کد خبر: ۶۰۷۰۲
زمان انتشار: ۱۳:۰۰     ۲۴ خرداد ۱۳۹۱
دفتر مراجع تقلید نقش مهمی در کاستن اضطراب زائرین نسبت به اعمال عمره و مسائل فقهی دارند همه مردم از یک مرجع خاص تقلید نمی کنند و حج و عمره نیز از مسائلی است که مطالب و مسائل متعددی دارد.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس به نقل از سایت ها، حجت الاسلام عباسعلی میرعلی، عضو هیئت اعزامی از سوی دفتر آیت الله مکارم شیرازی به مدینه منوره گفت: اعمال حج و عمره یکی از اعمال با ارزش و با اهمیت در اسلام است و در قرآن کریم در آیات متعددی به مسئله حج، عمره و حتی کیفیت برگزاری آن اشاره شده و در روایات آمده است که نبی مکرم اسلام در آخر عمر خود افراد و اشخاص را برای سفر حج دعوت کردند.

حجت الاسلام میرعلی عنوان کرد: این اقدام پیامبر برای آموزش احکام حج به آنها بود تا احکام همانطور که خداوند وضع کرده است به مردم برسد و اختلاف فاحشی در این زمینه میان مردم وجود نداشته باشد.

وی در مورد فلسفه وجود دفاتر مراجع تقلید در مکه و مدینه تصریح کرد: اکثر مردم شاید برای یک مرتبه به عمره مشرف شوند و لذت این سفر معنوی در این است که اعمال زائران به صورت درست صورت بگیرد. دفتر مراجع از نظر فقهی هادی و راهنمای مردم هستند و به سوالات مردم در زمینه های فقهی، مناسک، مسائل شرعی، مسائل اخلاقی و سایر مسائل پاسخ می دهند.

چرا اکثر مراجع در مکه و مدینه دفتر دارند؟

حجت الاسلام میرعلی در پاسخ به این سوال که چرا به جای یک مرجع اکثر مراجع در مکه و مدینه دفتر دارند، گفت: همه مردم از یک مرجع خاص تقلید نمی کنند، حج و عمره از مسائلی است که مطالب و مسائل متعددی دارد و اختلاف نظرهایی نیز در این زمینه وجود دارد، روحانیون کاروانها نیزهر چند افرادی تحصیلکرده هستند اما به همه نظرات مراجع مسلط نیستند و اشراف به نظرات همه مراجع نیز امری مشکل است.

این محقق حوزوی با بیان اینکه مردم به دفاتر مراجع تقلید در مکه و مدینه مراجعه می کنند، افزود: برخی مواقع مردم در انجام مناسک دچار استرس می شوندو روحانی کاروان آنها را به دفتر مرجعی که از ایشان تقلید می کنند، ارجاع می دهند.

وی اظهار کرد: موارد متعددی هر روز وجود دارد که زائران حتی در حین انجام طواف و سعی سوالات و مسائلی که در آن لحظه با آن روبرو می شوند را با استفاده از تلفن مطرح و دفتر مراجع پاسخ می دهند.

دفاتر مراجع در مکه چه می کنند؟

حجت الاسلام میرعلی یکی دیگر از کارهای دفاتر مراجع را تخمیس اموال دانست و افزود: مردم در این زمینه نیز نگرانی هایی دارند و شاید گاهی به دلیل کوتاهی این مسائل را در ایران حل نکرده اند و وقتی به سرزمین وحی وارد می شوند و خود را در محضر پیامبر و معصومین می بینند، بیشتراز گذشته نسبت به ادای وظیفه مصمم می شوند.

این محقق حوزوی در این رابطه افزود: مردم به این نکته توجه داردند که ائمه وقتی به مکه مکرمه مشرف می شدند، حلالترین مال خود را در این راه خرج می کردند و امام صادق(ع)می فرمودند که ما حلالترین مال خود را در باب زیارات، مهریه زنان و افطار و قوت زن و فرزند خرج می کنیم. لذا زائران با الگوگیری از ائمه به دنبال این هستند که مال خود را حلال کنند و لذا با دفتر مراجع برای برخی مسائل در این زمینه ارتباط دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری وی در پایان گفت: برخی کارهای دفاتر مراجع در مکه و مدینه برای کاستن از نگرانی زائرانی است که در مسائل شرعی سردرگم هستند.

شایان ذکر است شماره پیامک خارج از کشور دفتر آیت الله مکارم شیرازی 0937006220 است و زائران و عموم مردم با مراجعه به بخش ارسال سوالات در سایتwww.makarem.ir می توانند سوالات فقهی و اعتقادی خود را مطرح کنند. دفتر مراجع عظام تقلید در مدینه منوره در هتل بدرالمحمدیه طبقه دوم قرار دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها