کد خبر: ۶۱۹۵
زمان انتشار: ۱۶:۴۵     ۰۵ آبان ۱۳۸۹
رئيس موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني (ره) در همایش آسیب شناسی فرقه های نو ظهور گفت: بايد در عصر حاضر كه فرقه‌هاي نوظهور شكل‌ مي‌گيرد، با آگاهي‌بخشي از ورود جوانان به اين فرقه‌ها جلوگيري كرد.
به گزارش 598 و به نقل از خبرگزاري فارس، آيت‌الله محمدتقي مصباح يزدي ظهر امروز در همايش آسيب‌شناسي فرقه‌هاي نوظهور كه در مجتمع فرهنگي ياوران مهدي (عج) برگزار شد، در سخناني اظهار داشت: قرآن به ما مي‌آموزد كه انسان طوي آفريده شده است كه در ذات خويش گرايش به سوي خداوند متعال دارد.
وي ادامه داد: وجود انسان به گونه‌اي نيست كه رها باشد و سمت‌وسويي نداشته باشد بلكه در درون او عاملي است كه شخص را به سمت خاصي سوق مي‌دهد.
آيت‌الله مصباح يزدي با بيان اينكه امروز جهان غرب با مشكلات بسياري مواجه است، اظهار داشت: مشكلات فرهنگي بيش از يك قرن است كه وضعي ناآرام ايجاد كرده و نسل جديد براي رسيدن به آرامش به هر دري مي‌زند و هيچ راهي پيدا نمي‌كند و دست آخر به مخدرات، مسكرات و قرص‌هاي روانگردان رو مي‌آورد و غربي‌ها از فشار بي‌قراري‌ها و اضطراب‌ها به اين چيزها پناه مي‌برند تا آرامش لحظه‌اي پيدا كنند.
رئيس موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني (ره) يادآور شد: اينها به دليل اين است كه از مسير خدادادي منحرف و به آفت‌هايي دچار شده‌اند.
آيت‌الله مصباح يزدي تصريح كرد: كشور ما هم از مشكلاتي رنج مي‌برد و اين موجي از آن طوفان است كه به كشور ما سرايت كرده و بين جوانان گسترش يافته است.
وي با بيان اينكه عوامل مادي هرقدر پيشرفت مي‌كنند مشكلات هم بيشتر مي‌شود، اذعان داشت: افرادي كه به دنبال آرامش هستند به فكر معنويات افتادند و حتي عده‌اي به طبيعت‌گرايي روي آورده و از مظاهر تمدن به كلي رويگردان شدند و برخي نيز به دنبال روش‌هاي عرفاني رفتند.
آيت‌الله مصباح يزدي گفت: از اين مسير هم موجي به خاورميانه و كشورهاي اسلامي رسيده است و فرقه‌هاي انحرافي، مبتذل و گمراه‌كننده در كشور ايجاد شده و جوانان را مخاطب خود قرار داده است.
رئيس موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني (ره) عنوان كرد: برخي فرقه‌ها مانند شيطان‌پرستي با آن نمادها و آرم‌ها و اهدافي كه به طور علني مطرح مي‌كند، جايي براي بحث ندارد، در واقع افرادي كه وارد اين فرقه‌ها مي‌شوند اهداف خود را مي‌شناسند.
وي افزود: اما برخي فرقه‌ها با آهنگ‌هاي پرجاذبه مطرح مي‌شوند و برخي جوانان پاك و متعهد را تنها به صرف ناآگاهي جذب مي‌كنند.
آيت‌الله مصباح‌يزدي عنوان كرد: يك فكر ريشه‌اي در دنيا و كشور ما تزريق مي‌شود و اساس آن اين است كه تنها راه رسيدن به كمالات معنوي دين نيست، اگر كساني دين نداشته باشند و حتي خدا را قبول نداشته باشند از راه عرفان مي‌توانند به حقيقت و آرامش كامل برسند.
رئيس موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني (ره) گفت: امروز مشكلي كه به عنوان مشكل نوظهور مطرح شده و رواج يافته، اين فرقه‌هاست كه با عنوان عرفان فعاليت مي‌كنند.
وي اضافه كرد: ما در ادبيات ايراني و اسلامي خود با واژه عرفان و تصوف آشنا هستيم اما امروز كه مي‌گويند راهي در مقابل دين به نام عرفان وجود دارد خيلي‌ها تصور مي‌كنند همان عرفان مورد نظر مسلمانان است اما عرفان امروز كه در ادبيات غرب به كار مي‌رود مفهوم وسيع‌تري از عرفان آشناي ما دارد.
آيت‌الله مصباح يزدي يادآور شد: عرفاني كه ما با آن آشنا هستيم مترادف معرفت است و منظور از آن معرفت خداست، اما عرفاني كه امروز در اروپا و آمريكا مطرح مي‌شود يك نوع روش است كه افراد با اجراي برنامه‌ها و رياضت‌هايي به درك و آرامش روحي دست پيدا مي‌كنند اما محور تفكر آنها شناخت خدا نيست و يك حالت روحي كه خود انتظار دارند به دست مي‌آيد.
رئيس موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني (ره) گفت: عرفان دو اصطلاح دارد، يكي گرايش‌هاي ماوراي مادي از نقطه نظر فكري، ذهني، رفتاري و عملي است، كساني خداشناس مي‌شوند و در اين مسير قدم مي‌گذارند و به واسطه فيض الهي به كرامت‌هايي نيز دست پيدا مي‌كنند و در واقع خداوند به آنها توفيقاتي عطا مي‌كند و اين نوع عرفان مايه رحمت براي ساير بندگان نيز است، اما نوعي كه امروز در غرب مطرح شده، آن است كه فرد بر اثر رياضت و تمرين به قدرت‌هايي دست مي‌يابد كه مي‌تواند در راه مثبت و يا منفي از آن بهره‌مند شود و اين همانند تفاوت معجزه و سحر است.
وي خاطرنشان كرد: دين مسير و برنامه زندگي مناسبي براي انسان در نظر گرفته است و اگر انسان به آن پايبند باشد و عمل كند به سعادت ابدي دست مي‌يابد.
آيت‌الله مصباح يزدي اظهار داشت: يكي از عواملي كه جوانان به دنبال اين نوع فرقه‌ها هستند آن است كه در اين فرقه‌ها ادعا مي‌شود دين و شريعت برنامه‌اي است كه با در امور يكساله و يا شش ماهه ايجاد شده و شخص را بيمه مي‌كند و اين خود عاملي مي‌شود كه شخص به اينگونه برنامه‌ها توجه داشته باشد.
رئيس موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني (ره) ادامه داد: بايد با جوانان در كمال مهرباني و منطق قوي برخورد كرد و در برابر كار خطايي كه جوان انجام مي‌دهد نبايد او را مطرود كرد چراكه دشمنان منتظر اين امر هستند و جوانان را به دام مي‌اندازند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها