فارس؛ زهره طبیبزاده نماینده مردم تهران، ریشمیرانات و اسلامشهر در مجلس نهم است؛ وی دارای سوابقی مثل مشاور رئیسجمهور و رئیس مرکز امور زنان و خانواده در دولت نهم، دبیر شورای عالی زن و خانواده و عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان در دولت نهم و عضو شورای عالی سیاست گذاری برنامه پنجم توسعه است؛ به مناسبت سوم تیرماه سالروز رویکارآمدن گفتمان عدالتخواهی با طبیبزاده به گفتوگو نشستیم که که متن آن در ذیل میآید:
اینمنتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بعد از دورانی که ما در طول جنگ در دهه نخست انقلاب داشتیم معنویت جنگ باعث شده بود که رفتار مسئولان و به تبع آن عموم جامعه زندگی مردمی داشته باشند، اظهار داشت: این مسئله باعث شد از اسراف و تبذیر پرهیز شود.
وی بر همین اساس به منابع مالی محدود و جلوگیری از بریز و بپاشهای مختلف در جامعه اشاره و تصریح کرد: اما متأسفانه بعد از جنگ امکانات مالی توسط دولت در جامعه افزایش پیدا کرد.
مشاور رئیسجمهور در ادامه به فرهنگ حاکم بر تفکر مسئولان در دو دولت سازندگی و اصلاحات اشاره و اضافه کرد: آنها این تفکر را داشتند که به دلیل سختی کشیدن مردم در دوران جنگ اکنون باید در تجارت را باز کنند و امکانات مختلفی که مردم در طی 10 سال اول انقلاب به دلیل مضیقههای مالی نمیتوانستند از آنها استفاده کنند به صورت بیرویه وارد جامعه شد.
وی بر همین اساس به ظهور و بروز کالاهای لوکس در سبد خرید تجار کشور اشاره و اضافه کرد: از یان رو باید گفت که جو رفاهطلبی در بین مسئولان نظام به وجود آمده بود.
*بیشترین حقوق در دستمزدهای مدیران دولت سازندگی
طبیبزاده با تأکید بر اینکه اولین حقوق و دستمزدهای بسیار بالا و کلان در اشل حقوق و دستمزدهای آن زمان در مدیران دولت سازندگی بود، اظهار داشت: امثال آقای کرباسچی شهردار وقت تهران برای رفاه مدیرانشان ولخرجیها و اسراف و تبذیرهای بسیاری را صورت دادند؛ آنها خدمت به جامعه را مساوی با اخذ امکانات مالی بسیار زیاد برای مدیران قرار دادند و این یک فرهنگ جدید در جامعه بود.
*فرهنگ استفاده از بیتالمال در دو دولت سازندگی و اصلاحات به یک رویه تبدیل شد
مشاور سابق رئیسجمهور ادامه داد: مدیرانی که در گذشته ایثارگرترین اقشار جامعه بودند و سعی میکردند از امکانات دولتی کمترین استفاده را کنند اما فرهنگ استفاده از بیتالمال به دلیل داشتن پست بالای مدیریتی متاسفانه در دولت اصلاحات و سازندگی به یک رویه رایج تبدیل شد.
وی بر همین اساس به ایجاد یک طبقه جدید در این دورانها توسط این دو دولت با یک برنامهریزی مشخص اشاره کرد و اظهار داشت: اسراف و تبذیر در مسئولان و خانوادههای آنها زیاد شد و به تبع این امکانات اقتصادی که در اختیار داشتند یک طبقه جدید توسط این دو دولت با یک برنامهریزی مشخص صورت گرفت.
طبیبزاده با بیان اینکه در بعد سیاست خارجی شاهد عقبنشینیهای گام به گام در کشور بودیم، یادآور شد: متاسفانه برخورد دولت اصلاحات و سازندگی از موضوع تدافعی با استکبار جهانی صورت میگرفت در حالی که برخورد استکبار درست در نقطه مقابل آن قرار داشت؛ یعنی هرچه دولت سازندگی و به ویژه دولت اصلاحات در عرصه منافع ملی عقبنشینی میکردند اما استکبار برعکس عمل کرده و با حالت تهاجمی قدمهای بلندتری را بر میداشتند.
*عقبنشینی اصلاحطلبان از سیاسیتهای هستهای
نماینده مردم تهران در مجلس با تأکید بر اینکه در آن زمان علیرغم پذیرش NPT، الحاقیههای آنها، پذیرش تعیین غنیسازی و همه امتیازاتی که در این دو دولت به کشورهای مذاکره کننده اروپایی داده شد اما از طرف رئیسجهمور آمریکا، ایران همچنان به عنوان محور شرارت مطرح میشد، افزود: تحریمها علیه ایران همچنان ادامه داشت و نسبت به گذشته سختتر نیز شد.
وی در عین حال به نادیده گرفته شدن حق مسلم ما یعنی انرژی هستهای اشاره کرد و گفت: آنها حتی اجازه نمیدادند 3 تا سانتیفیوژ تحقیقاتی خودمان را داشته باشیم؛ به لحاظ اقتصادی نیز اختلاف طبقاتی شدید و افراطی در جامعه به وجود آمد که در دهه ابتدای انقلاب و در زمان جنگ شاهد آن نبودیم.
طبیبزاده ادامه داد: از این رو همه این موارد زمینهای را فراهم آورد تا به سمت گفتمان جدیدی تمایل پیدا کنند؛ چراکه فشارهای اقتصادی روی آنها اثر گذاشت و این مشی جدید مسئولان مغایر با مشی امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بود.
