کد خبر: ۶۰۷۸۸
زمان انتشار: ۱۹:۱۸     ۲۴ خرداد ۱۳۹۱
فارس، علی ‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان بعدازظهر امروز (چهارشنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با سرگئی لاوروف همتای روس خود در نشست خبری مشترک به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

خبرنگار راشاتودی از صالحی پرسید که پیشنهادات شما برای نشست 1+5 در مسکو چیست؟ که وی پاسخ داد: آقای جلیلی اخیراً تلفنی با خانم اشتون صحبت کرد و در مورد دستور کار نشست مسکو با هم به توافقاتی رسیدند که در رسانه‌ها منعکس شد.

وزیر خارجه کشورمان توضیح بیشتری در این زمینه ارائه نداد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سؤالی درباره انتظار ایران از گروه 1+5 و ارزیابی از نشست مسکو، خاطرنشان کرد: اعتقاد شخصی من این است که جهت گیری هر دو طرف در ارتباط با حل و فصل این موضوع صحیح است و دو نشست اخیر (استانبول و بغداد) تا به امروز در جهت صحیحی به جلو رفته است. امیدواریم در مسکو در جهت سازنده پیش برود.

وی یادآور شد: البته موضوع مهم و پیچیده‌ای است و با صبر، حوصله، سعه صدر و تحمل باید با آن برخورد کرد. از آن جهت که جهت درست است، ما به آینده و نتیجه آن خوشبین هستیم.

صالحی با ذکر این نکته که گاهی فرآیند کند خواهد شد و گاهی شتاب بیشتری می‌گیرد، افزود: من نسبت به نتیجه نهایی آن خوشبین هستیم.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال دیگری درباره مواضع تهران و مسکو در خصوص سوریه اظهار داشت: نظرات ما و روسیه در مورد سوریه خیلی به هم نزدیک است. توافق نظر داریم و اشتراکات ما بسیار فراوان است. همانطور که جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده موضوع سوریه باید به صورت سوری - سوری حل شود نه با دخالت دیگران.

وی ادامه داد: متاسفانه شاهدیم عده‌ای مخالفان دولت سوریه را مسلح کردند و نیروهایی را از خارج به سوریه فرستادند و اجازه نمی‌دهند این کشور فرصت یابد تا اصلاحاتی که بشار اسد وعده‌ آن را داده، محقق شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه برخی از اصلاحات وعده داده شده از سوی بشار اسد از جمله تغییر قانون اساسی و برگزاری انتخابات مجلس عملیاتی شده، تصریح کرد: سوریه باید این فرصت را داشته باشد که دولتمردان آن کشور به وعده‌هایی که به مردم دادند پاسخگو باشند، ولی به طرق مختلف این فرصت را از دولت سوریه دریغ می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با توجه به پیشنهاد جدید روسیه در مورد برگزاری نشست درباره بحران سوریه، کشورهای مدعو در این نشست با طرح کوفی عنان همراهی کنند و به نحوی عمل شود که انشاء‌الله بحران سوریه به صورت مسالمت‌آمیز حل و فصل شود.

صالحی ادامه داد: ما خواستار توقف کشتار در سوریه هستیم و امیدواریم دیگران شرایط را به گونه‌ای فراهم نکنند که بحران و کشتار سوریه روز به روز توسعه یابد. این برخلاف صحبتی است که عنوان می‌کنند. از یک طرف می‌گویند نمی‌خواهند کشتار در سوریه رخ دهد و از طرف دیگر از جاهای مختلف اسلحه قاچاق وارد سوریه کرده و نیرو به این کشور اعزام می‌کنند که این با گفته‌هایشان در تناقض است.

 وی در ابتدای این نشست با ابراز خرسندی از حضور لاوروف در تهران، اظهار داشت: جلسه بسیار مفید و خوبی داشتیم. در این جلسه مسائل مربوطه به روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و اجلاس آتی ایران و 1+5 در مسکو را مرور کردیم.

صالحی به روابط تجاری و اقتصادی ایران و روسیه اشاره کرد و با بیان اینکه حجم روابط تجاری دو کشور در حال حاضر 3 میلیارد دلار است، ابراز امیدواری کرد که با توجه به اراده روسای جمهوری دو کشور این حجم ارتقا یابد.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به دیدار احمدی‌نژاد و پوتین در حاشیه نشست شانگهای در پکن، اظهار داشت: در آن جلسه مسائل مرتبط بین 2 کشور به تفصیل مرور شد و در پی آن آقای لاوروف به تهران سفر کرد تا پیگیر توافقات دو رئیس جمهور باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی یکی از مسائل مورد گفت‌وگو با همتای روسش را موضوع سوریه عنوان کرد و افزود: با توجه به اهمیت سوریه و حساس بودن این موضوع که به موضوعی بین‌المللی تبدیل شده، در این گفت‌وگوها به تفصیل راجع به آن بحث شد.

صالحی گفت‌وگو درباره روابط دوجانبه را از دیگر موضوعاتی برشمرد که با لاوروف درباره آن به رایزنی پرداخته است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها