کد خبر: ۶۳۸۵۰
زمان انتشار: ۲۰:۱۷     ۰۷ تير ۱۳۹۱
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني آثار آیت الله مصباح، آيت‌الله مصباح یزدی در ديدار با اساتيد طرح ولايت  در تالار مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) با بيان اين‌که خداوند اين منت را برما گذاشته که در ميان ميلياردها انسان، اين امتياز را داشته باشيم که حقائق دين و معارف اهل‌بيت علیهم السلام را بيشتر از ديگران بشناسيم، تأکيد کرد: موقعيتي که امروز براي ما پيش آمده در تاريخ اسلام، بلکه بشريت بي‌نظير است.
 
وی به ويژگي‌هاي اين موقعيت اشاره کرد و افزود: از يک طرف زمينه براي تلقي و درک معارف اسلام و شيعه براي ما فراهم شده و از طرفي علاقه به دريافت اين مطالب و انتقال اين معارف و استفاده از آن‌ها در قشرهاي وسيعي از جامعه به شدت وجود دارد و اظهار عطش براي يادگيري، بحث، تحقيق و پژوهش در زمينه‌هاي معارف اسلامي خيلي کم نظير است. 
 
علامه مصباح يادآور شد: در کنار اين توجه به معارف اسلامي، پيشرفت تکنولوژي و فراهم شدن رسانه‌ها و اسباب انتقال مطالب نيز چشمگير بوده است. 
 
وی ادامه داد: در طرف ديگر، هجومي که به فرهنگ اسلامي و حقايق و معارف اهل بيت(ع) به وجود آمده، و دشمني‌ها، تبليغات سوء، تخريب‌ها و شبهه‌افکني‌ها نيز توسط همين ابزار گسترش يافته است. 
 
عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به حساسيت اين موقعيت، تصريح کرد: نعمت‌هايي که امروز در اختيار داريم، بسيار است و در مقابل تکليف سنگيني‌تري نيز بر دوش ما قرار دارد و بايد به اهميت وظيفه و تکليف خود پي ببريم. 
 
وی اظهار داشت:‌ بنده شهادت مي‌دهم در طول 64 سال طلبگي خود، هيچ کاري به برکت طرح ولايت براي من اتفاق نيفتاده، کاري با اين حجم کم، هزينه کم، وقت محدود و وسعت فايده و تأثير نديده‌ام. 
 
آيت‌الله مصباح ويژگي طرح ولايت را مورد توجه قرار داد و يادآور شد: امتياز و ويژگي اول اين طرح اين است که طرح ولايت، يک نظام هماهنگ فکري را عرضه مي‌کند، مطالبي که درباره اسلام و تشيع شنيده‌ايم، مطالب متفرقي است، اما ارتباط بين اين مسائل و موضوعات مورد توجه قرار نگرفته است. 
 
وی افزود: اين طرح تلاش کرده که يک رابطه ارگانيک بين موضوعات مختلف در اسلام برقرار کند، بين مفاهيم، ارتباط منطقي و ذاتي برقرار سازد و ادعاي اين طرح اين است که همه معارف اسلامي را مي‌توانيم در يک مجموعه منسجم و هماهنگ ارائه کنيم، به طوري که ارتباط منطقي بين اجزاء آن قابل فهم باشد. 
 
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: بخش‌هاي اين طرح، با توجه به نياز جامعه تدوين شده و به اجرا درآمده است. 
 
علامه مصباح با اشاره به برخي از موضوعات مهم اين طرح، خاطرنشان کرد: مهمترين مسأله اجتماعي ما، مسأله حکومت اسلامي و ولي‌فقيه است، و براي حل اين مسأله اصول موضوعه‌اي متصور است که ابتدا بايد آن اصول مورد بحث و تأييد قرار گيرد. 
 
وي افزود: در مسأله حکومت اسلامي، رابطه بين حاکم و مردم، حق هريک بر ديگري و همچنين ارزش‌هاي اخلاقي جامعه، مطرح است که در ميان تمام مکاتب موجود، تنها در اسلام مورد بررسي عميق قرار گرفته است. 
ايشان يادآور شد: مکتبي مي‌تواند تعريف صحيحي از هريک داشته باشد که انسان را درست شناخته باشد، بدين ترتيب، آن سه بخش دستوري و عملي مبتني است بر بخش ديگري از علوم توصيفي و واقع‌نما که حقيقت انسان را بشناسيم. 
 
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره)، اضافه کرد: براي شناخت صحيح انسان، بايد رابطه بين انسان و خدايي که آفرينده اوست و عالم آخرت را در نظر بگيريم، اين مسأله که ارتباط انسان با ماوراء عالم چيست، بعد روحي چه ارتباطي با بعد بدني دارد و چه نسبتي است بين اين‌ها وجود دارد، با علوم تجربي و آزمايشگاهي حل نمي‌شود، و از مقوله علوم فلسفي است.
 
وي افزود: بايد به مسائل فلسفي مربوط به هستي‌شناسي برگرديم که در نهايت به مسائل معرفت‌شناسي ختم مي‌شود. 
 
آیت الله مصباح از ارتباط مباحث يادشده نتيجه گرفتند که براي حل اين مسائل بايد لااقل شش مقوله را بررسي کنيم: معرفت‌شناسي، هستي‌شناسي، انسان‌شناسي، فلسفه اخلاق، حقوق، و سياست. 
 
وی تأکيد کرد: اگر اين رابطه منطقي تنظيم شود و آموزه‌هاي ديني در اين شش بخش تنظيم شود، خواهيم ديد چه نظام منسجمي وجود دارد. اين رويکرد به مسائل فکري و علمي، بينش ديگري به انسان مي‌دهد که بحث کردن درباره آنها به تفکيک، اين نتيجه را نخواهد داد. 
 
علامه مصباح اظهار داشت: اصلي‌ترين ويژگي طرح ولايت اين است که اين نظام را در ميان چند بخش برقرار مي‌کند و همه را به صورت نظام واحد مسنجم مرتبط با ارتباطات ارگانيک تعريف مي‌کند. 
 
وی يادآور شد: اگر ما تلاش کنيم همين مفاهيم ارائه شده در طرح را بسط دهيم و به صورت کتاب خودآموز در اختيار کساني که موفق به شرکت در طرح نشده‌اند، قرار دهيم، منشأ خيرات زيادي خواهد بود. 
 
آيت‌الله مصباح در پايان خاطرنشان کرد: مطالب را با اخلاص، دلسوزي و ذوق و خلاقيت انتقال دهيد و از موقعيت به وجود آمده در جهت گسترش معارف اسلامي استفاده کنيد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها