1. روشن است که سفر مقام معظم رهبري به شهر مقدس قم عادي و بازديدي
تشريفاتي نبود و پيامي مهم براي انقلاب و آينده آن داشت، اين پيام چيست؟
2. انقلاب اسلامي ايران و سامان يافتهي آن در لباسي قانوني، يعني
جمهوري اسلامي ايران، برآمده از نظريهاي حوزوي و در حوزهي دين است.
تمايز اين نظر و رأي نسبت به ديگر آراي ناظر به ساخت سياست و قدرت در
دوران آخرالزمان و غيبت معصوم، کلينگري، نفي سکولاريسم، وجوب حضور دين در
عرصهي قدرت و به تبع آن، وجوب حضور حوزه در روابط قدرت بود.
اين مرحله از اين نظريه، نفي سکولاريسم کلاسيک و عيان و صريح بود. اين
مرحله هرچند با چالشهاي فراوان در حوزه، به زعامت حضرت امام(ره) و اقبال
فراوان ايرانزمين سامان يافت و انقلاب اسلامي پيروز شد، امام(ره) توانست
حوزه و فضاي علمي و علماي آنرا قانع كند که از کنج عزلت "عملي" در قم
برخيزند و به صحنهي قدرت و سياست پاي نهند. امام(ره) در اين امر موفق بود.
3. اکنون دوران سکولاريسم صريح گذشته است ولي ما دچار روزگار سکولاريسم
خفي و ضمني شدهايم. حوزههاي ما هر چند اکنون در ساخت قدرت حاضر هستند،
اما اين تمام سخن و نظريه نبود. اکنون حضور در عرصهي ادارهي کشور، ما را
نيازمند نرمافزار و الگوي عملي ادارهي کشور كرده است. (البته الفاظ با
تسامح بهکار ميرود؛ بهويژه واژهي علمي) امروزه حوزه بر سکولاريسم علمي
خفي، دچار آمده بود و عموم بدنهي حوزه خود را در قبال ادارهي ديني و
الگوي راهبرد الهي انقلاب اسلامي مسئول نميديد (درسهاي خارج، سرفصلهاي
پژوهشي حوزه و گرايشهاي علمي طلاب جوان و فضلاي حوزه، گواه بر اين مهم
است) اين در حالي بود که نوعي تنزه و انتقاد از مجريان نيز در ميان بزرگان
رخ مينمود و آنجا که مقام، مقام مسئوليتي بود، به مقام سائليت بدل شده
بود.
4. مسئولين اجرايي کشور در مسند حل معضلاتاند، نه ارائه نظريات
اقتصادي و سياسي و آنچه مهمترين چالش فراسوي انقلاب اسلامي در دهههاي
آينده خواهد بود، ارائه الگويي کارآمد همراه با رضايت عامه مردم و البته
ديني است و آنچه کار را مشکل ميكند، فراهم ديدن اين الگو و اجراي آن در
روزگار هجمهي غرب و حضور الگوهاي پيش پا افتاده و دم دستي و سهلالوصول
غربي است.
مقام معظم رهبري مرحلهاي ديگر از انقلاب را آغاز كرده است و براي پيشبرد
اين مرحله به قيام اهل قم و خروج آنان از کنج عزلت "علمي" نياز است. آيا
قم به اين نداي "قم" لبيک خواهد گفت؟
منبع: رجانیوز