*روی کار آمدن گفتمان سوم تیر
مشاور سابق رئیسجمهور بر همین اساس به گفتمانی که استقلال و حاکمیت ایران را در عرصه سیاست خارجی شعار میداد و در عمل نیز رئیسجمهور دولت نهم بسیار مقتدرانه در عرصههای سیاست خارجی و از موضع فعال وارد شد، اشاره کرد و افزود: رئیسجمهور دارای یک زندگی ساده بود، ماشینی که همه دیده بودند و منزل متوسطی که در آن زندگی میکرد؛ این شعارها و سادهزیستی مسئولان مردم یادآور مشی حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری بود و این امید را به وجود آورد که اگر این دولت حضور و بروز پیدا کند در بیتالمال صرفهجویی خواهد شد و از اسراف و تبذیر در آن جلوگیری میشود.
وی با بیان اینکه اقدام دیگری که دولت شعار آن را داد و بعد هم عملیاتی کرد برقرتری ارتباط نزدیک با مردم بود، اظهار داشت: این دولت به درون مردم رفت و با آنها ارتباط نزدیک گرفت، از این رو در عمل مردم خود را از مسئولان جدا نمیدیدند.
طبیبزاده با تأکید بر اینکه مسئولان مملکتی به راحتی با یک روستایی چهره به چهره شده و این مسئله باعث میشد آنها مشکلات خود را مطرح کنند، اضافه کرد: این امر برای مردم فرصت بسیار مغتنمی به شمار میرفت چراکه ارتباط تنگاتنگ و نزدیکی را با مسئولان داشته و یک رفتار جدید مدیریتی در این تفکر شکل گرفت.
نماینده مردم تهران در ادامه به افزایش دایره مدیران از چند نفر افراد محدود در عرصه مدیریتهای اجرایی گسترش پیدا کرد، افزود: شعارهایی که در آن زمان مبنی بر اینکه باید از نیروهای جوان استفاده کرد و به آنها فرصت تجربه کار اجرایی داد مطرح میشد تا این روش آینده انقلاب را بیمه کند تا با از دست رفتن نسل اول انقلاب در نسل دوم و سوم شاهد بیتجربگی در عرصه کلان مدیریت جامعه نباشیم.
*جلوگیری از فساد مالی دستگاههای حکومتی و رانتخواری آقازادهها
وی با با بیان اینکه شعار دیگری که توسط رئیس جمهور در دولت نهم مطرح شد بحث جلوگیری از فساد مالی در دستگاههای حکومتی بود، تصریح کرد: زمینخواری و استفاده از امکانات بیتالمال در آن مقطع بسیار بارز مطرح شد.
طبیبزاده با تأکید بر اینکه زمینهای متعلق به جنگلداری و منابع طبیعی تبدیل به زمینهای مسکونی شده و در اختیار افراد خاصی از خاندانهای مشخصی قرار گرفته بود، افزود: آقازادهها رانتهای مشخصی را در آن دوران پیدا کرده بودند.
نماینده مردم تهران در مجلس درباره اینکه گفتمان سوم تیر متعلق به شخص است یا خیر نیز یادآور شد: گفتمان عدالت خواهی در عرصه کلان جامعه، عدم رانتخواهی و ویژه خواری، ساده زیستی، مردمی بودن، پرکاری و سخت کوشی از صفتهای مشخص و بارز فطری افراد است؛ یعنی آحاد جامعه تمایل دارند مدیرانشان دارای این خصوصیتها باشند.
وی ادامه داد: در جامعه دینی ما که الگوهایی مثل حضرت علی (ع) را دارد طبعا با عدالت آشناتر و تمایلش نیز برای عدالتخواهی بهتر و بالاتر است و آن را درک میکند چراکه در مبانی فکری خود انسانهای عدالتطلب یعنی معصومین (ع) دارد.
*سوم تیر متعلق به یک فرد نیست
طبیبزاده با تأکید بر اینکه هر فردی که این شعارها را مطرح کند و در عمل به آن پایبند باشد مردم از او حمایت میکنند، یادآور شد: این گفتمان محدود به یک فرد یا افراد خاصی نیست بلکه هر کسی که پیشینه اعتقادی و درست دینی داشته و نسبت به نظام اعتقاد داشته باشد و زندگیاش متناسب با شعارهایش باشد به راحتی میتواند خود را در دل مردم جا کند و آراء مردم را به دست آورد.
مشاور سابق رئیسجمهور با بیان اینکه سوم تیر یک بحث گفتمانی است، افزود: مسئله جدیدی در سوم تیر اتفاق نیفتاده است بلکه ذیل ولیفقیه زمان چه در زمان امام (ره) و چه مقام معظم رهبری است اما خلأیی در مسئولان اجرایی کشور در این زمینه وجود داشت؛ یعنی مسئولان اجرایی شعارهایی که میدادند در عمل تحقق خواستههای امام (ره) و مقام معظم رهبری نبود و با این مسئولان اجرایی این خواستهها تحقق نمییابد.
وی با بیان اینکه وقتی فردی با پبشینهای که داشت این شعارها را داد و در عمل به آنها جامه عمل پوشاند مردم خیلی زود به آن رو کردند، گفت: وقتی معادلات سیاسی کاملا به نفع طرف مقابل این گفتمان بود، اما این گفتمان بدون پول و حمایت کانونهای قدرت و ثروت توانست در جامعه نفوذ کند و فردی که این علم را در آن مقطع در کاندیداتوری این تفکر برداشته بود مورد استقبال مردم قرار گرفت و این دقیقا به انتخاب آرمانها و ایدهآلها و تجلی آنها در فرد شعاردهنده بازمیگردد این فرد میتواند هر شخص دیگری باشد.