کد خبر: ۶۳۵۰۸
زمان انتشار: ۱۰:۲۶     ۰۶ تير ۱۳۹۱
یک پایگاه تحلیلی آمریکایی نوشت: 64 پایگاه هواپیماهای بدون سرنشین در آمریکا وجود دارد که به جاسوسی علیه شهروندان آمریکایی می‌پردازند.

فارس، "گلوبال ریسرچ" به جاسوسی از شهروندان آمریکایی‌ توسط 64 پایگاه هواپیمای بدون سرنشین در خاک آمریکا اشاره کرد و نوشت: دوست داریم فکر کنیم که جنگ با هواپیماهای بدون سرنشین چیزی است که در دوردست‌ها و مثلا بیابان‌های یمن یا کوه‌های افغانستان رخ می‌دهد اما اکنون می‌دانیم که این جنگ از آن چه تصور می‌کردیم نزدیکتر است زیرا 64 پایگاه هواپیمای بدون سرنشین در خاک آمریکا وجود دارد.

موسسه اطلاعات عمومی آمریکا که نهادی غیرانتفاعی و مدافع دسترسی آزادانه به اطلاعات است، نقشه فعالیت‌های نظامی هواپیماهای بدون سرنشین در خاک آمریکا را منتشر کرده است و این نقشه که توسط منابعی از ارتش طراحی شده، جامع‌ترین نقشه‌ای است که تاکنون از ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین پنتاگون ترسیم شده اما اینکه دقیقا چه ماموریت‌هایی در این مکان‌ها انجام می‌شود، مشخص نیست. برخی از پایگاه‌ها ممکن است به عنوان مرکز کنترل هواپیماهای روباتیک در خارج از کشور، برخی برای آموزش خلبان‌ها و دیگران ممکن است به عنوان مراکز تحلیل عکس‌های هوایی استفاده شوند.

* ایالت‌های کالیفرنیا و تگزاس دارای بیشترین تعداد پایگاه‌های جاسوسی هستند

هواپیمای بدون سرنشین "شدو" در 22 پایگاه، هواپیمای کوچکتر "ریون" در 20 پایگاه و هواپیمای مینیاتوری "وسپ" در 11 پایگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند. کالیفرنیا و تگزاس با دارا بودن 6 سایت و 22 مکان مکان طراحی‌شده برای پایگاه‌های آینده، بیشترین تعداد از این نوع پایگاه‌ها را دارند. "مایکل هاینس" از موسسه اطلاعات عمومی در این رابطه می‌گوید: "احتمال زیادی وجود دارد که فعالیت‌های داخلی بیشتری با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین انجام شود که در این نقشه نیامده است اما این نقشه به منظور ارائه طرحی دقیق از ماهیت گسترده فعالیت‌های وزارت دفاع در آمریکا ارائه شده است." احتمال پرواز هواپیماهای بدون سرنشین نظامی و آنهایی که توسط اداره‌های پلیس و دانشگاه‌ها کنترل می‌شوند بر فراز آسمان آمریکا نگرانی‌هایی را در میان فعالان خصوصی ایجاد کرده است.

همانطور که اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا در گزارش دسامبر 2011 خود گزارش داد، این دستگاه‌ها می‌تواند برای جاسوسی علیه شهروندان آمریکایی استفاده شوند. این اتحادیه معتقد است که وجود هواپیماهای بدون سرنشین در آسمان آمریکا "تهدیدی برای از بین بردن محدودیت‌های عملی موجود بر نظارت‌های هوایی محسوب می‌شود و منجر به نظارت فراگیر، شکار سریعتر طعمه‌های مورد نظر پلیس و استفاده تجاوزگرانه از این ابزار به صورتی شود که می‌تواند منجر به حذف زندگی خصوصی شود که آمریکاییها به طور سنتی در اقدامات و فعالیت‌هایشان داشتند."

* هواپیماهای بدون سرنشین نظامی ممکن است برای عملیات نظارتی در داخل خاک آمریکا استفاده شوند

همانطور که سایت "دنجر روم" ماه گذشته گزارش داد، حتی هواپیماهای بدون سرنشین نظامی که از جاسوسی در داخل آمریکا منع شده‌اند، ممکن است به طور تصادفی برای عملیات نظارتی مورد استفاده قرار گیرند و ماه‌ها پس از آن اطلاعات را برای تصمیم‌گیری درباره چگونگی استفاده از آن در خود حفظ کنند.

به گفته "استیون افترگود"، اطلاعاتی که آنها بدون مجوز جمع‌آوری می‌کنند بعدا می‌تواند در آغاز تحقیقات درباره موضوعی خاص استفاده شود. قانون اجتماعی ایالت‌ها فعالیت نظامی آمریکا در داخل خاک این کشور را ممنوع کرده و هیچ شواهدی وجود ندارد که هواپیماهای بدون سرنشین از این قانون تخطی کرده باشند. این نقشه جدید تقریبا دو ماه پس از آن ارائه شد که بنگاه پیشگامان الکترونیک، نقشه دیگری را از بنگاه‌های عمومی از جمله ادارات پلیس و دانشگاه‌هایی منتشر کرد که مجوز بنگاه هواپیمایی فدرال را برای استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در آسمان آمریکا را دارند.

"ترور تیم"، یکی از فعالان بنگاه پیشگامان الکترونیک، درباره نقشه جدید می‌گوید: "این نقشه به شما نشان می‌دهد که این هواپیماها تا چه حد تجاوز کرده‌اند. روشن است که صنعت ساخت هواپیمای بدون سرنشین به سرعت در حال گسترش است و این نقشه تنها نمونه دیگری از آن است. و اگر افراد درباره بازگشت فناوری نظامی و فروش آن در داخل آمریکا نگرانند، این نمونه دیگری از این مسئله است که چگونه فناوری هواپیماهای بدون سرنشین قرار است احتمالا به زودی در آمریکا گسترش یابد."

* هواپیماهای بدون سرنشین امنیت شهروندان را نیز به خطر می‌اندازد

در عین حال، گسترش داخلی این صنعت به معنای جاسوسی از داخل آمریکا نیست. بیشتر این پایگاه‌های نظامی مراکز نظارت ضعیفی دارند. بسیاری از مکان‌های در نظر گرفته شده برای آنها فاصله زیادی از جمعیت غیرنظامی دارند. تقریبا نیمی از این پایگاه‌های روی نقشه تنها از هواپیماهای کوچک "ریون" و "شدو" استفاده می‌کنند.

دامنه و زمان محدودی که این هواپیماها قادر به پروازند، آنها را به ابزاری ناقص برای جاسوسی تبدیل کرده است. بهتر است تصور کنیم که بیشتر این پایگاه‌ها تنها برای آموزش نظامی استفاده می‌شوند. اگر از نگرانی‌های مربوط به نقض حریم خصوصی افراد بگذریم، بزرگترین مسئله ممکن است ایمنی باشد، هنگامی که یک هواپیمای بزرگ بدون سرنشین نیروی دریایی آمریکا در ایالت مریلند سقوط کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها