کد خبر: ۵۹۴۶۹
زمان انتشار: ۱۰:۱۸     ۲۰ خرداد ۱۳۹۱

شرق: هر سال دو‌ميليون نفر در سراسر جهان بر اثر آلودگي هوا جان خود را از دست مي‌دهند. اين آمار را روز گذشته سازمان بهداشت جهاني (WHO) اعلام كرد. در همين حال روز گذشته مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران از ازدياد حملات تنفسي و سكته‌هاي قلبي و افزايش آمار مراجعه به مراكز درماني طي روزهاي اخير در تهران خبر داد.

هشت كلانشهر ايران سال‌هاست گرفتار آلودگي‌هايي از اين دست هستند. علاوه بر اين در سال‌هاي اخير مساله ريزگردهاي عربي هم بر تعداد شهرهاي آلوده ايران افزوده است. سال گذشته بود كه سازمان بهداشت جهاني، اهواز و سنندج را در رده اولين و سومين شهرهاي داراي هواي آلوده جهان اعلام كرد. با توجه به اينكه از آغاز امسال به طور ميانگين هر هفته يك‌بار ريزگردهاي عربي خود را به آسمان شهرهاي ايران رسانده‌اند پيش‌بيني اينكه باز هم شهرهاي ايراني در صدر آلوده‌ترين شهرهاي جهان قرار گيرند چندان سخت نيست. در اين ميان اما تاكنون هيچ كدام از نهادها و دستگاه‌هاي مسوول آمار شفافي از تلفات مستقيم و غيرمستقيم اين معضل ارايه نكرده‌اند. در همين حال روز گذشته «يوسف رشيدي»، مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران با تاكيد بر ازدياد حملات تنفسي و سكته‌هاي قلبي و افزايش آمار مراجعه به مراكز درماني طي روزهاي اخير اعلام كرد: ريزگردها به راحتي از طريق سيستم تنفسي وارد سيستم گردش خون مي‌شوند و ضمن بالا بردن غلظت خون باعث گرفتگي رگ‌ها شده و با پوشاندن بافت ريه موجب كاهش سطح اكسيژن‌گيري ريه مي‌شوند. وي با بيان اينكه طي روزهاي گذشته در بعضي از ايستگاه‌هاي اندازه‌گيري آلودگي هوا در مناطق مختلف ميزان ذرات معلق كه نسبت به ساير آلاينده‌ها بسيار خطرناك‌تر است از مرز اضطرار هم بالاتر رفت، گفت: متوسط آلودگي تهران نيز در برخي روزها روي مرز اضطرار قرار گرفت. رشيدي با بيان اينكه در بحث آلودگي هوا دچار روزمرگي شده‌ايم و در مهار ريزگردها از برنامه‌هاي اساسي خبري نيست، تصريح كرد: در حالي كه براساس بند (ب) ماده 193 قانون پنجم توسعه، سازمان حفاظت محيط‌زيست مكلف است تمهيدات لازم براي كاهش آلودگي هوا تا حد استاندارد‌هاي جهاني با اولويت شناسايي كانون‌هاي انتشار و مهار ريزگردها را اجرا كند.

در آن سو اما «محمدجواد محمدي‌زاده»، رييس سازمان حفاظت محيط‌زيست كه روز گذشته به مناسبت هفته محيط‌زيست پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه براي نمازگزاران تهراني سخنراني مي‌كرد، گفت: «كشورمان تنها در يك مولفه از هوا مشكل دارد كه آن هم مساله ريزگردهاي عربي است، اما ريزگردها كشنده نيستند بلكه تنها براي افرادي كه مشكل قلبي دارند يا زنان باردار مي‌تواند موجب نگراني شود.» اين گفته‌هاي رييس سازمان محيط‌زيست در حالي بيان مي‌شود كه در آخرين روزهاي هفته گذشته بروز پديده ريزگردها تنها در شهر زابل استان سيستان و بلوچستان 120 نفر را روانه بيمارستان كرد. در همين حال در جديدترين مورد آن‌گونه كه سازمان هواشناسي كشور اعلام كرد استان‌هاي ايلام، خوزستان و جنوب كرمانشاه طي روزهاي شنبه و يكشنبه با پديده باد و گرد وخاك مواجه خواهند بود كه علاوه بر كاهش ديد افقي موجب افت كيفيت هوا مي‌شود. از سوي ديگر طي روزهاي شنبه تا سه‌شنبه افزايش سرعت وزش باد در شرق كشور در جنوب خراسان جنوبي و سيستان و بلوچستان سبب گرد و خاك، كاهش ديد افقي و افت كيفيت هوا خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها