سایپانیوز: مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از اجرای طرح های ارتقا محصولات
این گروه به استاندارد یورو 4 در سال جاری خبر داد و گفت: گروه خودروسازی
سایپا این اراده را دارد که به عنوان پرچم دار حوزه محیط زیست در عرصه
صنعتی به ویژه خودرو پیشگام باشد و در ارتقای استاندارها پیش از وضع قوانین
توسط نهادهای ذیربط پیش دستی کند.
به گزارش سایپانیوز نعمت الله پوستین دوز در بازدید جریان بازدید معاون
رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست از شرکت پارس خودرو با اشاره
به رونمایی آغاز طرح ارتقای خودروهای گروه خودروسازی سایپا به استاندارد
یورو4 توسط ریاست محترم جمهور و با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در
اواخر سال گذشته اظهار داشت: بر اساس زمان بندی و برنامه های تعریف شده
مشترک، طرح مذکور در حال انجام است اما همان طور که در زمان رونمایی هم
اعلام شده بود، پیش فرض¬های اقتصادی و مالی پروژه دست خوش تغییر خواهد شد.
وی افزود: اکثر قطعات مرتبط با ارتقای استاندارد به یورو4 خارجی و وارداتی
بوده و توان تولید و طراحی و تأمین این قطعات از ابتدا به ساکن در کشور
وجود ندارد و مستلزم تغییرات در حدود 80 قطعه است که نیاز به ارزبری بالایی
دارد و به همین دلیل خیلی از مفروضات پروژه دچار تغییر شده است.
پوستین دوز تاکید کرد: برای رسیدن این پروژه به نتیجه نهایی و تأمین قطعات و
اجزای مورد نیاز برای ارتقای استاندارد به یورو4 و افزایش تولید در زمان
مقرر و همچنین به منظور تنظیم بازار و قیمت تمام شده گروه خودروسازی سایپا
نیاز به کمک سازمان های ذیربط نظیر وزارت صنعت و معدن و تجارت، سازمان
حمایت از مصرف کنندگان، وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست دارد.
مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا تصریح کرد: در ارتقا استانداردها کیفیت
اجزا به ویژه در قوای محرکه، از جمله بلوک سرسیلندر، سیستم کالیبراسیون،
ایی.سی.یو، مجموعه خنک کننده و برخی از اجزای بدنه دستخوش تغییرات عمده
می¬شوند که باید برای طراحی و تغییر قالب ها و تجهیزات و ابزارهای تولید
نیز متناسب با آن سرمایه گذاری به عمل آید.
پوستین دوز در ادامه به موضوع تأمین قطعات و مجموعه¬های لازم برای ارتقا به
استاندارد یورو4 پرداخت و گفت: رونمایی پروژه ارتقا به استاندارد یورو4 با
نوسانات نرخ ارز و نامشخص بودن نرخ پایه و نرخ مرجع ارز همزمان شد که در
هنگام اجرای پروژه، قیمت¬های تعریف شده نیز با تغییرات نرخ ارز دستخوش
تغییر گردید.
وی به موضوع تأمین سوخت متناسب با استاندارد یورو4 اشاره کرده و گفت: سایپا
برای تست موتورها با استاندارد یورو4 به منظور تأمین سوخت مورد نیاز، با
شرایط بسیار سخت و با قیمت تمام شده بسیار بالا و در زمان بندی بسیار
طولانی از شرکت نفت مواجه شد.
وی با یادآوری مشکلات تولید خودروهای دوگانه سوز خاطرنشان کرد: در ابتدای
طرح دوگانه سوز شدن خودروها مشتریان با مشکلاتی مواجه بودند که آن را از
چشم خودروسازان می¬دیدند حال آن که دلیل اصلی آن کم و کاست در بخش سوخت بود
که باعث می شد خودرو از تنظیم و ریتم عادی خارج شود و اشکالات سوخت در
تنظیمات و رفتار موتور اثر منفی داشت.
پوستین دوز با یادآوری مشکلات دوگانه سوز کردن خودروها به طرح ارتقای
استاندارد خودروها به یورو4 اشاره کرد و گفت: عنوان کردن مسائلی نظیر
چالش¬های سفارش گذاری قطعات، گشایش ال.سی. تأمین مالی از بانک ها، دریافت
محموله ها از خارج و غیره به معنی آن نیست که خودروسازان می¬خواهند از
ارتقای به استاندارد یورو4 شانه خالی کنند بلکه می خواهند با سازماندهی و
مدیریت به موقع و صحیح در جهت منافع ملی گام بردارند.
مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا در خاتمه ابراز امیدواری کرد با تشکیل
کارگروهی متشکل از خودروسازان، سازمان محیط زیست، وزارت صنعت و معدن و
تجارت به عنوان تنظیم کننده بازار، امکان مدیریت و سازماندهی به موقع این
طرح فراهم شود.