کد خبر: ۶۴۱۸
زمان انتشار: ۱۹:۳۰     ۱۲ آبان ۱۳۸۹
1.    روشن است که سفر مقام معظم رهبري به شهر مقدس قم عادي و بازديدي تشريفاتي نبود و پيامي مهم براي انقلاب و آينده آن داشت، اين پيام چيست؟

2.    انقلاب اسلامي ايران و سامان يافته‌ي آن در لباسي قانوني، يعني جمهوري اسلامي ايران، برآمده از نظريه‌اي حوزوي و در حوزه‌ي دين است. تمايز اين نظر و رأي نسبت به ديگر آراي ناظر به ساخت سياست و قدرت در دوران آخرالزمان و غيبت معصوم، کلي‌نگري، نفي سکولاريسم، وجوب حضور دين در عرصه‌ي قدرت و به تبع آن، وجوب حضور حوزه در روابط قدرت بود.

اين مرحله از اين نظريه، نفي سکولاريسم کلاسيک و عيان و صريح بود. اين مرحله هرچند با چالش‌هاي فراوان در حوزه، به زعامت حضرت امام(ره) و اقبال فراوان ايران‌زمين سامان يافت و انقلاب اسلامي پيروز شد، امام(ره) توانست حوزه و فضاي علمي و علماي آن‌را قانع كند که از کنج عزلت "عملي" در قم برخيزند و به صحنه‌ي قدرت و سياست پاي نهند. امام(ره) در اين امر موفق بود.

3.    اکنون دوران سکولاريسم صريح گذشته است ولي ما دچار روزگار سکولاريسم خفي و ضمني شده‌ايم. حوزه‌هاي ما هر چند اکنون در ساخت قدرت حاضر هستند، اما اين تمام سخن و نظريه نبود. اکنون حضور در عرصه‌ي اداره‌ي کشور، ما را نيازمند نرم‌افزار و الگوي عملي اداره‌ي کشور كرده است. (البته الفاظ با تسامح به‌کار مي‌رود؛ به‌ويژه واژه‌ي علمي) امروزه حوزه بر سکولاريسم علمي خفي، دچار آمده بود و عموم بدنه‌ي حوزه خود را در قبال اداره‌ي ديني و الگوي راه‌برد الهي انقلاب اسلامي مسئول نمي‌ديد (درس‌هاي خارج، سرفصل‌هاي پژوهشي حوزه و گرايش‌هاي علمي طلاب جوان و فضلاي حوزه، گواه بر اين مهم است) اين در حالي بود که نوعي تنزه و انتقاد از مجريان نيز در ميان بزرگان رخ مي‌نمود و آن‌جا که مقام، مقام مسئوليتي بود، به مقام سائليت بدل شده بود.

4.    مسئولين اجرايي کشور در مسند حل معضلات‌اند، نه ارائه نظريات اقتصادي و سياسي و آن‌چه مهم‌ترين چالش فراسوي انقلاب اسلامي در دهه‌هاي آينده خواهد بود، ارائه الگويي کارآمد همراه با رضايت عامه مردم و البته ديني است و آن‌چه کار را مشکل مي‌كند، فراهم ديدن اين الگو و اجراي آن در روزگار هجمه‌ي غرب و حضور الگوهاي پيش پا افتاده و دم دستي و سهل‌الوصول غربي است.

مقام معظم رهبري مرحله‌اي ديگر از انقلاب را آغاز كرده است و براي پيشبرد اين مرحله به قيام اهل قم و خروج آنان از کنج عزلت "علمي" نياز است. آيا قم به اين نداي "قم" لبيک خواهد گفت؟

منبع: رجانیوز
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها