريه براي شوراي امنيت يك اولويت به شمار مي‌آيد.

از سوي ديگر آمريكا روز سه شنبه پيش نويس قطعنامه‌اي را درخصوص سوريه به شوراي حقوق بشر سازمان ملل ارائه داد و در آن نسبت به "پيامدهاي نگران كننده برآمده از عدم اجراي طرح كوفي عنان"،‌ فرستاده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب به سوريه ابراز تاسف كرد.

واشنگتن همچنين در اين پيش نويس بر ضرورت انجام تحقيقات بين‌المللي در سوريه تاكيد كرد.

پيش بيني مي‌شود كه پيش نويس اين قطعنامه روز جمعه براي راي گيري ارائه داده شود. در اين پيش نويس آمريكا از نتايج نشست ژنو كه مباني مرحله انتقالي در سوريه را مشخص كرده، استقبال كرده است.

آمريكا همچنين "نقض آشكار و پي در پي حقوق بشر در سوريه و همچنين هدف قرار دادن غيرنظاميان توسط نيروهاي سوري" را محكوم كرده و خواهان اجراي هرچه سريع‌تر طرح كوفي عنان بدون پيش شرط شده است.

از سوي ديگر سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه در كنفرانس خبري خود در مسكو برخي كشورهاي غربي را به تلاش براي "تحريف" توافق به دست آمده در نشست ژنو درخصوص روند سياسي در سوريه متهم كرد.

لاوروف همچنين عنوان داشت: متاسفانه برخي از نمايندگان مخالفان سوريه عنوان داشتند كه توافقنامه ژنو براي آنها غيرقابل قبول است و برخي از شركت كنندگان غربي در نشست ژنو در سخنان خود توافقنامه ژنو را تحريف مي‌كنند.

اين در حاليست كه سخنگوي كوفي عنان عنوان داشته بود كه مواضع سوريه و چين در نشست ژنو شاهد تغييراتي بوده است.

پنج كشور عضو دائم شوراي امنيت به همراه تركيه،‌ قطر، كويت و عراق روز شنبه در نشست ژنو بر سر روند سياسي در سوريه و اصول آن توافق نظر حاصل كردند.

همچنين قرار است روز جمعه در پاريس نشست "دوستان سوريه" با حضور تركيه با هدف افزايش كساني كه عليه نظام حاكم سوريه مي‌جنگند، برگزار شود.

لوران فابيوس، ‌وزير خارجه فرانسه عنوان داشت كه روسيه نماينده‌‌اي براي حضور در اين نشست اعزام نخواهد كرد و مسكو اعلام كرده كه هيچ تمايلي براي مشاركت در اين نشست ندارد.

پيش بيني مي‌شود كه در نشست پاريس مخالفان سوري بر سر تقسيم قدرت با هواداران نظام اسد به توافق برسند. اما سخنگوي مخالفان سوريه اعلام كرده كه به جاي اين مساله خواهان سلاح هستند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها