کد خبر: ۶۴۴۸
زمان انتشار: ۱۲:۳۳     ۱۴ آبان ۱۳۸۹
باوجود گذشت چندین روز از پایان سفر ده روزه‌ رهبر انقلاب به قم، هنوز هم شاهد انتشار تحلیل‌های بسیاری از این سفر در رسانه‌های مختلف هستیم.

به گزارش "تابناک" از نکات جالب این سفر همین بس که همزمان با شنیده شدن زمزمه‌ چنین سفری ـ و قبل از اعلام رسمی ـ این موضوع به شدت مورد توجه رسانه‌های داخلی و خارجی و در صدر اخبار آنها قرار گرفت.

از سویی با آغاز رسمی سفر رهبر انقلاب و به دلیل موقعیت زمانی و مکانی این سفر شاهد بودیم که فضای حاکم بر رسانه‌ها به شدت تحت تأثیر این رویداد مهم بود و میزان استقبال مردمی و دیدار مراجع معظم تقلید با ولی فقیه زمان و بیانات ایشان در دیدارهای مختلف شاه بیت اصلی این رسانه‌ها در انعکاس خبر این سفر گردید.

در این میان اما ـ چنانکه پیش از این هم به آن اشاره شد ـ نوع روایت رسانه‌های ضدانقلاب از این سفر به نوبه خود جالب و خواندنی است. اگرچه سیاست این رسانه‌ها همواره بر دروغ پراکنی استوار بوده در انعکاس این سفر نیز همچنان شاهد بودیم که بر اصول غیراخلاقی خود پایبند ماندند و رویه‌ سابق خود که «جعل خبر» و «بزرگنمایی هیچ» بوده است را رعایت کردند!

رسانه‌های ضدانقلاب و سایت‌های متعلق به جریان فتنه، اگرچه از ابتدا با خبرسازی‌های جعلی و به بهانه‌ مخالفت مراجع و عدم وجود پایگاه مردمی، شایعه‌ لغو سفر توسط حکومت را در دستور کار خود قرار دادند اما بعد از وقوع سفر و استقبال به یادماندنی و بی‌نظیر مردم قم و دیدارهای گرم و صمیمانه‌ مراجع تقلید با رهبر معظم انقلاب مجبور به عقب نشینی شدند و در یک چرخش مضحک، سیاست جدید سکوت و بی‌تفاوتی را در دستور خود قرار دادند که این سیاست هم دیری نپایید و اهمیت این سفر آنان را ناگزیر به انعکاس خبرهای آن کرد.

اعضای اتاق‌ فکر سایت‌های مخالف نظام، پس از شکست در سیاست‌های قبلی خود در پوشش خبر سفر رهبری، سیاست تفسیر به رأی گفتمان رهبر انقلاب را در سفر قم پیش گرفتند و در اولین پروژه از این سیاست، به بزرگنمایی کلیدواژه‌ میکروب سیاسی در بیانات ایشان و تحلیل‌های جهت‌دار در این زمینه پرداختند.



توجه به گفتمان رهبری و سپس تفسیرهای مناقشه‌آمیز از آن، اگرچه با هدف القاء تصوری غلط از بیانات رهبری به مخاطب صورت می‌گیرد اما همین سیاست گاهی آنقدر پیش پاافتاده و کاملاً دروغ توسط این سایت‌ها مورد استفاده قرار گرفته است که هر مخاطبی را هم به خنده وا می‌دارد!

در همین راستا به تازگی سایت جرس در مطلبی با عنوان «تحلیل گفتمان رهبر ایران در سفر قم» آمار کلید واژه های به کار رفته شده در سخنرانی های رهبر انقلاب را در سفر قم منتشر کرده و با توجه به این آمار نتیجه گیری مورد نظر خود را ارائه داده است!

این سایت با اذعان به اهمیت سفر رهبر ایران به قم در مطلب خود آورده است:

« ارزیابی انجام شده نشان می دهد که واژه های "حوزه”، "اسلام” و "دشمن” به ترتیب بیشترین تاکید را در سخنرانی های رهبر جمهوری اسلامی به همراه داشته و عبارت ” ایران ” با کمترین توجه و تاکید از سوی وی روبرو بوده است.»

 نگاهی به جدول منتشر شده و تعداد دفعات نوشته شده برای هرکدام از این کلیدواژه‌ها و سپس مقایسه با آمار واقعی آن در بیانات رهبری، در ابتدا هر مخاطبی را به توانایی تحلیل گران این سایت‌ها در یک سرچ ساده به شک می‌اندازد چه رسد به اینکه برای تحلیل آنها نیز ارزشی قائل شود!

به عنوان مثال در این جدول تعداد کل کلیدواژه به کار رفته‌ «ایران» در بیانات رهبری دو بار ذکر شده است که با جستجویی ساده در سایت رهبر معظم انقلاب مشخص می‌شود تنها در دیدار با بسیجیان 12 بار کلمه ایران توسط رهبر معظم انقلاب بیان شده است درحالی که در این سایت صفر آمده است!

اگرچه شمارش کلیدواژه‌ای خاص آن هم در چند سخنرانی محدود، مبنای مضحکی برای اثبات یا نفی کلی توجه و تأکید سخنران به آن موضوع خاص است اما از آن مضحک‌تر زمانی خواهد بود که کسانی که اساس کار خود را چنین مبنایی قرار می‌دهند، به ابزار آن که یک جستجوی ساده است آشنایی نداشته باشند!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها